Rozhovory
VTÚ se podílí na začlenění strategických projektů do naší armády
9. listopadu 2020
Státní podnik Vojenský technický ústav, s. p., (VTÚ) se zapojil do procesu nákupu amerických armádních vrtulníků Bell v roli systémového integrátora. Jeho úkolem tedy bude zařadit tyto stroje do prostředí české armády. Ústav vypracuje bezpečnostní dokumentaci pro začlenění strojů Bell do Vzdušných sil Armády ČR, což znamená propojení systémů nových vrtulníků se zavedenými armádními systémy velení a řízení. Jedná se kupříkladu o komunikaci stroje se zemí. S dalšími podrobnostmi to v následujícím rozhovoru uvedl ředitel státního podniku Jiří Protiva (viz foto).
Do projektu amerických vrtulníků pro českou armádu se zapojí i VTÚ, s americkým výrobcem Bell už podepsal příslušné memorandum. Jak se bude na této produkci podílet?
Jsme státní podnik s širokým portfoliem činností i služeb, který se zapojuje do řady přezbrojovacích projektů Armády ČR (AČR). Jde například o mobilní 3D radiolokátor MADR nebo bojová vozidla pěchoty (BVP). S firmou Bell jsme již podepsali memorandum o průmyslové spolupráci, které deklaruje náš podíl na tomto projektu pro AČR. Do procesu výměny vrtulníků se VTÚ zapojí v roli systémového integrátora, jeho úkolem bude zařadit tyto stroje do prostředí české armády. Státní podnik vypracuje bezpečnostní dokumentaci pro jejich začlenění do Vzdušných sil AČR, což znamená propojení systémů vrtulníků Bell se zavedenými armádními systémy velení a řízení. Jedná se kupříkladu o komunikaci stroje se zemí. Vlastní výroby vrtulníků se náš ústav přímo neúčastní.
VTÚ poskytuje Ministerstvu obrany ČR služby při přípravě tendrů na nákup nové techniky. Podíleli jste se poradensky i na výběru nových vrtulníků?
Na vlastním tendru jsme se nepodíleli. VTÚ má ale velkou kapacitu v oblasti poradenství a konzultačních aktivit. Pro Armádu České republiky provádíme mnoho studií, od minometů až po různá speciální vozidla. Pro nákup nových vrtulníků jsme se podíleli na zpracování odborných posudků a hodnocení jako podkladů pro rozhodování velení armády, jakou platformu a strategii zvolit. Šlo především o kompatibilitu a operabilitu stroje v obranném komplexu AČR.
V souvislosti s covidovou epidemií nabídl VTÚ některé výstupy své činnosti pro využití v civilním sektoru. S jakým výsledkem?
VTÚ přirozeně spolupracuje i s Vojenskou zdravotnickou službou AČR a má znalosti z oblasti vývoje takzvaných bioboxů, což jsou přepravní boxy pro manipulaci s osobami nakaženými smrtelnými nemocemi, jako je ebola, SARS, covid-19 a podobně. Těmito bioboxy v počtu několika desítek kusů disponuje specializovaná infekční nemocnice v Těchoníně, která slouží ke komplexnímu zabezpečení biologické ochrany AČR. Bioboxy jsou připraveny pro případ, že by došlo k aktivaci tohoto armádního zdravotnického zařízení. Modernizovanými bioboxy zároveň disponují některé krajské zdravotnické záchranné služby.
Kromě toho má náš ústav zkušenosti také s vývojem a výrobou specializovaných zdravotnických kontejnerů podle svého určení, například pro JIP, operační sály, stomatologii či rentgenová a CT pracoviště. Nyní vyrábíme pět kusů takových kontejnerů pro jejich další využití a rozšíření polní nemocnice, a tedy rovněž pro zahraniční mise AČR. Z těchto zkušeností aktuálně vycházíme při kooperaci na vývoji i výrobě kontejnerů určených pro odběrová místa, kterými by měla disponovat Ústřední vojenská nemocnice v Praze. Aktuálně jsou námi vyvinuté zdravotnické moduly nasazeny v polním záložním zdravotnickém zařízení v Letňanech.
