Novinky
Váháte? Sedm postřehů, které vás donutí skočit do VR po hlavě
Radana Brábníková, foto: Jan Faukner
Mezi chirurgy a architekty způsobila revoluci. V českém průmyslu se virtuální realita (VR) po šedesáti letech existence stále zabydluje – přestože podle Radany Brábníkové z Gamin umožňuje vzdělávat až o třetinu levněji, navíc s mnohem výraznějším dopadem.
„Posun technologií pořád neposouvá mindset lidí. Pro adopci virtuální reality je potřeba vůle a lidi, kteří se nebojí změny,“ zmiňuje inovátorka vzdělávání v celé řadě oblastí. FENOMÉN současnosti odemkne 20. března 2025 ve Zlíně. Vstupte.
1. O tom, proč si nasadit virtuální brýle
VR je paralelní svět, kde se prostřednictvím brýlí dostanete kamkoliv. A záhy zjistíte, že je to velmi reálné – především v herním světě je to nejlépe vidět. Když jste v horním patře mrakodrapu a máte přejít po prkně nad prázdnotou, váš mozek se vzpírá, přestože víte, že je to iracionální. A podobně je to i ve vzdělávání, hlavně tam, kde nemůžeme efektivně trénovat v reálném světě.
2. O paměťové stopě ve VR
Následkem silného prožitku dochází k tvorbě paměťové stopy, což je při učení obrovský benefit. Je to podobné jako s kurzy první pomoci. Tvoříte si vzorec, který vám zůstává v paměti. Takže když pak danou situaci, například při hašení požáru, zažíváte skutečně, v mozku se tahle paměťová stopa aktivuje a dokážete danou situaci lépe vyřešit
3. O tom, co naučí VR svářeče či lakýrníka
Vzdělávání pro profese, jako jsou například lakýrníci nebo svářeči, je materiálově nákladné a pomalé. Ve firmě jsme hledali cestu, jak to zrychlit a VR byla ideální cestou. VR nástroje nám pomohou naučit základní principy: rychlost tahu, vzdálenost od povrchu a úhel ruky. V určitém momentu ale musíte samozřejmě přijít do lakovny a začít lakovat naživo.
4. O finanční návratnosti řešení
Virtuální realita nemá ambici cenově konkurovat plné učebně lidí a PowerPointu. U mnoha řešení, zejména u tvrdých dovedností či BOZP, jsme schopni spočítat návratnost a podívat se na měřitelnost dopadu. V některých případech se investice vrátí do pár měsíců. Pomocí VR se dá navíc objevit řada vychytávek, které v reálném světě odhalit neumíme – ať už u lakýrníků nebo třeba analýzy jednotlivých pohybů.
5. O tom, jak přijímají VR zaměstnanci
Hlavně u starší generace převládá prvotní obava. Zábava je často prvním krokem k tomu, aby se firmy pro VR nadchly. Potenciál VR je obrovský, ale k adopci je potřeba vůle. Posun technologií pořád neposouvá mindset lidí. Stačí se podívat na digitalizaci. Pořád mají někteří papírové stravenky, spoustu šanonů a kdyby mohli, tak i psací stroj nebo tužku a papír. Tlak na změnu je malý.
6. O využití VR ve školách
Školy jsou jedny z nejperspektivnějších klientů, protože jsou schopny získat financování na nové technologie. Pro mladou generaci navíc není VR strašák, právě naopak. I tady ale platí, že zásadní je ekosystém, který podporuje nové technologie a nebojí se změn ve výuce.
7. O tom, kam se VR posouvá
VR je z hlediska programování pořád ještě spíše doménou programátorů než jejích uživatelů. Trend spěje k tomu, abychom ve VR měli k dispozici i uživatelský admin, kde budeme moci jednotlivá řešení upravovat rychleji. První platformy už tady jsou. Nyní modelujeme hlavně opakující se a stabilní procesy, v brzké budoucnosti už bude ale VR mnohem flexibilnější.