Inzerce

Stadler Praha přináší do České republiky švýcarskou kvalitu

13. září 2024
Stadler Praha přináší do České republiky švýcarskou kvalitu

Bohumír Kráčmar, CEO společnosti Stadler Praha s.r.o., foto: Tomáš Nosil

Víte, že v Praze se navrhují nejmodernější kolejová vozidla, která se prohánějí po kolejích celé Evropy? Čeští konstruktéři pracující pro švýcarskou společnost Stadler Rail to prostě umějí. 

Základem společnosti Stadler Praha s.r.o. jsou konstruktéři, kteří mají zkušenosti s prací jak pro již zaniklou firmu ČKD Dopravní systémy, tak především pro železniční divizi firmy Siemens. Tedy zkušení odborníci dokonale seznámení s konstrukcí a výrobou kolejových vozidel. Když Siemens před patnácti lety ukončil ve svém pražském závodě výrobu, využila skupina asi třiceti konstruktérů nabídku tehdy teprve se rozvíjející švýcarské firmy Stadler k posílení jejich konstrukčních kapacit. Byla to výzva, která se vyplatila. Dnes patří společnost Stadler Rail mezi lídry trhu kolejových vozidel a konstruktéři v Praze mají na tom určitě také svůj podíl. 

Jaké byly vaše začátky a zkušenosti s působením ve švýcarské firmě?

Nabídka přišla přímo od majitele společnosti Petera Spuhlera. Možnost pracovat pro firmu, která je součástí nejmodernějšího železničního dopravního systému v Evropě, se neodmítá. A navíc Stadler tehdy teprve začínal si vytvářet svou budoucí úspěšnou pozici na světovém trhu kolejových vozidel. Být u toho byla pro nás nová příležitost. 

Počáteční období švýcarské nedůvěry ke všemu, co přichází podle dřívějšího politického uspořádání z Východu, se díky pracovnímu nasazení a odpovědnému přístupu našich konstruktérů podařilo velmi brzy překonat. A to bylo to nejdůležitější. Svou rozlohou a počtem obyvatel jsme země, které si jsou svým způsobem podobné, rozdíl mezi námi je především v historickém vývoji. Ten v případě Švýcarska vychází z demokratických principů společnosti definovaných ústavou z roku 1848. To se projevuje jak v jejich přístupu k plnění pracovních úkolů, tak k celonárodní osobní odpovědnosti za budoucí rozvoj země. V této oblasti se stále vyvíjíme a máme před sebou mnoho výzev, ale jsme rozhodně na správné cestě.

S určitou nadsázkou lze říct, že Švýcarsko je jako firma, která má dlouhodobě budovanou vnitřní kulturu. A ta je hlavním důvodem jeho současného hospodářského úspěchu. Je velmi inspirativní pracovat v tomto prostředí a implementovat tyto principy myšlení také do našich každodenních činností. 

Co považujete za nejdůležitější příčinu toho, že firma, jejíž majitel Peter Spuhler byl ve Švýcarsku v minulosti několikrát oceněn jako nejlepší podnikatel roku, založila českou konstrukční kancelář? 

To, že jsme již patnáctým rokem součástí skupiny Stadler Group, má jistě i své důvody. V rámci celé střední a východní Evropy jsme se stali první konstrukční kanceláří, která tuto důvěru dostala. Myslím, že jsme k tomu měli i dobré historické předpoklady, především díky výrazným úspěchům našeho regionu v oblasti průmyslové výroby v minulosti. Ty položily již v předminulém století základy k vytvoření celosvětového obrazu budoucí České republiky jako „kovárny Evropy“. Naše průmyslová výroba tehdy dosahovala úrovně sedmdesáti procent celé tehdejší produkce Rakouska-Uherska. 

