Rozhovory
Repax: Dopředu nás žene zákazník
Foto: REPAX, spol. s r.o.
Sami se řadí mezi menší společnosti a rodinné firmy. Přes nedostatek lidí na trhu práce mají spolehlivý tým a poskytují servis především v oblasti hydraulických zařízení.
Hydraulika je široký obor, který zahrnuje stovky různých komponent, o nichž má ucelený přehled patrně jen ten, kdo se jím profesionálně zabývá. Společnost REPAX, spol. s r.o., sídlící v Orlové-Lutyni se na výrobu hydraulických komponent zaměřuje už třiatřicet let. Dnes se o vedení firmy dělí Lenka Voksová, dcera jednoho ze zakladatelů Jana Matuly, a Libor Kožušník, který do společnosti přišel před třiceti lety. S oběma jsme mluvili jak o tom, co jejich firma dělá, tak o podnikatelském prostředí, ve kterém se pohybuje. Objemově největším výrobním produktem společnosti jsou armované hydraulické hadice, přičemž jejich koncovky se liší podle toho, k jakému stroji a od jakého výrobce se dodávají. Libor Kožušník říká, že v portfoliu mají zhruba dva a půl tisíce různých koncovek, armatur, šroubení a ostatních komponent a nové typy stále přibývají.
Vyrábíte pouze na objednávku?
Ano, i když některé druhy zboží, které zákazníci odebírají pravidelně, máme na skladě. Co se týká hadic, vyrábíme vyloženě na zakázku, ale atypické koncovky, které u nás zákazníci poptávají, zajišťujeme rovnou i na sklad. Zákazník pak ví, že se na nás může kdykoli obrátit a dostane hadici třeba na počkání.
To je běžné, že děláte hadice na počkání?
Denně máme několik zákazníků, kteří za námi přijedou s urgentním požadavkem. Pokud je to možné, snažíme se vyhovět okamžitě. I během víkendu, po pracovní době či o svátcích u nás funguje havarijní služba, protože si dobře uvědomujeme, co dnes znamená prostoj stroje. Proto jsme také tuto službu zřídili, aby zákazník nemusel čekat.
Jaký máte dosah?
Působíme v České republice s důrazem na zdejší region, ale máme zákazníky i na Slovensku, v Polsku nebo Německu.
Jak se vypořádáváte s konkurencí?
Já konkurenci respektuji. Jestli se chci někam dostat a být lepší, musím jít jinou cestou než házením špíny. Výrobců jako my je samozřejmě víc a každý se snaží zákazníkovi nabídnout maximum. To samé děláme my – v první řadě dbáme na kvalitu, na rychlost dodávek a na seriózní jednání. Snažíme se udržovat se zákazníky dlouhodobé vztahy založené na naší spolehlivosti, nemáme téměř žádné reklamace a tím je přínos pro zákazníka ve finanční úspoře obrovský.
Ovšem ne vždy je cena rozhodující, i když v dnešní době hraje velkou roli. Často záleží na rychlosti dodávky, protože když pak zákazníkovi kvůli hadici nebo jiné hydraulické komponentě stojí nějaký stroj, přijde o daleko víc peněz. Spousta firem nás chválí za pružnost, za rychlost. Zákazník pošle objednávku, chce to mít hotové do konce měsíce a my mu to dodáme podstatně dřív, obrazně řečeno ihned. Jsme schopní přeorganizovat výrobu, abychom mu vyšli vstříc.
Se zákazníkem jsme v kontaktu po celou dobu již probíhající výroby, a pokud potřebuje najednou ještě něco změnit, tak to změníme. Máme klienty, kteří požadují balit různé typy hadic s různými typy šroubení na jeden stroj dohromady jako sadu, jiní chtějí mít na hadicích něco vyraženo, nějak je označit, popsat. To všechno umíme. S konkurencí bojujeme jedině tak, že zkvalitňujeme a zlepšujeme služby všemi možnými způsoby.
Máte ustálené portfolio zákazníků, nebo hledáte i nové?