Na jakých projektech nyní VTÚ pracuje?
Máme tři odštěpné závody – v Praze pro oblast letectva a protivzdušné obrany, ve Vyškově pro sféru pozemního vojska a ve Slavičíně pro segment výzbroje a munice. Pokud se jedná o zdravotnictví, již jsem na to odpověděl v předchozí otázce. Co se týče pozemních sil, VTÚ bude participovat na zkouškách funkčních typů BVP. Pracujeme také na vývojových projektech speciálních vozidel, ať už se jedná o mobilní středisko MobExCon (Mobile Exercise Control), či vozidlo pro hydrometeorologické zabezpečení dělostřeleckých jednotek AČR (PODTEO). Zajímavý je také projekt mobilní strážnice, která je určena pro Hradní stráž pro zabezpečení různých zájmových objektů prezidenta a dalších ústavních činitelů. V oblasti letectví jsme nedávno dokončili technickou podporu vedoucí ke schválení typové způsobilosti letounu L-39 NG. Tuto službu poskytujeme dlouhodobě pro nově vyvíjená vojenská letadla.
Dále se zaměřujeme na projekty, které se týkají řízení letového provozu. Aktuálně jsme soustředění hlavně na Federated Mission Networking, což znamená propojování AČR s NATO na nejmodernější technické úrovni s odpovídajícím přizpůsobením alianční legislativě. Týká se to systémů velení a řízení leteckých i pozemních sil.
VTÚ se také nyní věnuje projektu modernizace vybavení předsunutých leteckých návodčích na letecké základně v Náměšti nad Oslavou. Kromě toho pro AČR vyvíjíme Mini-VTOL, tedy taktický miniaturní bezpilotní prostředek, který bychom měli do konce letošního roku předat armádě. Důležitou referencí je pro nás projekt robotického průzkumného vozidla UGV-Pz , které bylo v polovině roku předáno průzkumnému praporu v Prostějově.
Kromě výzkumu a vývoje se VTÚ věnuje také zkušebnictví. Které subjekty vaše zkušebny využívají a kolik procent obratu vašeho podniku tvoří tyto aktivity?
Naše zkušebny samozřejmě používáme my sami pro ověření výsledků našich výzkumných a vývojových projektů. Pokud se jedná o AČR a ostatní ozbrojené i bezpečnostní složky, ty si u VTÚ objednávají zkoušky, které souvisí se zavedením určitého materiálu do těchto silových struktur. Civilní složky, které pracují v obraně a bezpečnosti, u nás testují vše, co chtějí v armádě uplatnit. Civilní sektor pak využívá našich služeb proto, že v řadě případů jsme jediní, kdo mu takový servis může poskytnout.
Jsme jedním z mála subjektů v Evropě, který nabízí komplexní servis v oblasti zkušebnictví. Máme tribodiagnostickou laboratoř, zkušebnu padáků, vozidel, elektromagnetické kompatibility, potápěčské techniky, elektrické bezpečnosti, zkušebnu malorážových zbraní, střeliva a balistických ochranných prostředků, zkušebnu seismické způsobilosti a další. V případě, že zákazník požaduje testy, ke kterým nejme zcela vybavení, máme k dispozici širokou síť partnerů, kteří naše možnosti doplní. VTÚ pak na konci celého ověřovacího procesu vystaví klientovi odpovídající certifikaci. Loni jsme reakreditovali všechny naše zkušebny a v této souvislosti jsme rozsah našich služeb ještě rozšířili o testy námořního vybavení. VTÚ je například exkluzivní zkušebnou pro společnost Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod. Zkušebnictví tvoří přes deset procent našeho obratu a tento podíl neustále navyšujeme tím, že do zkušebnictví soustavně investujeme, aby naše nabídka v této oblasti byla neustále atraktivní.
Kolik procent z obratu investujete zpětně do výzkumu a vývoje?