V oblasti železniční dopravy se naše počátky datují již od roku 1836, kdy byla zprovozněna první trať na území tehdejšího Rakouska-Uherska a také celé Evropy, a to z Lince do Českých Budějovic. Za jejím vznikem stál český inženýr František Gerstner, který byl i u zrodu dnešního ČVUT. Švýcaři začali s budováním své železniční infrastruktury jen o pár let později. Takže jsme, dá se říct, tehdy stáli spolu na stejné startovací čáře. Ale v následujících letech nám kvůli všeobecně známému politickému vývoji tak nějak ujel vlak. 

Tyto historické předpoklady včetně poměrně rozvinuté výroby kolejových vozidel na území tehdejší předválečné a později socialistické republiky byly podle mne jedním z hlavních důvodů pro výběr České republiky pro vznik vývojového centra skupiny Stadler mimo západní Evropu. K tomuto rozhodnutí jistě přispělo také to, že zde máme v našem oboru stále ještě kvalitní úroveň vysokého školství a současně také železniční zkušební okruh v Cerhenicích, který je jedním z nejlepších v Evropě. V rámci kolejové dopravy se u nás i v dobách budování socialismu podařilo prosadit celou řadu pozitivních řešení jak v železničním průmyslu, tak i v oblasti městské hromadné dopravy. Byli jsme v rámci tehdejšího režimu strategickým dodavatelem vlaků a tramvají pro celý východní blok. To byla, troufám si říct, tehdy pozice srovnatelná s dnešním stavem v oblasti našeho automobilového průmyslu. To si naši švýcarští partneři uvědomují, a proto se rozhodli pro Českou republiku coby svou další zahraniční investici. 

Jaké úkoly jako pražská konstrukční kancelář řešíte? 

Naši zákazníci jsou v podstatě pouze společnosti v rámci skupiny Stadler. Zajišťujeme pro ně zpracování technických částí nabídek a s tím související následné vývojové a konstrukční práce. V naší kompetenci je také kompletní technické řízení projektů včetně homologace, která je v našem oboru čím dál náročnější. Evropské požadavky na bezpečnost a spolehlivost dnes představují výraznou část vývojových nákladů. Navrhnout vozidlo je pouze část úspěchu. Dosáhnout jeho homologace je pro celou řadu výrobců, kteří nemají v této oblasti dostatečné zkušenosti, opravdu výzva. Je to ale určitý způsob Evropské unie, jak zajistit vysokou úroveň v oblasti bezpečnosti cestujících. Nám se ale poměrně dobře daří se s novými požadavky vyrovnat. 

Jako hlavní konstrukční kancelář divize Centrální Evropa jsme zodpovědní za technické řešení projektů především pro střední a východní Evropu. Do naší kompetence patří dodávky pro Českou republiku, ale podílíme se také na řadě projektů v rámci celé EU. V současné době jsou to především nové moderní vlaky pro Finsko, Německo, Slovinsko, Itálii, Španělsko a také sousední Slovensko. Tam jsme počátkem letošního roku dodali naše nejmodernější elektrické patrové jednotky řady KISS. 

Prvním projektem kanceláře Stadler Praha pro Českou republiku byly v minulém období vlaky pro Leo Express, které můžete vidět na tratích z Prahy do polského Krakova nebo do Košic. Dalším tuzemským projektem, tentokrát v oblasti městské hromadné dopravy, byly tramvaje pro Ostravu. Dodali jsme tak k nám první zahraniční tramvaj, navíc plně klimatizovanou, což v letních měsících cestující velmi ocení. 

Rádi bychom v zakázkách pro tuzemský trh i nadále pokračovali, protože naši občané si určitě vyšší stupeň komfortu cestování zaslouží. Vždyť být součástí Evropské unie není pouze o řešení legislativy a dotací, ale především o zvýšení životní úrovně ve všech oblastech. A vyšší standard veřejné dopravy k tomu určitě patří a čeští konstruktéři ze Stadleru Praha k tomu rádi přispějí. 

Co Stadler a green deal? Dnes je velká poptávka především po bateriových a vodíkových vlacích.

