Inzerce

Udržitelný byznys není sprint, je to běh na dlouhou trať

16. března 2023
Udržitelný byznys není sprint, je to běh na dlouhou trať

Milan Šlapák je vášnivý letec, ale také top manažer, který má pětadvacet let zkušeností na mezinárodním trhu. To bylo pro Roberta Schönfelda jasným potvrzením toho, že dovede RSBC tam, kde ji chce jako majitel do pěti let mít. Vytvořit z holdingu firmu evropského formátu a do budoucna také banku pro movité.

V byznysových kruzích je odchod Milana Šlapáka z GE Aviation do investiční skupiny RSBC označován za přestup roku. Jeden z top speakerů konference Fenomén v rozhovoru o tom, jak vnímat selhání nebo využít pokroku chytře ve svůj prospěch.

Měsíc ve funkci výkonného ředitele RSBC. Jaký byl? Co vás překvapilo?

První měsíc byl rychlý a úžasný, naplněný především učením se. V RSBC je skvělý tým, prakticky okamžitě jsem se cítil jako doma. Zatímco produkty a služby RSBC jsou pro mě nové, byznys je byznys a jeho principy jsou shodné bez ohledu na to, jakou firmu a tým vedete.

Největší výzva, která před Vámi aktuálně stojí?

Připravit a realizovat expanzi RSBC tak, abychom na jedné straně měli robustní infrastrukturu a procesy, které chrání svěřené prostředky, nakoupená aktiva a zároveň si zachovali ducha rodinné firmy s dynamickým a energetickým duchem.

Jaký je váš vnitřní motor k tomu dovést věci do úspěšného konce?

Nerad vzdávám věci, které začnu. A když už něco začnu, tak naplno dle motta „Buď to dělej pořádně, nebo jdi domů“. Pravděpodobně mě silně ovlivnili i úžasní leadeři kolem mě. Ještě při studiích jsem začal pracovat pro GE, kde většina expat leaderů v té době prošla West Pointem a měli za sebou službu v US Army. Nikdy je ani nenapadla možnost, že by nesplnili misi.

Zásadní poznání, které jste si z GE do RSBC přinesl?

Určitě to, že neexistují žádné zkratky, jen společná tvrdá práce, odhodlání a výdrž celého týmu. Tým je klíč k úspěchu. Říká se, pokud chceš jít rychle, jdi sám. Pokud chceš jít daleko, musíme jít společně. Udržitelný byznys není sprint, je to běh na dlouhou trať.

Nejtěžší okamžik vaší dosavadní kariéry?

Obtížných okamžiků bylo mnoho, a to je v pořádku. Leader prokazuje svoji přidanou hodnotu především v náročných situacích. Zvlášť těžké bylo propouštění kolegů, které jsem v minulosti osobně přijímal, a se kterými jsme si v byznysu mnohé prožili.

Pětadvacet let pod hlavičkou americké společnosti se zkušenostmi z nejrůznějších zemí. Firemní kultura kterého národa je vám nejbližší a proč?

Americká obchodní kultura je pro mě na prvním místě. Je transparentní, autentická a upřímná. Nepotrpí si na žádné svazování hierarchiívnebo politikaření. V americkém byznysu se jedná rychle, flexibilně a zároveň i neformálně.

V knize Aha! On Leadership odhalujete svá osobní selhání. Prozraďte své silné a slabé stránky.

V knize Aha! ON LEADERSHIP popisuji, že selhávat je OK. Důležité je nevnímat situaci jako neúspěch, ale příležitost k ponaučení se a ke zlepšení svých dovedností.

Jak využít pokroku chytře ve svůj prospěch? Poraďte.

Ve chvíli, kdy vidíte nový trend, novou technologii, okamžitě je vyzkoušejte s otevřenou myslí a vytvořte si vlastní názor. Bez praktické zkušenosti jste jen „další v řadě s názorem“.

Jaká podle vás bude další generace manažerů?

Očekávám, že následující dekáda bude nadále velmi volatilní a dynamická. Geopolitické konflikty budou pokračovat, technologicky orientované dodavatelské řetězce budou přesouvat svá těžiště z Asie. Budou nadále přicházet nové disruptivní technologie, ke kterým se budou muset manažeři z pohledu strategického produkt managementu postavit. Na stávající a budoucí manažery bude kladený stále větší tlak na flexibilitu, kreativitu a agilitu tak, aby dokázali vést společnosti v turbulentních a nestandartních situacích.

Co vám v dnešní době dává největší smysl?

Zakopávat příkopy a spojovat společnost. Čím více jsme se stávali historicky „digitálními“, tím více jsme izolovaní. Zároveň nůžky mezi bohatými a chudými ekonomikami se rozevírají a pokud chceme eliminovat konflikty, je nutné změnit ekonomické modely globální hospodářské politiky.

Milan Šlapák působil více než 20 let v nadnárodní konglomeraci General Electrics (GE), kde vedl týmy z různých odvětví ve Francii, Itálii nebo Číně. Posledních 14 let působil v české pobočce předního světového výrobce leteckých motorů a systémů GE Aviation. Od roku 2019 zde byl ředitelem. V minulosti zastával post viceprezidenta Svazu českého leteckého průmyslu a nyní je v roli prezidenta Americké obchodní komory v České republice. Cenné zkušenosti předává na Anglo-American University a Chapman University další generaci manažerů.