Naše vývojové projekty jsou hrazeny zadavatelem, kterým je zejména Ministerstvo obrany ČR. Vytvořili jsme si ale určitou finanční rezervu pro náš vlastní vývoj. Takto jsme vyvinuli minomet Antos nebo nyní vyvíjíme modernizovaný systém filtroventilace. Vnímáme poptávku na trhu a především potřeby AČR i ostatních ozbrojených a bezpečnostních složek, a to s ohledem na vlastní monitoring technologických trendů. Výsledek potom nenabízíme pouze jednomu subjektu, ale snažíme se jej široce komerčně využít. Například minomet Antos jsme dodali kromě naší armády také polským speciálním silám nebo do Jordánska. Naše filtroventilace je součástí většiny vozidel automobilky Tatra Trucks.
Jsme státní podnik s širokým portfoliem činností i služeb, který se zapojuje do řady přezbrojovacích projektů Armády ČR (AČR). Jde například o mobilní 3D radiolokátor MADR nebo bojová vozidla pěchoty (BVP). S firmou Bell jsme již podepsali memorandum o průmyslové spolupráci, které deklaruje náš podíl na tomto projektu pro AČR. Do procesu výměny vrtulníků se VTÚ zapojí v roli systémového integrátora, jeho úkolem bude zařadit tyto stroje do prostředí české armády. Státní podnik vypracuje bezpečnostní dokumentaci pro jejich začlenění do Vzdušných sil AČR, což znamená propojení systémů vrtulníků Bell se zavedenými armádními systémy velení a řízení. Jedná se kupříkladu o komunikaci stroje se zemí. Vlastní výroby vrtulníků se náš ústav přímo neúčastní.
VTÚ poskytuje Ministerstvu obrany ČR služby při přípravě tendrů na nákup nové techniky. Podíleli jste se poradensky i na výběru nových vrtulníků?
Na vlastním tendru jsme se nepodíleli. VTÚ má ale velkou kapacitu v oblasti poradenství a konzultačních aktivit. Pro Armádu České republiky provádíme mnoho studií, od minometů až po různá speciální vozidla. Pro nákup nových vrtulníků jsme se podíleli na zpracování odborných posudků a hodnocení jako podkladů pro rozhodování velení armády, jakou platformu a strategii zvolit. Šlo především o kompatibilitu a operabilitu stroje v obranném komplexu AČR.
V souvislosti s covidovou epidemií nabídl VTÚ některé výstupy své činnosti pro využití v civilním sektoru. S jakým výsledkem?
VTÚ přirozeně spolupracuje i s Vojenskou zdravotnickou službou AČR a má znalosti z oblasti vývoje takzvaných bioboxů, což jsou přepravní boxy pro manipulaci s osobami nakaženými smrtelnými nemocemi, jako je ebola, SARS, covid-19 a podobně. Těmito bioboxy v počtu několika desítek kusů disponuje specializovaná infekční nemocnice v Těchoníně, která slouží ke komplexnímu zabezpečení biologické ochrany AČR. Bioboxy jsou připraveny pro případ, že by došlo k aktivaci tohoto armádního zdravotnického zařízení. Modernizovanými bioboxy zároveň disponují některé krajské zdravotnické záchranné služby.
Kromě toho má náš ústav zkušenosti také s vývojem a výrobou specializovaných zdravotnických kontejnerů podle svého určení, například pro JIP, operační sály, stomatologii či rentgenová a CT pracoviště. Nyní vyrábíme pět kusů takových kontejnerů pro jejich další využití a rozšíření polní nemocnice, a tedy rovněž pro zahraniční mise AČR. Z těchto zkušeností aktuálně vycházíme při kooperaci na vývoji i výrobě kontejnerů určených pro odběrová místa, kterými by měla disponovat Ústřední vojenská nemocnice v Praze. Aktuálně jsou námi vyvinuté zdravotnické moduly nasazeny v polním záložním zdravotnickém zařízení v Letňanech.
Na jakých projektech nyní VTÚ pracuje?
