Rozhovory
Tatra v letošním roce očekává opět rekordní obrat
Letošní rok je pro kopřivnickou automobilku Tatra – celým názvem TATRA TRUCKS a.s. – plný významných výročí. Sto pětadvacet let uplynulo od výroby prvního nákladního auta (Tatra je třetí nejstarší automobilkou na světě po společnostech Benz a Peugeot), sto let od vzniku Ledwinkovy tatrovácké koncepce (Hans Ledwinka vytvořil koncepci bezrámového podvozku ve světě známého jako Tatra-Concept a stál za zrodem prvního sériově vyráběného aerodynamického osobního automobilu světa, Tatry 77), padesát let od zahájení výroby Tatry 613, čtyřicet let od zahájení výroby Tatry 815 a deset let od převzetí firmy českými akcionáři.
„Naším cílem je důstojně si všechna tato výročí připomenout a připravit se na budoucnost tak, aby i naši následovníci měli na co vzpomínat,“ komentuje marketingový ředitel firmy Tatra Trucks Kamil Košťál, s nímž jsme krátce o přítomnosti a budoucnosti automobilky pohovořili.
Tatra měla vždycky skvělou pověst. Jak si v konkurenci ostatních automobilek stojí dnes?
Stojí si velmi dobře. Od roku 2018 trvale rostou jak počty vyráběných vozidel, tak objem tržeb. Výhled zakázek na letošní rok ukazuje, že i tento rok by opět mohl být rekordní. Konkurence se zaměřuje na sériově vyráběná vozidla, díky čemuž se neustále zvětšuje prostor pro Tatry, které jsou vyvíjeny a vyráběny na zakázku podle konkrétního použití. Navíc v letošním roce dokončujeme vývoj zcela nových kabin jak pro komerční vozidla, tak pro hasiče. Tyto kabiny zájem o naše vozidla dále podpoří.
Jaká je konkurenční výhoda vašich vozidel?
Naším mottem je: Tatra vás dostane dál! Hlavní konkurenční výhodou jsou jízdní vlastnosti v terénu, Tatra je schopná jet i v podmínkách, v nichž ostatní vozidla končí. Důležitá pro zákazníka je i možnost objednat si vozidlo podle svých představ, bez omezení dopředu danými variantami. Výhodou pro tuzemské zákazníky je lokální výroba – v době covidu byly zavřené hranice, Tatra tak jako jediná poskytovala tuzemským zákazníkům vozidla i náhradní díly bez jakýchkoliv bariér, stejně jako servis. A v neposlední řadě je to spolehlivost, Tatry si kupují zákazníci, kteří chtějí spolehlivé vozidlo s životností patnáct a více let.
Které modely jsou mezi klienty nejžádanější?
Z krátkodobého pohledu se poptávka po jednotlivých modelech mění, dlouhodobě si cíleně zachováváme skladbu vozidel pro civilní využití a pro obranný průmysl v poměru padesát na padesát tak, abychom nebyli příliš závislí na jednom segmentu. Proto žádný model neupřednostňujeme. V letošním roce dokončujeme vývoj několika variant nové kabiny Force pro hasiče a obranu, v příštím roce spustíme dodávky nové kabiny Phoenix určené pro stavebnictví a další civilní použití.
V poslední době celá řada zaměstnavatelů žehrá na nedostatek kvalitních lidí. Je to i váš případ?
Řešíme skokové inovace našich vozidel a současně i významný nárůst výroby. Inovace znamenají nárůst požadavků na elektroniku, kybernetickou bezpečnost nebo nové materiály, nárůst výroby pak investice do moderních strojů. Proto nás trápí především nedostatek kvalifikovaných elektroniků, programátorů, seřizovačů a dalších vysoce kvalifikovaných profesí. Jejich nábor řešíme v tuzemsku, částečně i v zahraničí. Samozřejmě takto kvalifikovaní lidé ze zahraničí nepřijdou sami, nábor proto řešíme cílenými aktivitami ve spolupráci s lokálními partnery.
Jaké chystáte novinky pro nejbližší budoucnost?
Těch novinek je skutečně mnoho. Vedle již zmiňovaných zcela nových kabin připravujeme vozidla s alternativními pohony, a to čistě elektrická, hybridní, se záložním spalovacím motorem nebo využívající vodík, ať už jako palivo do spalovacího motoru, nebo vyrábějícího elektrickou energii pomocí vodíkových článků. Připravujeme se na vyšší využití elektroniky, a to v rámci asistenčních systémů, telematiky či systémů řešících kybernetickou bezpečnost vozidla i jeho okolí. Investice v oblasti alternativních energií připravujeme i v areálu společnosti, a to jak z pohledu výroby energií, tak např. do čerpací stanice pro vozidla poháněná vodíkem. Z pohledu inovací jsme nyní v jednom z nejzajímavějších období v historii.
Jak moc berete vážně elektrifikaci vozidel?
Elektrifikaci vozidel se nelze vyhnout, proto na ní intenzivně pracujeme. Nicméně variabilita provozů, v nichž jsou vozidla používána, je obrovská. Neexistuje jeden pohon, který by byl ideální pro všechny možné aplikace. Proto věříme, že zůstane zachována i možnost dodávat různé typy pohonů, na což chceme být připravení.
Má účast Tatry v závodech typu Dakar vliv na vaše obchodní aktivity? Podaří se někdy navázat na úspěchy Karla Lopraise?
Jak Dakar, tak Africa Eco Race pro nás mají marketingový význam, podporují povědomí o schopnostech vozidel Tatra, zejména pokud se vozidla dostanou do obtížného terénu nebo pomáhají ostatním. Letošní Dakar ukázal, jak mohou být závody nákladních aut zajímavé, když je soutěž vyrovnaná. To znamená, že na úspěchy Karla Lopraise určitě navázat lze, pokud budou závodit týmy se srovnatelnými možnostmi. A dále platí, že čím víc budou české týmy vzájemně spolupracovat, tím bude jejich šance vyšší.
Jakým dalším aktivitám se Tatra věnuje?
Za velmi důležitou považujeme spolupráci s Moravskoslezským krajem, městem Kopřivnice a VŠB-TU Ostrava v oblasti uchovávání historických exponátů pro další generace. Společně s dalšími subjekty jsme součástí projektu Vize 0, jehož cílem je minimalizovat počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích. Jsme součástí platforem zkoumajících využití vodíku jako zdroje energie budoucnosti. Zajímavých projektů, které vždy řešíme s dalšími partnery, je celá řada.