Inzerce

Počty cestujících ve vlacích ČD rostou

2. června 2023
Počty cestujících ve vlacích ČD rostou

Společnosti České dráhy, a.s., se v roce 2022 podařilo přilákat cestující zpět do vlaků a počty přepravených cestujících se stále více blíží číslům, kterých dosahovaly před vypuknutím koronavirové pandemie. „Za celý rok 2022 využilo našich služeb 157 milionů cestujících,“ říká generální ředitel společnosti Michal Krapinec v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu a dodává: „Tam, kde nasazujeme moderní vlaky s kvalitními službami, je zájem o naše spoje často ještě vyšší než před covidem.“ 

Máte za sebou první rok ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah. Jak byste ten rok zhodnotil? Překvapilo vás něco?

Řešili jsme jak strategické plány, tak akutní dopady spojené s válkou na Ukrajině a zdražením všech vstupů. Důležité bylo stabilizovat hospodaření a zajistit investiční prostředky na nákup nových vlaků. Proto jsme vydali první zelené dluhopisy v hodnotě 500 milionů eur a otevřeli si přístup k financím od Eurofimy. Jako vždy jsme hledali co nejvýhodnější zdroje, což se nám podařilo, a vedle toho neustále posouváme kvalitu služeb. Bylo toho opravdu hodně.

Jak dopadlo hospodaření ČD za loňský rok?

Všechny společnosti skupiny České dráhy vykázaly zisk před zdaněním, a to i mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu. To považuji po dvou letech pandemie covidu-19 a dramatickém zdražení všech vstupů za dobrý signál. Podnikatelský plán pro rok 2023 počítá s tím, že se hospodaření mateřské společnosti bude dále zlepšovat a také u ostatních společností skupiny bude vývoj hospodaření pokračovat v pozitivním trendu.

Podařilo se vám v uplynulém roce přitáhnout do vlaků více cestujících a vrátit České dráhy na čísla, jakých dosahovaly před vypuknutím pandemie covidu-19?

V posledním čtvrtletí loňského roku jsme se dostali v počtu přepravených cestujících na 94 procent ve srovnání s předcovidovým rokem 2019. Za celý rok 2022 pak využilo našich služeb 157 milionů cestujících. To už je dobré číslo a věřím, že tento trend udržíme. Tam, kde nasazujeme moderní vlaky s kvalitními službami, je zájem o naše spoje často ještě vyšší než před covidem. Typickým příkladem jsou soupravy InterJet mezi Prahou a Chebem.

Jednou z vašich priorit při nástupu do funkce byla modernizace a posílení vozového parku. Jaké investice v tomto směru budete v letošním roce realizovat?

Letos bychom měli do obnovy vozového parku investovat kolem 11 miliard korun, jde hlavně o vlaky pro regionální tratě, např. cestujícím dobře známé jednotky RegioPanter ve dvou- a třívozové verzi nebo také úplně nové jednotky od polského výrobce Pesa, které dostaly jméno RegioFox. Celkem mluvíme o desítkách nových vlaků. Na velkou proměnu vozového parku se mohou cestující těšit třeba v Olomouckém kraji nebo na Vysočině. V druhé polovině roku pak s předstihem představíme i nejmodernější vozy pro dálkovou dopravu. S výrobcem jsme se domluvili na dřívějším dodání ComfortJetů, abychom pomohli řešit aktuální nedostatek vozů.

Čím je nedostatek vozidel v provozu způsoben?

Primárně nedodržováním termínů ze strany firem, které nám vozidla opravují nebo nám vyrábějí nové vlaky. Současná krize je podle nich vyvolána všeobecným nedostatkem odborného personálu a opožďováním dodávek náhradních dílů, bohužel je to ale také důsledek četných reklamací, a to i u nových vozidel. U externích opravců se výrazně opožďují revize vozů, místo plánovaných 45 dnů tak nejsou výjimkou termíny sto dnů a více. Situaci zhoršuje i velké množství poškození vozidel při střetech na přejezdech a s překážkami na tratích, ale také v souvislosti s vandalismem.

Můžete s tím jako dopravce něco udělat?

