Rozhovory
PBS Group – světový lídr na poli letecké techniky
Pavel Čechal, foto: PBS GROUP, a.s.
Na globálním trhu sklízí úspěchy se svými proudovými motory a o jejích kvalitách svědčí i nedávno podepsaná smlouva s americkým koncernem Lockheed Martin. Společnost PBS GROUP, a.s., sídlí v pražské Krakovské ulici a díky jejím vysoce kvalitním výrobkům se jí podařilo proniknout do celého světa. U rozhovoru jsme se potkali s výkonným ředitelem Pavlem Čechalem.
Pavel Čechal má za sebou bohaté zkušenosti z různých ekonomických nebo finančních pozic, ve kterých před nástupem do PBS Group pracoval. „Celý profesní život působím v různých strojírenských společnostech, většinou v oil & gas byznysu,“ shrnul Pavel Čechal svou dosavadní kariéru.
PBS Group je holding, který sdružuje několik podniků zabývajících se primárně vývojem, výrobou a prodejem letecké techniky. Pod křídly holdingu působí společnosti PBS Velká Bíteš, která je jako největší firma v rámci skupiny zaměřená právě na vývoj a výrobu, dále PBS India sídlící v indickém Bengalúru a zabývající se obchodem a technickou podporou zákazníků, stejně jako v Americe působící PBS Aerospace. Samotná PBS Group je společnost, která řídí celý globální rozvoj skupiny, kam kromě výše zmíněných patří ještě společnosti PBS Energo a PBS International Trading. „Společnosti v Indii a v Americe v současné době velmi rozvíjíme v rámci stávajících projektů a lokalizace výroby,“ doplnil k členění společnosti Pavel Čechal.
Kromě obchodní činnosti plánujete v Indii a Americe i vyrábět?
Přesně tak. Už jsme v podstatě začali s výrobou některých dílců pro jednotlivé motory a hledáme strategické partnery pro spolupráci. Na indickém trhu a v celé jihovýchodní Asii vidíme obrovský potenciál a zároveň musíme akceptovat místní podmínky, typicky například program Make in India, který udává, že podstatná část výroby musí být realizována v Indii. Takže abychom v Indii uspěli, musíme tam mít i výrobu.
Čím si vysvětlujete, že jste na poli proudových motorů tak úspěšní?
Já si myslím, že Česká republika má obrovskou tradici ve výrobě letecké techniky, ať už je to Aero Vodochody, Let Kunovice, nebo PBS. Na druhé straně se svět rychle vyvíjí a my musíme být velmi aktivní a zaměřit se na to, abychom v naší oblasti opravdu zůstali lídrem. V posledních měsících a letech se mění strategie válek, což jasně ukazuje konflikt na Ukrajině, vidíme obrovský rozvoj bezpilotních aplikací, vlády do něj investují značné prostředky a s tím samozřejmě souvisí celkový boom defence trhu, růst konkurence a podobně. Je to tedy i příležitost pro nás, která vedla k tomu, že jsme se z výrobce civilních aplikací přirozeně přeorientovali na defence byznys.
PBS Group je aktuálně jedním z lídrů ve výrobě proudových motorů i z toho důvodu, že v rámci svých společností máme několik certifikací, díky nimž jsme v rámci některých civilních aplikací výjimeční. Například patříme mezi dva výrobce v EU a čtyři ve světě, kteří drží certifikace EASA pro vývoj a výrobu APU (auxiliary power unit). Lídrem v oboru jsme i z hlediska šířky portfolia našich motorů, které nabízíme. Máme spoustu zkušeností a mnohaletou historii vývoje, výroby i spolupráce se zákazníky a to patří k hlavním výhodám PBS Group.
Některé vaše motory jsou určeny pro zařízení, která jsou použitelná jednorázově. Jsou ze strany zákazníků vysoké tlaky na cenu?
Naše motory jsou i ve střelách s plochou dráhou letu, takže na jedno použití, jiné slouží opakovaně a v rámci našeho portfolia řešíme jednotlivé produkty podle jejich účelu. Tlak na cenu vnímáme, ale cena je vždy v rovnováze s kvalitou a spolehlivostí, což jsou vlastnosti, které zákazníci vyžadují. Proto se také hodně zaměřujeme na vývoj – letos dokončíme vývoj motoru TJ 200, v němž sledujeme technické parametry, jako je dolet, spotřeba, pohyb v nadmořské výšce a podobně. Těch parametrů může být mnohem víc, záleží na účelu a na typu střely a naší výhodou proti konkurenci je, že technické parametry našich motorů jsou na tak vysoké úrovni, že jsme schopní vyhovět všem požadavkům zákazníků.
