Rozhovory
Průmyslová vrata mají víc funkcí než jenom otevřít a zavřít
Foto: Tyros Loading Systems CZ s.r.o.
Prakticky každý výrobní nebo distribuční objekt potřebuje ke svému řádnému fungování kvalitní vrata. O jejich dodávky a servis se stará společnost Tyros Loading Systems CZ s.r.o. z Prahy.
Tyros Loading Systems jako součást nizozemské skupiny Loading Systems patří mezi top tři společnosti v Evropě v oblasti výroby, montáže a servisu průmyslových vrat a nakládací techniky. „Máme dva výrobní podniky a osm obchodně-servisních společností s tím, že jeden z těch závodů je tady v Čechách. Jde o společnost Toors CZ v Novém Bydžově, která vyrábí průmyslová a garážová sekční vrata. Další výrobní podnik je v Lelystadu, což je město severně od Amsterdamu, kde vyrábíme nakládací techniku – nakládací můstky, těsnicí límce, zádržné systémy a další věci spojené s nakládkou a vykládkou zboží. Přímo my jsme jednou z obchodních společností zastřešených holandským holdingem vlastněným dvěma bratry Ronaldem a Haraldem van Wijkovými. V Čechách a zároveň na Slovensku jsme společníky já a Radovan Havlín, týká se to firem Toors CZ v Novém Bydžově, Tyros Loading Systems CZ a Tyros Loading Systems SK. Tyto společnosti mají na starosti Česko a Slovensko, kde nejenom prodáváme a montujeme, ale hlavně poskytujeme kompletní servis. Samotná holandská společnost Loading Systems je na trhu už víc než šedesát let a založil ji otec současných majitelů Dick van Wijk,“ uvedl na úvod našeho rozhovoru jednatel společnosti Tyros Loading Systems Ivo Luňák.
Jak byste definoval trh, na který se orientujete?
Náš trh tvoří v podstatě veškeré průmyslové objekty, v nichž v rámci areálu dochází k pohybu jak materiálu, tak techniky a zboží. A nejsou to jenom ty ošklivé haly kolem dálnic nebo velká překladiště, kam se z jedné strany naváží, uvnitř proběhne redistribuce a z druhé strany se to zase zpátky nakládá a odváží pryč. V současné době jsou požadavky na tyto prostory mnohem sofistikovanější. Budovy jsou uvnitř rozděleny na jednotlivé úseky, kde se uplatňují mnohem náročnější zařízení než klasická sekční vrata, např. rychloběžná plastová vrata, rychloběžná rolovací vrata, požární úseky či prachotěsná oddělení – to jsou pro nás hodně zajímavé zakázky. Jedním z největších projektů je autodrom BMW v Karlovarském kraji, kam jsme dodávali veškeré vratové uzávěry. Podílíme se také na přípravě projektu baterkárny pro Škodovku, kde jsou vysoké nároky na vratovou a nakládací techniku, hlavně co se týká úspory energií. U Jinočan vyrůstá úžasný park Logport Prague West, což je prostor s vyšší přidanou hodnotou, kde bude jak farmaceutický průmysl, tak různá robotická pracoviště, což je pro nás také hodně zajímavé.
Jaké jsou vaše konkurenční výhody?
Od naší vážené konkurence se chceme odlišovat právě specializací na objekty s vyšší přidanou hodnotou a péčí po celou dobu životního cyklu našich zařízení. Nekončíme tím, že namontujeme a předáme, ale zůstáváme se zákazníkem a zajišťujeme pro něj kompletní servis. Máme proto vybudovánu celorepublikovou síť vlastních servisních techniků, z nichž každý má své servisní auto plně vybavené nejčastěji používanými náhradními díly a zařízením a je napojen na náš centrální dispečink. Každý technik má také svůj tablet, kde je veškerá technická dokumentace, a zároveň se může přes videohovor spojit s dalšími našimi techniky, kteří jsou schopní ho podpořit, kdyby si s něčím nevěděl rady. Pracujeme na tom, abychom na pozice servisních techniků dosazovali ty nejlepší lidi na trhu. Sehnat kvalifikovaného pracovníka není jednoduché, vyžadujeme, aby měl znalost elektřiny, patřičných vyhlášek, musí něco vědět o nastavování mikroprocesorů a zároveň musí být trochu i zámečník, aby uměl odstranit mechanické závady.
Nabízíte i nonstop servis?
Někteří naši klienti – hlavně z retailu – vyžadují čtyřiadvacetihodinovou službu. Když se někde zablokují vrata a za nimi je kazící se zboží, je takový servis nutný. Díky tomu, že je nás dnes téměř čtyřicet, vychází taková služba na servisního technika jednou za měsíc, což není tak hrozné. Republiku máme rozdělenu na západ, střed a východ, jeden dispečink je na Moravě u Vyškova a jeden máme tady v Praze.
