Rozhovory
Linaplast: Od plastů k robotizaci
Společnost LINAPLAST s.r.o. se sídlem v Kralicích na Hané je česká firma, která se zabývá zpracováním plastů. Mezi její zákazníky patří významné automobilové společnosti. V současné době se tato firma orientuje také na výrobu s vysokou přidanou hodnotou, jako je automatizace a robotizace. O pravděpodobných změnách v oblasti automotive a řešeních, jak jim čelit, jsme hovořili s jednatelem firmy Petrem Rajchmanem.
Vyprofilovali jste se jako dodavatel pro automobilový průmysl úrovně tier 1 (přímý dodavatel s více montážními skupinami a systémy). Jaké výlisky vyrábíte a kterým automobilkám je dodáváte?
Jsme přímým dodavatelem do koncernu Volkswagen Group, respektive do automobilek všech jeho značek od Volkswagenu přes Škodu Auto, Audi, Seat po Betley a další. Z hlediska velikosti zakázek jsou pro nás důležité dodávky stropních madel, co do počtu kusů jde o milionové série v různých variantách. Dodáváme také rozličné háčky do zavazadlového prostoru a řadicí páky pro manuální i automatické řazení do všech typů aut, ať jsou to užitkové, nebo osobní vozy skupiny VW. Dodávky realizujeme v režimu just in time, to znamená, že za současné situace v dodavatelsko-odběratelských vztazích se musíme dostatečně předzásobit, abychom byli schopní plnit své závazky. Automobilky na sklad nic neberou a zastavit jejich provoz bychom si z existenčních důvodů nikdy nemohli dovolit. Kromě navyšování zásob se ale také zdražují suroviny a energie. Na druhé straně máme zafixovány ceny vůči zákazníkům. Změny těchto podmínek představují vyjednávání, které se může táhnout měsíce i roky, zvýšené náklady jdou tedy na náš účet, čímž se samozřejmě snižují naše marže.
Kromě výroby disponujete také vlastním vývojem, konstrukcí a nástrojárnou. Jak se tyto úseky vaší společnosti podílejí na realizaci nových projektů?
Máme vlastní vývoj jak výrobků, tak nástrojů i vlastní konstrukci, celkem tam pracuje přes dvacet odborníků. Řekl bych, že jsou to poměrně dost velké úseky v naší firmě a podařilo se nám pro ně získat opravdu šikovné lidi. Pokud se jedná o nové projekty, zákazník nám dodá hrubou představu nového výrobku a velmi podrobné zadání podmínek, které produkt musí splňovat. Na nás pak je vyvinout produkt do detailu od prototypu až po konečnou verzi pro sériovou výrobu. Vývoj pochopitelně probíhá ve spolupráci se zákazníkem.
Zhruba půlka našich vývojových pracovníků a konstruktérů pracuje v oddělení automatizace. Tento odbor jsme vybudovali asi před sedmi lety. Jeho úkolem je hlavně řešit zakázky, kdy zákazník potřebuje sestavit nějaký výrobek z více dílů a pochopitelně si přeje, aby řešení bylo co nejlevnější, ale přitom i co nejrychlejší a nejkvalitnější. To znamená, že požaduje automatizaci nebo robotizaci celého procesu. Musíme to vymyslet tak, aby zakázku bylo možné realizovat s minimem obsluhy. Výrobní linku pak vyrobíme a se stoprocentní spolehlivostí odzkoušíme v provozu.
Do jaké míry je vaše vlastní výroba automatizována a případně robotizována? Co hodláte v tomto směru podniknout v nejbližší budoucnosti?
