Inzerce

Není náklad, pro který bychom nenašli trasu

3. června 2024
Není náklad, pro který bychom nenašli trasu

Foto: JKG Czech&Slovakia Pilots s.r.o.

Nadměrný náklad potkal na silnici už každý z nás. Umíte si ale představit, co všechno takovému transportu předchází? My po návštěvě v kanceláři společnosti JKG Czech&Slovakia Pilots s.r.o. v Čadci už dost podrobnou představu máme.

Malá kancelář, která dokáže velké věci. To mě napadlo během rozhovoru s brand manažerkou společnosti Vierou Delingovou. U stolů sedí tři lidé, kteří umí zorganizovat vše kolem přepravy nadrozměrného nákladu. Jedna kancelář v Čadci a druhá ve Frýdku-Místku, obě obsluhované stejnými lidmi. „Jsme společnost zaměřená na doprovod nadměrného nákladu, který je dlouhý, široký, vysoký a těžký, dokážeme zařídit kompletní povolení, připravíme trasu a od naložení až po složení nákladu zajišťujeme jeho bezpečnou přepravu,“ představila Viera Delingová stručně celou společnost. 

Máte jenom doprovodná vozidla, nebo i nákladní? 

Naše společnost má tři pobočky – česká a slovenská se zaměřuje na doprovodná vozidla, polská má kromě toho i kamio­novou dopravu a další techniku. Kdyby se během přepravy nedej bože něco stalo, zvedneme telefon a z Polska okamžitě vyjíždí jeřáb, jiná technika nebo náhradní kamion. 

Vaše práce je najít vhodnou trasu?

Ano, dostaneme adresu nakládky a vykládky, rozměry a druh nákladu a podle toho jsme schopní navrhnout trasu. Dopředu si ji projedeme a zkontrolujeme, jestli na ní nejsou nějaké překážky, s nimiž bychom museli hýbat. Při těžkých, širokých a vysokých nákladech je problém najít trasu tak, abychom nenarazili na nevhodný most nebo podjezd. Elektrické vedení ještě nadzvedneme, ale most ne. 

Když převážíme opravdu těžký náklad, necháváme si u konkrétních mostů u statika udělat odbornou analýzu, a pokud určí, že mosty potřebují dodatečnou podpěru, musíme ji zajistit. Statik nám rovněž u některých mostů během přejezdu s těžkým nákladem měří, jak se mostní konstrukce chová. 

Co největšího jste vezli?

Na šířku sedm metrů dvacet centimetrů, do výšky pět a půl metru a na délku dvaapadesát metrů, váhově kolem dvou set tun. Maximum, které můžeme převézt, je zhruba dvě stě osmdesát tun.

Nechápu, jak se něco takového po silnici pohybuje. 

Musíme najít takovou trasu, abychom se všude vešli, aby to bylo bezpečné jak pro náklad, tak pro všechny ostatní. Nadrozměrný náklad jezdí většinou v noci po dvaadvacáté hodině, aby neblokoval dopravu během pracovního dne. Když se nedostane do cíle do šesti do rána, musíme najít parkování a náklad pokračuje zase až večer. Zároveň sledujeme počasí, aby nebylo moc velké horko nebo naopak námraza.

Počasí je problém?

Kdyby pálilo slunce celý den, vůbec nemůžeme vyjet. Jak je náklad těžký, bořil by se do asfaltu. Naopak v zimě, když jsou na mostě zmrazky, těžké soupravy na něj nesmějí najíždět. Každý most má svou zátěžovou křivku, a čím vyšší váha, tím je křivka delší. Zmrzlý most by mohl i prasknout. V našich podmínkách máme přesně napsáno, kdy můžeme vyjet a kdy ne. 

To se musí žádat u každé přepravy?

Klasický rozměr kamionu, který může na silnici, je 16,5 metru délky, 2,55 metru šířky, čtyři metry výšky a váha do čtyřiceti tun. Pokud má jenom centimetr u jednoho rozměru navíc nebo je těžší, už musíte mít povolení.

Kolik takových přeprav realizujete?

Poslední půlrok jsme se nezastavili a i teď vlastně není den, aby nevyjížděl nějaký nadrozměrný náklad. A když náhodou máme den volný, ten další den pak vypravujeme třeba pět nákladů. V takovém případě – i když máme dost svých lidí – si musíme zabezpečit doprovod od externích firem.