Kromě toho, že neustále tlačíme na opravce a výrobce, aby dodržovali slíbené termíny, se sami snažíme situaci zlepšit. Abychom alespoň částečně suplovali externí opravce, provádíme některé periodické opravy vlastními silami v našich oblastních centrech údržby a zavedli jsme také tzv. výměnný systém celků, díky čemuž se výrazně zkracuje doba odstavení opravovaného vozidla ze zhruba 60 na cca čtyři dny. Dokonce využíváme i 3D tisk pro výrobu menších součástek a tak dále. Zapůjčili jsme si také vozy ze zahraničí a probíhá výběrové řízení na nákup 20 vozidel „z druhé ruky“, které bychom chtěli nasadit ještě letos. O dřívějším nasazení nových souprav ComfortJet jsem se už zmínil.

Kdy by se mohla situace zlepšit?

Očekáváme, že ke stabilizaci by mohlo dojít ve druhé polovině roku.

Již dvacet let jezdí po českých kolejích vlaky pendolino. O jednu ze sedmi souprav jste přišli po loňské nehodě v Bohumíně. Máte v blízké budoucnosti v plánu nákup rychlostních souprav podobného typu?

Jako první to budou vlaky ComfortJet, celkově máme objednáno 180 vozů sestavených do 20 ucelených netrakčních jednotek. Tyto vlaky by měly jezdit ve směru Berlín–Hamburk, Vídeň–Graz a Budapešť. Konstruovány jsou pro rychlost 230 kilometrů za hodinu, zároveň máme objednáno 50 lokomotiv Siemens Vectron pro tuto rychlost. Dodávky budou probíhat od roku 2025 a s provozem se u nich počítá v rámci celé střední Evropy.

Konkrétnější obrysy již dostává dlouho připravovaná výstavba vysokorychlostních tratí. Kdy by se mohlo začít stavět?

To je dotaz na Správu železnic, my dopravci doufáme, že to bude co nejdřív. Vysokorychlostní tratě zvýší atraktivitu železnice a díky tomu se zvětší její podíl na přepravním trhu. Přispějí také k řešení největších kapacitních problémů na síti, jako jsou úseky Praha–Poříčany, Brno–Vranovice nebo Přerov–Ostrava.

Na jaké novinky se mohou cestující v nejbližší době těšit?

Díky dodávce nových vlaků budeme plošně rozšiřovat nabídku bezbariérových spojů nebo služby palubní wi-fi sítě na další linky v různých místech republiky. Dále budeme rozšiřovat nabídku on-line služeb a odbavení přes internet a aplikaci Můj vlak. Loni na podzim jsme výrazně zjednodušili systém odškodňování při zpožděních nad 60 minut u jízdenek zakoupených on-line na přímé vlaky bez přestupu. Vylepšili jsme také mobilní e-shop, a protože chceme mít od našich cestujících zpětnou vazbu, doplnili jsme do aplikace Můj vlak možnost ohodnotit spokojenost s konkrétní cestou.

Aktuálně prodáme více než polovinu jízdenek v našem tarifu pomocí on-line prodejních kanálů, tedy v mobilní aplikaci a v e-shopu. Toto číslo trvale roste a my přirozeně chceme, aby tento trend pokračoval. Letos se proto zaměříme na další rozvoj on-line funkcí. Průběžně vylepšujeme informování cestujících o změnách na cestě, automaticky provádíme změny rezervací míst k sezení v případě, že kvůli změně typu vozu není sedadlo v soupravě k dispozici, a zkvalitňujeme informování o změnách řazení vlaků, posunech časů odjezdů a podobně. Ve spolupráci s objednateli regionálních spojů také doplňujeme nabídku jízdenek integrovaných dopravních systémů, v naší mobilní aplikaci si tak třeba můžete nově koupit jízdenky na spoje v rámci integrovaných systémů Plzeňského nebo Zlínského kraje. V Plzeňském kraji dokonce umíme naše cestující odbavit jízdenkami na regionální autobusové spoje.

Hledáme i cesty, jak zlepšit mobilní signál v našich vlacích. Do jedné z jednotek railjet jsme instalovali opakovač mobilního signálu. Testy, které probíhají ve spolupráci s ČTÚ, prokázaly plnou funkčnost tohoto řešení a ohlasy cestujících jsou pozitivní. Do budoucna proto chceme repeater instalovat do zhruba 200 našich vozů.