Rozhovory
Na demontáž autovraků používají v Pardubicích stroj od firmy Austro Baumaschinen
Obchodní spolupráce mezi společnostmi JARÝ s.r.o. a AUSTRO Baumaschinen, s.r.o., vyústila v prodej japonského stroje značky Kobelco, který firmě Jarý, jež zpracovává kovový odpad, výrazně zefektivnil její činnost. Společnost Austro Baumaschinen se orientuje na prodej stavebních strojů světoznámých značek, firma Jarý vykupuje sběrné suroviny i autovraky. O vydařeném obchodu jsme hovořili s jejím jednatelem Petrem Jarým.
Vaše firma Jarý se sídlem v Pardubicích je regionální lídr v nakládání s odpady a provádí také ekologické likvidace autovraků. Používáte k tomu i nový stroj, který vám dodala společnost Austro Baumaschinen. Kdy začala vaše spolupráce?
Zhruba před třemi lety jsme začali hledat nové řešení likvidace autovraků. Zatím jsme k tomu využívali mlýn, v němž se vrak nejdříve „rozemele“, a poté se separují jednotlivé recyklovatelné materiály, jakou jsou plasty, kovy, sklo atd. V asijských zemích se ale postupuje tak, že se vytřídění provede před rozdrcením vraku, je to totiž efektivnější. Například v běžném osobním autě je kolem sedmi kilogramů měděných kabelů, které se při rozemletí částečně slisují s plechem tak, že je není možné oddělit. Protože zpracováváme tisíce tun autovraků měsíčně, jedná se o poměrně velké ztráty. Další nevýhodou mlýna jsou občasné exploze, které jsou způsobovány vznícením par ze zbytků provozních kapalin ve vracích.
O jaký stroj se jedná a pro jaké operace jej používáte? Máte dvě provozovny, Žďára a Pardubice, ve které stroj pracuje?
Je to stroj od japonského výrobce Kobelco, typ SK210D-10E MD. Zjednodušeně se jedná o pásový bagr, který má na pracovním ramenu místo lžíce instalované velké hydraulické kleště a je vybaven čelisťovým mechanismem pro uchycení a fixaci vraku. Používáme jej pro vytržení motoru a odseparování startéru a katalyzátoru, dále pro odseparování nárazníků a nádrže z plastu a podobně. V provozu je od konce minulého roku v pardubické provozovně.
Které technické parametry a konstrukční vlastnosti na něm oceňujete nejvíce?
Především je to výkon. Ekologická likvidace autovraku trvá ručně tři až čtyři hodiny. Stroj značky Kobelco, který jsme pořídili, zpracuje 70 vraků za den. Kromě toho je tento stroj vybaven velmi tichou a úspornou pohonnou jednotkou a má o dva až tři litry nižší spotřebu, než srovnatelné bagry jiných značek.
Proč jste si k obchodní spolupráci vybrali společnost Austro Baumaschinen? Nabídla vám tato firma nějaké benefity, například co se týče servisu?
Firma Austro Baumaschinen se orientuje na prodej stavebních strojů světoznámých značek, k nimž Kobelco rozhodně patří. Její nabídka obsahovala stroj, který jsme hledali, a zaručila se za jeho za rychlou dodávku. Tuto garanci také splnila. Podobnou záruku jsme dostali na náhradní díly a za výhodných podmínek máme zajištěn i nadstandardní nonstop servis.
Jak náročná je obsluha stroje Kobelco SK210D-10E MD a jaké možnosti vám v tomto směru nabídl trh práce?
Ovládání stroje je složitější. Oproti běžnému pásovému bagru je nutné manipulovat také s čelistmi pro fixaci vraku a využívat všech možností pohybu, které nabízejí kleště. Pro bagristu s mnohaletou praxí na standardním stroji není snadné do navyklého postupu najednou integrovat nové funkce, přesto jsme mezi našimi zaměstnanci pro tuhle práci šikovného člověka našli. Na trhu práce ovšem osob s řidičským oprávněním skupiny C, z nichž se rekrutuje většina bagristů, znatelně ubývá. U nás i v celé Evropě.
Uvažujete o nákupu dalšího stroje od firmy Austro Baumaschinen?
Pro další stroj stejného typu bychom neměli využití. Ten, který nyní máme, zcela pokryje naši zpracovatelskou kapacitu a její rozšíření by zatím pro nás nebylo ekonomické. Pokud vím, těchto strojů je v České republice asi sedm a používají je firmy, které z autovraků „těží“ i náhradní díly. My jsme první, kteří toto zařízení používají výhradně na likvidaci vraků.