Firma Stadler se této oblasti dlouhodobě intenzivně věnuje. Zelená energie na kolejích je především o využití bateriového pohonu jako náhrady stávajících motorových vlaků na tratích, které nejsou elektrifikovány. Díky světovému boomu v této oblasti se neustále zvyšuje kapacita bateriových zdrojů se současným snižováním jejich hmotnosti. Železniční osobní doprava začíná v tomto směru držet krok s automobilovým průmyslem. Pro nás jsou bateriové vlaky produktem, který je už několik let součástí našeho nabídkového portfolia. Velikost baterií navrhujeme zákazníkům na míru, a to tak, aby jejich instalovaný výkon zajistil dodržení jízdního grafikonu současně s optimální hmotností celého vozidla. Dokonce se dnes můžeme pochlubit zápisem v Guinnessově knize rekordů – náš bateriový vlak v Německu dosáhl dojezdu 224 kilometrů na jedno nabití. 

V oblasti využití vodíkových pohonů máme také co nabídnout. Ve Spojených státech v současné době provozujeme náš první vlak s tímto zdrojem energie a díky dojezdu 2803 kilometrů bez tankování jsme při provozních zkouškách opět dosáhli rekordu se zápisem do Guinnessovy knihy. Takže máme v obou případech naše zákazníky čím oslovit.

Vodíková technologie ale klade daleko náročnější požadavky na infrastrukturu než bateriové vlaky, což v současné době potenciální zákazníky poměrně dost odrazuje od jejího využití. Musíme si ale uvědomit jednu skutečnost. I když je výroba vodíku zatím poměrně energeticky náročná, představuje řešení potenciální energetické krize v budoucnosti. Náš vesmír je z devadesáti procent tvořen především vodíkem a tomu nemohou současné celosvětové zásoby ropy rozhodně konkurovat. Jde jen o to, jak se ho naučit efektivně zpracovávat pro průmyslové využití. 

Současná technologie „obrácené elektrolýzy“, při níž jako vedlejší produkt vzniká teplo a voda, je sice ekologická, ale pouze při využití zelené elektřiny. Účinnost tohoto výrobního procesu je ale sedmdesát až osmdesát procent, tudíž nepřináší žádný energetický zisk. Takže co zbývá? Buď si počkat opět na Čínu, až něco vymyslí, nebo s tím začít v rámci Evropské unie sami. Vždyť Unie především je celosvětovým lídrem green dealu. Všichni bychom v rámci EU měli stávající dotace využívat především na vývoj nových technologií, které pomohou s řešením budoucnosti dalších generací. Myslím, že i Česká republika se v oblasti vědy a výzkumu může na tomto úkolu významně podílet. 

A také nesmíme zapomenout na skutečnost, že letecká doprava zanechává na jednoho cestujícího výrazně vyšší uhlíkovou stopu než současné automobily. Řešením pro její snížení může být větší nasazení vysokorychlostních vlaků coby částečné náhrady za leteckou dopravu. I v této oblasti má Stadler řešení v podobě elektrických souprav řady EC 250, u jejichž vzniku byla i naše konstrukční kancelář. Interiér restauračních vozů pochází z Prahy. 

Je pražská konstrukční kancelář v rámci celé skupiny něčím specifická?

Vývojovou základnu skupiny Stadler tvoří nejen konstrukční oddělení jednotlivých výrobních závodů, ale i celá řada samostatných pracovišť. My jsme v současné době z nich to největší a zároveň jsme i hlavním vývojovým centrem pro naši divizi Centrální Evropa. Zajišťujeme komplexní inženýring včetně realizační podpory a v případě dodávek tramvají pro Ostravu řešíme také podporu zákazníka ve formě pozáručního servisu. 