Část našeho oddělení automatizace je orientována interně. S ohledem na situaci na trhu práce, ale i proto, že lidé jsou omylní a dělají chyby, se snažíme především namáhavou fyzickou práci nahradit stroji. Ve stejné míře to ale platí i pro komplikovanou práci náročnou na zručnost a soustředění. Ve výrobě, u vstřikovacích lisů i u montážních linek, tam, kde je to možné, všechny činnosti automatizujeme i robotizujeme. Používáme šestiosé roboty a koboty. Představuje to dost velkou vstupní investici, ale u velkosériové výroby se to vyplatí, protože provozní náklady jsou ve srovnání s využitím manuální práce nízké. Produkujeme miliony kusů madel ročně. Dříve výrobní linku obsluhovalo asi devět zaměstnanců, dnes díky automatizaci a robotizaci stačí k její obsluze jeden člověk. Nějaký čas jsme se učili zvládat industrializaci robotů, v současné době je to služba, kterou jsme schopní poskytnout externím zákazníkům, a je o ni obrovský zájem. Všichni chtějí nedostatek pracovníků řešit robotizací. Mohli bychom mít dvakrát tolik zakázek, kdyby na to stačila naše kapacita.
Postavili jste novou výrobní halu za desítky milionů korun. K jaké výrobě bude tato hala sloužit? Nakoupili jste také nová výrobní zařízení?
Dostavujeme halu za 80 milionů korun, která má dva a půl tisíce metrů čtverečních pracovní plochy, v květnu by měla být hotová. Do tohoto objektu soustředíme produkci automatických a robotizovaných pracovišť, takový je náš plán. Snažíme se pro jeho uskutečnění sehnat odborníky, což se ale zatím moc nedaří. Technologie jsme již nakoupili, jedná se především o CNC obráběcí stroje. Ještě bychom se chtěli dovybavit zařízením na řezání vodním paprskem. Kromě toho, že je nutné vše vymyslet, nepotřebujeme nic zvláštního, jedná se především o zámečnické práce. Spojovací, nosné prvky a podobně vyrobíme na 3D tiskárnách. Máme, říkáme tomu tiskový háj, v němž je umístěno pětadvacet 3D tiskáren, které jsou v provozu nepřetržitě 24 hodin denně.
Jak se vám dařilo v období pandemie a jak zvládáte problémy v dodavatelsko-odběratelských vztazích a růst cen v tomto roce?
Pandemii jsme zvládli, i když to nebylo jednoduché. Předpokládali jsme, že výroba automobilů opět poroste, ale pandemie „snad“ skončila a čipy nejsou stále, takže automobilky zatím nevyrábí tak, jak vyráběly před covidem. Nicméně se snažíme získat nové zakázky a nedodávat jenom koncernu VW. Realizujeme již projekty pro automobilku Daimler AG nebo pro značku Maserati, chceme zákaznické portfolio rozšířit i za cenu toho, že nebudeme přímým dodavatelem. Myslíme si, že máme potenciál i na to, abychom vstoupili na trhy mimo automobilový průmysl, mám na mysli třeba oblast chemické výroby. Východisko vidím do značné míry v diverzifikaci naší činnosti.
Do jaké míry ovlivní vaše podnikání nástup elektromobility?
Nejsem úplně zastáncem elektromobility. Pokud by se měla vyrábět pouze elektroauta, v oblasti aumotive bude méně práce. Dodavatelé převodovek, motorů, brzd a dalších zařízení do klasických vozů buď ukončí své podnikání, nebo se budou snažit získat nové zakázky, zaměří se na interiérové díly a nám naroste konkurence. Na světě se vyrábělo kolem 70 milionů aut ročně. Pro takové množství elektromobilů nemáme dost surovin, především vzácných kovů, ale nejen jich. Také není k dispozici dostatečná infrastruktura. Pokud by v Evropě bylo v provozu tolik elektromobilů jako vozů s naftovým nebo benzinovým motorem, bylo by nutné přebudovat rozvodné sítě a vybudovat úplně nový systém dobíjecích stanic. Navíc s ohledem na ceny elektrické energie, které se patrně už moc nezmění, i na ceny elektromobilů je pořízení takového vozu dost neekonomické rozhodnutí. Řešení těchto problémů je otázkou mnoha let. Takže elektromobily se budou méně kupovat i vyrábět nebo budou stát na odstavných parkovištích. Tento trend pociťujeme již dnes, a proto se snažíme orientovat na produkci s vyšší přidanou hodnotou, tedy na oblast automatizace a robotizace.