Doprovázíte jenom své kamiony?

My doprovázíme jak své kamiony, tak i těch společností, které nás osloví. V takovém případě opět připravíme trasu a následně po ní kamion doprovodíme.
V tuto chvíli se k rozhovoru připojuje Martin Linet, muž, jenž má s nadrozměrnými náklady bohaté zkušenosti – umí plánovat trasy, jezdí jako řidič doprovodného vozidla a dokáže si vlastně poradit prakticky s každou překážkou, která se během přepravy vyskytne.

Jaká je přesná role doprovodných vozidel?

Vozidlo musí zabezpečit silnici tak, aby za ním mohl kamion bezpečně projet. Když se blíží kruhový objezd, uzavře příjezdové silnice, když je na cestě překážka, svodidlo, dopravní značka, musí upozornit řidiče kamionu a dávat pozor, aby za něco nezachytil nebo něco nepoškodil. Zodpovídáme za to, že cestou nic nezničíme. Když musíme uřezat značku, hned po projetí kamionu ji zase namontujeme a podobně. Ještě před jízdou si také musíme projet a nastudovat celou trasu, to děláme obvykle bezprostředně před jízdou, protože se může cokoli změnit nebo na trase může začít nová stavba. Samozřejmě že i řidiči kamionů jsou šikovní, ale aby bezpečně projeli, potřebují k tomu doprovod.

Co když se dopravuje náklad do zahraničí?

Pak oslovujeme tamní společnost a ta si na hranicích náklad přebere a přes svou zemi ho už doprovází sama. Stejně tak když jede náklad z Evropy k nám, přebíráme ho na hranicích. Platí všechny povinnosti, o kterých jsme mluvili, to znamená, že musíme najít trasu a náklad doprovodit do cíle, nebo když jde o tranzit, tak k dalším hranicím.  

Jsou všechny povrchy silnic pro nadměrný náklad sjízdné?

Víceméně je sjízdné všechno. Problém by asi nastal, kdybychom museli někam do lesa nebo do pole. Ale to má obvykle zákazník už připravenou cestu – kupříkladu když dopravujeme větrné elektrárny, část trasy jedeme v terénu. Běžná silnice je většinou bez problémů, horší je to na dvojkách, trojkách a dojezdech do daných lokalit. Třeba musíme projet ulicí, kde jsou po obou stranách zaparkovaná auta. To se pak stává, že v noci zvoníme na lidi, aby nám uvolnili cestu. 

Můžete využívat i dálnice?

Můžeme, ale u dálnic je problém, že jejich přemostění a návěstidla jsou ve výšce kolem pěti metrů a vyšší náklad už neprojede. Silnice druhých a třetích tříd jsou z hlediska výšky nákladu vhodnější – líp se na nich hledá trasa, známe takové, přes které například nevede ani jeden most.

Najdou se trasy, které překvapí?

Mně se stalo, že kolega přes den projížděl trasu, na které nic nebylo, ale když jsme na ni večer vyjeli, narazili jsme na rozkopaný most. To se stalo v rozmezí dvanácti hodin. Naštěstí se to i tak dalo projet.

Takový náklad asi jen tak nevycouvá, že?

I to už se stalo. Přijeli jsme k mostu, nikde žádná značka a most zúžený sotva na jeden pruh. Díval jsem se do mapy, kudy to objet, a zjistil jsem, že až nějakou čtvrtou odbočkou nazpět. Tenkrát řidič couval čtrnáct kilometrů. 

Stalo se vám, že jste náklad nedovezli?

Vždycky jsme dovezli. Někdy dostaneme zakázku, která se zdá skoro nemožná, ale naplánujeme ji. Ovšem nacenění takové přepravy je potom tak obrovské, že to většinou klient vzdá. Takže nejsou nereálné trasy, jen velmi náročné a drahé. Při tak velkých nákladech se někdy ukáže, že je levnější jej dovézt do nejbližšího přístavu a s nákladem objet celou Evropu na lodi. Každá náročná trasa je pro nás výzvou a největší odměnou pro nás je, když náklad dopravíme na místo určení v pořádku