Inzerce

Transformace České pošty má jasné obrysy

26. ledna 2022
Transformace České pošty má jasné obrysy

Českou poštu, s.p., čeká v příštím roce řada důležitých událostí. Jednou z očekávaných změn je nové vnitřní rozdělení společnosti. „Od roku 2022 bude Česká pošta rozdělena na jednotlivé divize, které budou mít samostatné účetní okruhy,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap v exkluzivním rozhovoru pro Reportáže z průmyslu k plánované transformaci. 

V jaké fázi se aktuálně nachází transformace České pošty?

Dozorčí rada v říjnu schválila strategii pro rok 2022. Jedna z jejích součástí je jasné vnitřní rozdělení firmy. Dozorčí rada a zakladatel transparentně uvidí, který byznys uvnitř Pošty si jak stojí a kam se může dále vyvíjet. Od roku 2022 bude Česká pošta rozdělena na jednotlivé divize, které budou mít samostatné účetní okruhy. Bavíme se o službách, které musíme vykonávat ze zákona, pak o logistice a o finančních službách. Jedná se o naprosto čitelný způsob, jak ukázat, která divize kolik stojí a kolik peněz přináší.

Dojde tedy k rozdělení České pošty na dva subjekty. Jaký je ekonomický plán fungování těchto oddělených podniků?

Bude to popsané rozdělení, ale stále pod jednou firmou. Bude mít jedno IČO, ale za lomítkem bude vždy jeden odštěpný závod. Smyslem je oddělit to, co musíme dělat jako univerzální službu, tedy doručování na každou adresu, držet určitý počet poboček apod. Za to pak od státu logicky musíme dostat zaplaceno. A aby nevznikaly pochybnosti, zda náklady na univerzální službu odpovídají realitě, tak všechny náklady a výnosy na tyto povinné služby budou pod jednou divizí. To samé se týká komerčních služeb. Tady se ukáže, co je výnosné a jakých služeb a produktů bude ekonomičtější se zbavit.

Česká pošta nedávno získala od společnosti Compliance Academy certifikát „Etická firma 2021“. Co toto hodnocení obnáší?

Jsme teprve čtvrtou společností v České republice, která ho obdržela, a současně jsme první společností veřejného sektoru, která certifikací úspěšně prošla. Certifikát „Etická firma“ prokazuje splnění základních standardů v oblastech firemní kultury, etiky, compliance a řízení rizik. Certifikát je udělován společností Compliance Academy na základě expertního hodnocení, které probíhá podle jednotné metodiky vycházející z mezinárodních ISO norem v oblastech compliance a řízení rizik a metodik veřejných institucí k problematice hodnocení compliance programů. Česká pošta je přesvědčena, že etické a ekonomické hodnoty jsou vzájemně provázané, a proto odmítá jakékoliv jednání, které není v souladu s platným právem anebo mravními a etickými standardy. Zapojení do projektu Etická firma a nezávislé hodnocení vnitřního prostředí naší firmy vnímáme jako vhodný způsob potvrzení a podpory tohoto postoje.

V průběhu letošního roku jste výrazně rozšířili síť specializovaných výdejních míst pro balíky, tzv. Balíkoven. Kolik těchto výdejních míst v současnosti již Česká pošta provozuje?

Rozložením se bavíme o různých provozovatelích a lokalitách, jejichž společným jmenovatelem je právě Balíkovna, která patří k nejlevnějším službám České pošty. Celkem jich je přes pět tisíc. Na pobočkách pošt a poštách Partner jich je přes tři tisíce, dalších dva tisíce je externích – v provozovnách Sazky, v obchodech a dalších místech, kam lidé běžně chodí. Neplatí tedy, že pro tento balík musíte jenom na poštu. Máme unikátní výdejní síť, která zejména v dnešní době, kdy lidé shání podstatnou část nákupů v e-shopech, má své opodstatnění a velký potenciál.

V letošním roce spustila Česká pošta ve vybraných krajích mobilní pošty. Jak se vám tento projekt osvědčil?

Po rozhodnutí vlády o omezení pohybu v okresech, které byly nejvíce postiženy koronavirem, spustila Česká pošta mobilní pošty na Trutnovsku, Chebsku a Sokolovsku, poté se tyto operativní jednotky pravidelně přesouvaly do dalších míst Česka. V případě potřeby je Česká pošta připravena mobilní pošty bezodkladně alokovat na další potřebná místa po celé České republice, včetně původních lokalit. Toho jsme využili např. v obcích zasažených tornádem.

Mobilní pošta zajistí větší bezpečnost občanů, kteří si budou moct poštovní službu vyřídit u sebe v obci a nebudou muset kvůli ní cestovat do obce s pobočkou České pošty. Zprostředkuje poslání listovních i balíkových zásilek, platby i výplaty poukázek a zajistí také výběry hotovosti jako na standardní poště. Samozřejmostí je možnost využít služeb Poštovní spořitelny. Občané díky mobilní poště nezmeškají výplaty sociálních dávek.

Od roku 2020 spolupracujete  s obchodní společností AliExpress a nově i s platformou Wish. Jaké jsou hlavní výhody spolupráce s těmito internetovými subjekty?

Česká pošta navázala přímou spolupráci s další internetovou obchodní platformou. Poté co v roce 2020 uzavřela smlouvu se společností AliExpress, je dalším obchodním portálem, se kterým Česká pošta spolupracuje, platforma Wish. Největší výhodou pro klienty je, že své objednané zásilky nebudou muset danit, protože to za ně včetně příslušné administrativy vyřídí právě Wish. Při doručení prostřednictvím České pošty tak budou mít zákazníci jistotu, že ze zásilky nebudou muset dodatečně platit daň z přidané hodnoty nebo clo, protože zásilky budou předem propuštěny do volného oběhu v rámci EU. Pro zákazníky se při nákupech nic nemění, postup zadávání objednávek přes portál Wish zůstává stejný.

Koncem září vyhlásily dvě odborové organizace třídenní stávku, která probíhala formou zpomalení práce. Jak tuto akci hodnotíte?

Stávka neproběhla, nikdo se k ní nepřipojil. To je celé.

Chystáte pro zákazníky v roce 2022 nějaké novinky?

Budeme dále rozšiřovat Balíkovny, expanze se dočká mobilní pošta, určitě se zaměříme na skladbu našich produktů, aby byly pro zákazníky srozumitelné a atraktivní. Bude toho hodně.