Máme tři odštěpné závody – v Praze pro oblast letectva a protivzdušné obrany, ve Vyškově pro sféru pozemního vojska a ve Slavičíně pro segment výzbroje a munice. Pokud se jedná o zdravotnictví, již jsem na to odpověděl v předchozí otázce. Co se týče pozemních sil, VTÚ bude participovat na zkouškách funkčních typů BVP. Pracujeme také na vývojových projektech speciálních vozidel, ať už se jedná o mobilní středisko MobExCon (Mobile Exercise Control), či vozidlo pro hydrometeorologické zabezpečení dělostřeleckých jednotek AČR (PODTEO). Zajímavý je také projekt mobilní strážnice, která je určena pro Hradní stráž pro zabezpečení různých zájmových objektů prezidenta a dalších ústavních činitelů. V oblasti letectví jsme nedávno dokončili technickou podporu vedoucí ke schválení typové způsobilosti letounu L-39 NG. Tuto službu poskytujeme dlouhodobě pro nově vyvíjená vojenská letadla.
Dále se zaměřujeme na projekty, které se týkají řízení letového provozu. Aktuálně jsme soustředění hlavně na Federated Mission Networking, což znamená propojování AČR s NATO na nejmodernější technické úrovni s odpovídajícím přizpůsobením alianční legislativě. Týká se to systémů velení a řízení leteckých i pozemních sil.
VTÚ se také nyní věnuje projektu modernizace vybavení předsunutých leteckých návodčích na letecké základně v Náměšti nad Oslavou. Kromě toho pro AČR vyvíjíme Mini-VTOL, tedy taktický miniaturní bezpilotní prostředek, který bychom měli do konce letošního roku předat armádě. Důležitou referencí je pro nás projekt robotického průzkumného vozidla UGV-Pz , které bylo v polovině roku předáno průzkumnému praporu v Prostějově.
Kromě výzkumu a vývoje se VTÚ věnuje také zkušebnictví. Které subjekty vaše zkušebny využívají a kolik procent obratu vašeho podniku tvoří tyto aktivity?
Naše zkušebny samozřejmě používáme my sami pro ověření výsledků našich výzkumných a vývojových projektů. Pokud se jedná o AČR a ostatní ozbrojené i bezpečnostní složky, ty si u VTÚ objednávají zkoušky, které souvisí se zavedením určitého materiálu do těchto silových struktur. Civilní složky, které pracují v obraně a bezpečnosti, u nás testují vše, co chtějí v armádě uplatnit. Civilní sektor pak využívá našich služeb proto, že v řadě případů jsme jediní, kdo mu takový servis může poskytnout.
Jsme jedním z mála subjektů v Evropě, který nabízí komplexní servis v oblasti zkušebnictví. Máme tribodiagnostickou laboratoř, zkušebnu padáků, vozidel, elektromagnetické kompatibility, potápěčské techniky, elektrické bezpečnosti, zkušebnu malorážových zbraní, střeliva a balistických ochranných prostředků, zkušebnu seismické způsobilosti a další. V případě, že zákazník požaduje testy, ke kterým nejme zcela vybavení, máme k dispozici širokou síť partnerů, kteří naše možnosti doplní. VTÚ pak na konci celého ověřovacího procesu vystaví klientovi odpovídající certifikaci. Loni jsme reakreditovali všechny naše zkušebny a v této souvislosti jsme rozsah našich služeb ještě rozšířili o testy námořního vybavení. VTÚ je například exkluzivní zkušebnou pro společnost Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod. Zkušebnictví tvoří přes deset procent našeho obratu a tento podíl neustále navyšujeme tím, že do zkušebnictví soustavně investujeme, aby naše nabídka v této oblasti byla neustále atraktivní.
Kolik procent z obratu investujete zpětně do výzkumu a vývoje?
Naše vývojové projekty jsou hrazeny zadavatelem, kterým je zejména Ministerstvo obrany ČR. Vytvořili jsme si ale určitou finanční rezervu pro náš vlastní vývoj. Takto jsme vyvinuli minomet Antos nebo nyní vyvíjíme modernizovaný systém filtroventilace. Vnímáme poptávku na trhu a především potřeby AČR i ostatních ozbrojených a bezpečnostních složek, a to s ohledem na vlastní monitoring technologických trendů. Výsledek potom nenabízíme pouze jednomu subjektu, ale snažíme se jej široce komerčně využít. Například minomet Antos jsme dodali kromě naší armády také polským speciálním silám nebo do Jordánska. Naše filtroventilace je součástí většiny vozidel automobilky Tatra Trucks.