Samozřejmě že hledáme pořád nové, protože i v naší oblasti zákazníci odcházejí a přicházejí. Problémem bude uzavírání OKD, to byl náš velký obchodní partner, takže musíme hledat adekvátní náhradu. Ale nedávno jsme zase získali dva nové zákazníky, takže věřím, že se nám výpadek OKD podaří nějakým způsobem postupně nahradit. Potíže jsou také s Novou hutí, tedy dnes Liberty Ostrava. Společnosti, které od nás odebíraly a dodávaly do Liberty, pociťují obrovský pokles, celkově se těžký průmysl na Ostravsku utlumuje a je to znát, nejenom v naší oblasti.
Foto: REPAX, spol. s r.o.
Vy se ale nezaměřujete jen na hadice.
Ještě máme druhou, zámečnickou divizi, která s hydraulickou divizí úzce spolupracovala a vyráběla pro ni některé komponenty, ale kvůli nedostatku kvalifikované pracovní síly jsme museli její provoz trochu přetransformovat. Byť se omezuje průmysl a propouštějí se lidé, sehnat kvalitního soustružníka nebo frézaře je obrovský problém. Spousta lidí odešla do předčasného důchodu a mladí na trhu práce nejsou.
Co odborné školství?
Kdysi k nám chodili na praxi učni ze dvou učilišť. Dnes už po nás praxi nikdo nechce. Chodívali k nám kluci, kteří byli šikovní, chytří a vnímaví, měli zájem a byli iniciativní, a z takových učňů jsme si vždy vybrali, jeden z nich dnes dělá předáka v provozu. Ale chodili sem i kluci, kteří to tu jen protrpěli.
Čím se zámečnická divize zabývá?
Pro našeho dlouholetého partnera vyrábíme vybavení dětských hřišť, ale spíš je to už malosériová výroba. A stále ještě dodáváme pro OKD a další naše zákazníky z oblasti hydrauliky. Vlastně nás k tomu přiměli oni sami, protože k hydraulice od nás chtěli také různé úchyty, zámky, rozvaděče nebo hydraulické kostky. Také jsme začali vyrábět třeba různé kryty pro doly, spoustu času jsem strávil na šachtách. I v zámečnictví fungujeme tak, že přijde zákazník s požadavkem týkajícím se hydrauliky, a my mu to vyrobíme – proč by to měl shánět někde jinde?
Zároveň ještě děláte revize tlakových nádob, že?
Zabýváme se rovněž revizemi tlakových nádob včetně vystavení duplikatury revizních knih, jejich jakýchsi občanských průkazů. Pro jednoho z největších distributorů plynu v ČR jsme v rámci čtyřletého projektu revidovali veškeré tlakové nádoby v jejich síti plynového potrubí po celé republice. Akce to byla úspěšná a ještě teď se na nás obracejí, když potřebují něco vyřešit. Kdysi jsme dělali revize pro OKD, teď je provádíme pro ostatní podniky, kde mají nějaké vzdušníky, kompenzátory nebo hydraulické agregáty.
Dá se na zavedené společnosti, jako je vaše, ještě něco zlepšovat?
Vždycky je co zlepšovat. Nejvíc nás motivuje zákazník, který přijde s něčím novým, co jsme třeba ještě nikdy nedělali. Pak jej chceme uspokojit tou nejlepší službou, nejlepším servisem. Naše firma funguje od roku 1991, takže těch překvapení už moc není, ale občas se objevují, jak přicházejí noví neznámí výrobci, kteří mají nějaká atypická řešení.
Teď je nás celkem dvanáct, byly doby, kdy nás bylo pětadvacet. Máme stabilní, spolehlivý pracovní kolektiv, na který jsem hrdý. Mám jistotu, že naši pracovníci vždy vyjdou zákazníkovi vstříc, dokážou si poradit, nepotřebují, aby je někdo hlídal, jsou naprosto samostatně uvažující a spolehliví. Jsme malá rodinná firma, kde vše funguje tak, jak by asi mělo. Z toho mám dobrý pocit.
Všechny vztahy máme založeny na vzájemné důvěře. Pro mě i ústní dohoda je dohodou a tu ctím. Když se dohodnu se zákazníkem, že budu dodávat zboží jenom jemu, tak to respektuji. Často nám zákazníci dají k dispozici své know-how, výkresy a podobně. U mě mají osobní garanci, že se podklady nedostanou ke třetí straně, na férovosti si zakládáme. Proto u nás spousta zákazníků zůstává a to je možná i důvod, proč jsme na trhu tak dlouho.