Inzerce

„Současným trendem je bydlení v exteriéru,“ shodují se Bohumír Blachut a Erich Stavař ze společnosti ISOTRA

21. července 2021
„Současným trendem je bydlení v exteriéru,“ shodují se Bohumír Blachut a Erich Stavař ze společnosti ISOTRA

Pro opavskou společnost ISOTRA a.s., která je předním evropským výrobcem stínicí techniky, byl uplynulý rok velmi úspěšný – dosáhla historicky nejvyšších tržeb. Jak v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu vysvětlují předseda představenstva Bohumír Blachut a místopředseda představenstva Erich Stavař, je to dáno mimo jiné tím, že lidé trávili hodně času doma, a tak investovali do vybavení domů a bytů. Obrovský boom v současnosti zaznamenávají bioklimatické pergoly. Mezi priority společnosti nyní patří zajištění materiálového pokrytí pro výrobní provozy. Jaké jsou její další plány a ve kterých zemích prohloubila své exportní aktivity?

Jak se vaše společnost v současné době vyrovnává s následky epidemie koronaviru z hlediska realizovaných zakázek či zaměstnanosti? Měla krize dopad i na váš loňský hospodářský výsledek a jaká očekávání máte pro tento rok?

V loňském roce v průběhu prvního kvartálu jsme udělali řadu úsporných opatření, a to jak na úrovni organizační, tak na úrovni finanční. Snažili jsme se připravit na několik možných scénářů. Musím říct, že naše kroky se setkaly s podporou a pochopením našich zaměstnanců. V průběhu protipandemických opatření jsme se snažili za každou cenu udržet výrobu a dodávat zboží našim zákazníkům přesto, že jsme měli desítky zaměstnanců na OČR a nemocenských. Nepřerušení výroby bylo našimi zákazníky vnímáno velice pozitivně. Skutečnost, že lidé obecně byli nuceni trávit velkou část roku doma, je vedla k novým investicím do vybavení domů a bytů, což pro nás znamenalo nárůst objednávek od našich zákazníků. Takže uplynulý rok byl pro nás překvapivě úspěšný. Dosáhli jsme historicky nejvyšších tržeb a díky úsporným opatřením i zajímavého zisku. V letošním roce vnímáme další meziroční nárůst objednávek od našich zákazníků, takže očekávání pro letošní rok jsou značně pozitivní, nebýt ovšem problémů se vstupními materiály. V posledních týdnech a měsících dochází k výraznému nárůstu cen vstupních materiálů a navíc k omezování dodávek těchto surovin a výrobků od dodavatelů. Proto mezi priority dneška patří zajištění materiálového pokrytí pro výrobní provozy.


Jaké budou vaše největší investice, plány a zakázky pro tento rok?

Z důvodu energetických úspor pokračujeme v realizaci zateplování provozních budov a jejich modernizaci, v plánu máme i rozšiřování výrobních prostor. Tyto projekty jsou momentálně ve stavu rozpracované projektové dokumentace a stavebního řízení. Pokračujeme v modernizaci strojního vybavení ve výrobních provozech, např. v nástrojárně a lisovně kovů.

Vaše portfolio je v oblasti stínicí techniky velmi široké. Objevily se v sortimentu ISOTRY v poslední době nějaké novinky či trendy?

Současným trendem je „bydlení v exteriéru“. Tomuto trendu výrobně odpovídají zejména bioklimatické pergoly, které jsme uvedli na trh v minulém roce a letos zaznamenáváme jejich obrovský boom. Pokračující růst trhu je v oblasti exteriérové stínicí techniky, hlavně z důvodu nesporných přínosů v oblasti energetických bilancí budov.

Kdo jsou vaši největší odběratelé? Dalo by se říct, o jaké produkty z vašeho sortimentu mají zákazníci největší zájem a proč?

Mezi naše největší odběratele patří montážní firmy, výrobci oken, fasádní firmy a velké stavební firmy jako například Metrostav, Gemo, Porr, Skanska či Swietelsky. Realizované produkty jsou zejména z oblasti exteriérové stínicí techniky.

Vaše produkty distribuujete nejen v Česku, ale putují až do 45 zemí světa. Jak se vám daří rozšiřovat vaše exportní aktivity?

Navyšování exportního obratu vnímáme v naší společnosti jako jednu z obchodních priorit. Omezený trh v České republice není schopný absorbovat výrobky stínicí techniky předních českých výrobců. Speciální pozornost věnujeme největšímu trhu se stínicí technikou v Evropě, a to Německu, proto jsme zde založili obchodní firmu. Věříme, že tím dosáhneme zvýšené realizace našich výrobků na atraktivním německém trhu. Abychom uspěli na cenově velmi náročném trhu v Polsku, otevřeli jsme v letošním roce v Polsku výrobní firmu pro exteriérové žaluzie, což nám umožní pružně reagovat na specifika daného trhu a poskytovat našim klientům co nejlepší servis. Dále posilujeme náš exportní tým o nové obchodní zástupce pro atraktivní exportní destinace. Do logisticky blízkých zemí dodáváme hotové výrobky, ve vzdálenějších teritoriích se specializujeme na dodávání výrobních technologií a komponent pro výrobu stínicí techniky naší značky.

Bez inovací to v průmyslu zcela jistě nepůjde, jak je to u vás ve vaší firmě? Jaké procento ročního obratu investujete do výzkumu a vývoje?

Do výzkumu a vývoje investujeme každoročně dvě až čtyři procenta ročního obratu dle realizovaných projektů v daném roce. Do této částky ovšem nejsou zahrnuty nakupované nové výrobní technologie, v tom případě bychom se dostali zhruba na dvojnásobnou hodnotu.

Digitalizace je klíčové slovo posledních měsíců, které se jasně začalo skloňovat propuknutím pandemie covidu-19. Jak jste na tom vy?

Digitalizace byla pro nás významný pojem již před vypuknutím pandemie covidu-19, důležitost jejího zavádění v naší společnosti s celosvětovou pandemií vůbec nespojujeme.

Slova, jako jsou dekarbonizace, udržitelnost, chytrá a úsporná řešení, jsou součástí tzv. European Green Deal neboli zeleného údělu a také součástí plánu na podporu oživení Evropy. V příštích deseti letech dojde ke změně současné ekonomiky a průmyslu – je to pro vás jako firmu hrozba, nebo příležitost?

Mezi cíle plánu na podporu oživení Evropy patří učinit Evropu zelenější, digitálnější a odolnější. Řekl bych, že to je pro nás příležitost. Naše výrobky, a máme tím na mysli zejména exteriérovou stínicí techniku, svým charakterem přispívají k optimální energetické bilanci budov, tzn. v zimním období snižují potřebu vytápění a v létě, kdy je jejich vliv nejvýznamnější, výrazně přispívají k ochlazování interiérů budov, takže v mnoha případech již není potřeba využívat dodatečnou klimatizaci. To výrazně snižuje spotřebu energie a tím i množství škodlivých emisí v ovzduší. Exteriérová stínicí technika je již nepostradatelnou součástí všech moderních budov, které musí být realizovány v nízkoenergetickém nebo pasivním standardu.

Protože i vývoj české koruny je jako na houpačce, nemůžeme se nezeptat: Jste pro zavedení eura, nebo ponechání české koruny?

V současné době jsme pro zachování české koruny. Ekonomické výhody dle našeho názoru v současné době převažují nad nevýhodami.