Kofola


Přes rekordní růst tržeb v ČeskoSlovensku i adriatickém regionu skupina Kofola očekávaně vykázala za první pololetí celkové meziroční tržby nižší o 3,8 %. Hodnota ukazatele EBITDA poklesla meziročně o 32,1 %.



Radost majitelům skupiny stále dělají úspěšné akvizice v adriatickém regionu. Tržby tam vyrostly o 19,2 %. Podíl EBITDA z tohoto regionu na celkovém hospodaření skupiny meziročně narostl ze 14 % na 20 %. Pozitivní je zejména to, že EBITDA regionu roste i přes velké investice do komerčních nákladů a budování distribuční sítě. Hlavní zdroje tohoto úspěchu  jsou dva. Prvním je práce s produktovým portfoliem a inovace, které skupina na trh přinesla, například sportovní řada Radenské, nový přístup k ochuceným vodám či oživení značek tradičních limonád. Druhým je zvyšování efektivity ve výrobních závodech a zrychlení interních procesů. „Od akvizice jsme upevnili, a dokonce zvýšili dominatní podíl značky Radenska v kategorii minerálních vod. V letošním roce se nám také výborně daří v kategorii limonád, kdy tradiční značka Ora v červnu dosáhla v objemu rekordního tržního podílu 45 %," komentuje situaci na slovinském trhu Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola ČeskoSlovensko.




 
Na domácím československém trhu skupina zvýšila prodeje o 3,2 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Rajec a Rauch. Opět nejrychleji rostl segment restaurací a impulzních formátů, kde firma zaznamenala meziroční růst o více než 8 %. Značka UGO pokračuje ve svém raketovém růstu, ve srovnání s minulým rokem její tržby narostly o 30,5 %, konkrétně o 43 mil. Kč. V souvislosti se značkou UGO skupina ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně s ročním obratem 60 mil. Kč. Kofola se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.
 
V Polsku skupina udělala dva klíčové kroky. „Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně a v červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste,“ říká Daniel Buryš, finanční šéf skupiny a dodává: „Jedeme podle plánu a věřím, že výsledky se dostaví.“ Za poklesem výsledku v Polsku stojí především změna obchodního modelu, která směřuje k navýšení prodejů vlastních značek na úkor privátních.
 
Podle Daniela Buryše má na pokles hospodářského výsledku významný vliv i vysoká cena cukru, která by se ale měla stabilizovat. Ohledně výhledu na celoroční hospodaření Daniel Buryš říká: „Hodně napovědět by měla letní sezóna, která je nyní v plném proudu a počasí je aktuálně na naší straně”.
 
 

  V tisících Kč

6M2017*

6M2016*

Změna 2017/2016

Změna 2017/2016

  Tržby

3 370 982

3 504 381

-133 399

-3,8 %

  Provozní zisk (EBIT)

79 210

257 117

-177 907

-69,2 %

  EBITDA

348 937

513 970

-165 033

-32,1 %

  * upraveno o jednorázové  
  položky

       
 
 
Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů se sedmi výrobními závody na pěti evropských trzích, celkově skupina Kofola zaměstnává více než 2 100 lidí (bez ruského podniku).

Do produktového portfolia společnosti Kofola v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola, Orangina. Společnost Kofola je výhradním distributorem značek Evian a Badoit pro Českou a Slovenskou republiku a tradiční minerální vody z léčivého zdroje Vincentka pro české maloobchody a gastronomii. Od začátku roku 2015 Kofola exkluzivně distribuuje v České republice a na Slovensku produkty společnosti Rauch. Do skupiny Kofola patří i síť UGO, která v ČeskoSlovensku provozuje 59 UGO Fresbarů a 20 UGO Salaterií. V roce 2017 společnost koupila polského výrobce ovocných a bylinných produktů  Premium Rosa.

Z portfolia značek společnosti Hoop Polska prodávaných na polském trhu jsou nejvýznamnější sirupy Paola, kolové nápoje a limonády Hoop, minerální voda Arctic a dětské nápoje Jupík.

V roce 2015 se členem skupiny stala slovinská společnost Radenska. Portfolio tradičních značek minerálních vod Radenska, ovocných nápojů Ora a Oaza bylo od roku 2016 doplněno o oblíbené chorvatské značky nápojů Nara, Inka a Voćko. Od roku 2016 se Radenska stala výrobcem a distributorem nápojů Pepsi, Mirinda a 7Up na chorvatském trhu. V roce 2016 skupina Kofola koupila chorvatského výrobce minerálních vod Studenac.



Zdroj: Kofola a.s.

Reklamní blok

image
Reklama

PC Help
Více informací zde







image
Reklama

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy.
Více informací zde

image
Reklama

28. Mezinárodní stavební veletrh
Více informací zde








image
Reklama

Mezinárodní strojírenský veletrh je nejvýznamnější průmyslový veletrh ve střední Evropě.
Více informací zde