Kdo je váš zákazník?
Záleží na typu výrobku. Ve Velké Bíteši máme dvě hlavní divize – slévárenství a aerospace, což je letecká technika. U letecké techniky sledujeme dva hlavní směry: jeden typ motorů jsou takzvané APU, což jsou pomocné energetické jednotky pro vrtulníky. Dříve jsme je prodávali ruskému výrobci vrtulníků, po vyhlášení sankcí je prodáváme přímo majitelům nebo provozovatelům vrtulníků, protože ruské stroje létají po celém světě. Druhým typem motorů jsou proudové motory, ty dodáváme většinou výrobcům finálních aplikací, jako jsou drony, střely, malá letadla a podobně. Slévárna má úplně jiné portfolio zákazníků než divize aerospace a sahá od energetiky až po automotive.
Spolupracujete na některých projektech s Evropskou unií?
Aktuálně máme několik projektů, na jejichž vývoji spolupracujeme spíše s vysokými školami, případně s některými dodavateli. Evropská unie vypisuje velké projekty pro defence týkající se rozšíření výrobních kapacit, případně některých vývojových aktivit pro finální aplikace. Těchto projektů se účastníme v rámci konsorcií, aktivně je řešíme a čekáme na jejich vyhodnocení.
Jak důležitá je spolupráce s vysokými školami?
Dlouholetou spolupráci máme s Vysokým učením technickým v Brně a řekl bych, že funguje velice dobře. Čerstvou zkušenost máme s centrem HiLASE, které spadá pod Akademii věd ČR a považuji je za opravdového lídra ve svém oboru. My jsme hlavní firmou (lídrem) českého konsorcia, jehož jedním z partnerů, kromě společnosti One3D, je právě společnost HiLASE. Toto konsorcium podepsalo smlouvu o průmyslové spolupráci s americkým koncernem Lockheed Martin. I když je projekt na začátku, dosavadní spolupráce s partnery konsorcia je extrémně profesionální a výborná.
V posledních letech zaznamenávám u spolupráce s vysokými školami velký posun. Školy si uvědomují, že komerční projekty pro ně mohou být přínosem, vytvářejí různá specializovaná centra a začínají fungovat podobně jako vysoké školy v Americe. V Evropě nám všechno trvá delší dobu, ale myslím si, že k americkému modelu pomalu směřujeme i u nás. Přínos není jenom v tom, že bychom chtěli spolupracovat kvůli dotačnímu titulu, ale školy často disponují odborníky, které my bychom nevyužili na sto procent, a právě v tom nacházíme synergii. Spolupráce je důležitá i ve vytváření povědomí o tom, co děláme a kdo jsme, a také v získávání potenciálních budoucích zaměstnanců.
Jaké plány má PBS Group pro nejbližší budoucnost?
Rozvíjíme i další obory. Například kryogenika je zajímavý obor, který veřejnost moc nezná. Je to odvětví, které má budoucnost, snažíme se ho velmi významně rozvíjet a máme v něm několik zajímavých projektů se společnostmi typu CERN ve Švýcarsku. Vyrábíme expandéry, které pracují ve specifických teplotách, a zaměřujeme se i na moderní směry, jako je vodík.
Co se týče proudových motorů, na veletrhu ve Farnborough jsme představili nový motor AI-PBS-350, který jsme vyvinuli ve spolupráci s ukrajinskou společností Ivčenko-Progress SE. Je to motor s tahem 3400 newtonů, aktuálně největším, jaký máme v portfoliu. Zájem o něj je u našich zákazníků skutečně vysoký.
PBS Group má plánů poměrně hodně, jednak je to vývoj v rámci našeho stávajícího výrobního portfolia, to znamená variace jednotlivých motorů a jejich zefektivňování, jednak jsou to nové vývojové projekty. Daří se nám upevňovat postavení globální společnosti, rozvíjíme trhy, jako jsou Amerika, Indie, jihovýchodní Asie, a celkově je růst PBS Group velmi intenzivní. Podepsání smlouvy s Lockheed Martin nám pomohlo ještě víc zvýraznit PBS Group na globálním trhu, protože Lockheed Martin je největší defence společnost na světě a už jenom podpis smlouvy s ní vypovídá o tom, že PBS Group má trhu co nabídnout.
Kde ještě nejste a chtěli byste být?
PBS Group je aktuálně na všech kontinentech. V současné době ještě směřujeme na asijský trh s proudovými motory, do zemí, jako jsou Korea nebo Japonsko, což jsou ale poměrně náročné specifické trhy vyžadující vlastní přístup. Na tom intenzivně pracujeme.