Nyní zpracováváme souběžně kolem deseti projektů, z nichž polovina je určena pro trhy mimo střední a východní Evropu, čímž se snažíme zajistit si stálý kontakt s celoevropským vývojem v našem oboru. Rozvinuli jsme kompetence v oblasti různých typů vozidel – například vozidel a tramvají pro FLIRT, ale specializujeme se také na dvoupodlažní vozidla a diagnostická vozidla KISS, která během jízdy vyhodnocují kvalitu železniční infrastruktury. Právě nyní dokončujeme typové testy těchto speciálních vlaků pro španělské a italské správce železniční infrastruktury. Jedná se o vozidla, která jsou doslova pojízdnou laboratoří, jež dokáže v rychlosti až 160 km/hod vyhodnotit současné i potenciální nebezpečí související jak s kvalitou železniční tratě, tak i s jejím nejbližším okolím. 
V oblasti městské dopravy byla prvním vozidlem vytvořeným v naší kanceláři již dříve zmíněná ostravská tramvaj. Tento typ tramvaje nové řady Tango NF2 do té doby v portfoliu firmy Stadler nebyl a museli jsme ji vyvinout od samého počátku. Je pro nás velkým oceněním, že dnes už je součástí standardního nabídkového sortimentu skupiny Stadler. Díky náhradě za tyto tramvaje teď například město Sarajevo vyřazuje už poměrně zastaralé tramvaje, které pocházely především z dřívějšího závodu ČKD. 

Daří se vám zapojovat do své činnosti mladou generaci? 

Náš původní tým, který dnes tvoří jádro naší společnosti, měl v době našeho příchodu ke společnosti Stadler před patnácti lety věkový průměr čtyřicet let a ten si držíme i v současnosti. To znamená, že mladí konstruktéři, především absolventi českých a také zahraničních vysokých škol pravidelně doplňují naše rostoucí vývojové kapacity. Dnes zaměstnáváme víc než 200 konstruktérů, z nichž má víc než 95 procent vysokoškolské vzdělání v nám blízkých technických oborech. Současné vysoké školství bohužel negeneruje dostatečný počet absolventů v oboru kolejových vozidel, aby dokázal tuzemskou potřebu těchto profesí uspokojit. Proto se dlouhodobě věnujeme práci s absolventy příbuzných technických profesí, kteří mají chuť uplatnit se v našem oboru. Vytváříme jim podmínky pro jejich implementaci formou školení a zapracování pod vedením interních mentorů, aby se co nejdříve stali platnými členy našeho týmu. Bez pomoci těch zkušených a jejich odborného vedení by to nešlo. 

Pokud přicházíte do svého prvního zaměstnání s pouze teoretickými znalostmi získanými na vysoké škole, určitě oceníte, že se vám někdo věnuje a zasvětí vás do oboru. Mladá nastupující generace má ale i tak trochu jiné představy o svém profesním životě. Nestačí mít jen zajímavou práci, při které mají možnost se dál profesně rozvíjet. Důležité je pracovní prostředí, možnost mimopracovních aktivit, využití jazyků a kontakt se světem. To vše jim díky našim zahraničním projektům můžeme nabídnout, včetně naší interní kultury založené na principech vzájemného respektu a týmové spolupráce. Každý v naší firmě je součástí systému, jenž tvoří její budoucnost. Vážit si práce ostatních je nutným předpokladem pro další růst. 

Jak hodnotíte vaše současné postavení v rámci společnosti Stadler?

Novodobá historie firmy Stadler se datuje od roku 1989, kdy u nás díky únavě občanů z neustálého budování socialismu proběhla sametová revoluce. Tehdy ve Švýcarsku teprve třicetiletý Peter Spuhler převzal od Ernsta Stadlera malou firmu na speciální kolejová vozidla s tehdejšími pouze osmnácti zaměstnanci. Po dvaceti letech se dokázal díky usilovné práci prosadit na evropském trhu kolejových vozidel s firmou čítající v době našeho příchodu okolo tří tisíc pracovníků. Dnes má firma Stadler více než 15 tisíc zaměstnanců a my rosteme společně s ní, a to jak personálně, tak především odborně. V této oblasti dosahujeme stejné úrovně jako ostatní divize Stadleru. Pracujeme společně i na těch nejnáročnějších zahraničních projektech a neřešíme, jak se dostat do Evropy. Naši konstruktéři tam už jsou.