Dostáváte od svých klientů podněty na zlepšení svých produktů?
Díky tomu, že máme své výrobní závody, předáváme hodně podnětů na vylepšení výrobního portfolia od klientů přímo do výroby. Spolupracujeme s významnými světovými výrobci ať už řízení, nebo motorů, máme stážistu z Číny, který nám pomáhá dostat se k efektivnějším pohonům, než jsou v Evropě. Nad čínským zbožím jsme už dávno přestali ohrnovat nos. Naši pracovníci tam byli na zkušené a mohli vidět, jak vývoj na východě ohromně pokročil. Samozřejmě musíme dbát na to, aby námi dodávané výrobky vyhovovaly všem bezpečnostním předpisům a odolávaly potenciálním bezpečnostním hrozbám, takže u některých klientů musíme spolupracovat výhradně s evropskými výrobci.
Znamená to, že máte vlastní vývojáře?
Jak v Lelystadu v Holandsku, tak v Novém Bydžově máme vývojové oddělení, které vždy hledá optimální řešení. Pořádáme pravidelné měsíční mítinky, na nichž zadáváme požadavky a zároveň je vyhodnocujeme. Některé požadavky klientů nemusejí přinést požadovaný efekt, ale pak jsou takové, které opravdu pomáhají naše řešení zlepšovat, a do nich má cenu jít. A hlavně naši technici v terénu fungují zároveň jako osvětáři, kteří klientům nabízejí vylepšená řešení. Máme dobrou zkušenost i s tím, že zákazníky bereme na místa, kde tato řešení už fungují, aby se mohli na vlastní oči přesvědčit o jejich výhodách. Lidé obecně sami od sebe vývoj na trhu a technické novinky moc nesledují, proto je na nás, abychom jim je ukázali.
Řešíte u průmyslových vrat třeba i protipožární vlastnosti?
Obecně platí evropská legislativa a navíc jednotlivé státy mají svá mnohdy ještě přísnější pravidla. Zrovna v této oblasti máme jedny z nejpřísnějších norem v rámci Evropské unie. V České republice jsou na stavbě pány hasič a hygienik a hasič musí být vždycky spokojený. Spolupracujeme se spřátelenou brněnskou firmou, která se specializuje na požární uzávěry, a základem je požární zpráva s naprostou shodou v protipožárních pravidlech. Není výjimkou, že se v náročnějších provozech, kde se pracuje s hořlavinami, požaduje požární odolnost i na devadesát minut, což je opravdu hodně.
Součástí bezpečnostního řešení budovy je jednak uzavření jednotlivých požárních úseků, jednak zachování odvětrávání. Hlavně ale nesmí dojít k tomu, že by v uzavřeném prostoru zůstal uvězněný člověk. Sofistikovaná budova je tak opravdu oříšek nejen z pohledu logistiky, ale také všech bezpečnostních opatření. My jsme byli jedni z prvních, kteří začali využívat systém BIM pro naše výrobky ve stavebnictví, což v podstatě znamená, že do projektu budovy dodáme svůj úsek průmyslových vrat a s tím souvisejících věcí. Dokážeme tam nahrát i plán údržby a případných revizí, což pak značně usnadňuje správci budovy plnění jeho povinností.
Co plánujete v oblasti rozvoje firmy?
Letos jsme začali stavět novou výrobní halu v Bydžově na brownfieldu v areálu bývalého cukrovaru. Plánujeme ji naplnit nejnovější technologií, která nám umožní zefektivnit výrobu a nabídnout širší portfolio výrobků. Vyrábíme nejen pro celý evropský trh, ale dodáváme třeba i na Island i do Vietnamu. Ročně vyrobíme dvacet tisíc kusů vrat, menší část představují garážová rezidenční vrata, ale to není náš stěžejní program. Průmyslová vrata jsou pro nás zajímavější, jednak je u nich vyšší přidaná hodnota, jednak jejich výrobců není tolik. Průmyslová vrata zároveň představují zajímavá řešení, osazujeme je čipy a sbíráme data o četnosti nebo rychlosti otevírání v poměru k teplotě, ročnímu období a podobně, abychom byli schopní do nich nasadit inteligentní řízení provozu. Zákazníkovi dokážeme nabídnout software, který umí spočítat tepelné ztráty během otevírání za celý rok, což mu zase pomáhá vyhodnotit logistiku. Některé provozy používají vrata k otevírání a zavírání častěji, některé méně a na základě sesbíraných dat je možné vytvářet výrobní nebo logistická hnízda, která mají řízenou optimální spotřebu tepla při otevření a zavření, což je cesta k úspornému provozu a koordinaci servisních zásahů.