Inzerce

Lakování pod taktovkou industry 4.0

19. července 2024
Lakování pod taktovkou industry 4.0

Foto: SURFIN Technology s.r.o.

Brněnská společnost SURFIN Technology s.r.o. navrhuje a dodává sofistikované robotizované a plně automatizované lakovací linky s úsporným a efektivním provozem.

Když před patnácti lety přišel Jaroslav Blažek do společnosti Surfin, která se do té doby zabývala hlavně prodejem práškových barev a zařízení pro lakování, otočil kormidlem směrem k inženýrským celkům. Firma SURFIN Technology, která mu teď už patří, se tak stala specialistou na výstavbu sofistikovaných lakovacích linek a od roku 2015 i na jejich robotizaci. V současné době zde pracuje necelá padesátka zaměstnanců.

SURFIN Technology i nadále prodává práškové barvy a ostatní materiál a příslušenství pro lakování. Ovšem výstavba lakoven dnes už představuje dvě třetiny obratu firmy. „Zaměřujeme se na složité projekty s vysokou mírou automatizace a high-end technologií tak, abychom zákazníkovi dodávali co nejefektivnější lakování, které se odrazí ve snížení nákladů. Stěžejní je zároveň náš přístup. Se zákazníky budujeme dlouhodobé partnerství. Výsledkem jsou pozitivní reference, které nám pak přinášejí nové zakázky,“ shrnul Jaroslav Blažek základní body své podnikatelské filozofie.

Čím celý proces výstavby lakovny začíná?

Důkladným rozhovorem se zákazníkem. Na začátku musíme získat všechny vstupní informace, abychom mohli připravit řešení, které zákazník potřebuje. Postavit lakovnu je poměrně složité. Každý projekt je originál. V segmentu, v němž se pohybujeme, se neprodávají standardní řešení, zařízení je vždy sestavováno zákazníkovi na míru. Obzvlášť v případě robotický linek musíme do nejmenších detailů poznat portfolio lakovaných dílů a řešení nastavit přesně na ně.

Existuje nějaký vzorec, podle něhož se dá stanovit, kdy se vyplatí pořídit si vlastní lakovnu? 

Není úplně jednoduchý, ale existuje. V posledních letech stavíme většinu lakoven pro firmy, které dosud lakování kooperovaly. Dospěly v něm do takového objemu, že jim dává smysl z hlediska ceny výrobku a z hlediska dalších aspektů pořídit si lakovnu vlastní. Na základě našeho návrhu nové lakovny, spotřeby energie v ní a spotřeby médií sestavíme kalkulátor nákladovosti, takže jsme schopní zákazníkovi říct, kolik jej bude stát nalakování jednoho kusu výrobku nebo jiné měrné jednotky. Pak už je na něm, aby si srovnal, kolik ho stojí lakování v kooperaci a zda se mu investice, která samozřejmě není malá, vyplatí. Výstavba lakovny se většinou pohybuje v řádu milionů, když jde o automatizovanou lakovnu, jsou to obvykle vyšší desítky milionů korun. 

To je dost…

My se profilujeme tak, že chceme dodávat sofistikovaná robotická zařízení s vysokou mírou automatizace, a z trhu takové požadavky přicházejí. Když má zákazník dostatečné vytížení lakovny, tak se automatizovat lakování jednoznačně vyplatí.

Foto: SURFIN Technology s.r.o.

Předpokládám, že pak do vašich lakoven dodáváte i barvy a další spotřební materiál. 

Snažíme se pokrýt co největší část potřeb práškových lakoven tak, abychom byli komplexním dodavatelem od barev, měřicí techniky, nejdrobnějšího spotřebního zboží po celá zařízení. U mokrého lakování je situace složitější. Tam má zákazník téměř vždy specifikován nátěrový systém odběratelem a jeho změna je skoro nemožná. 

Dodáváte lakovny včetně příslušenství a legislativního povolení?  

Ano, nazýváme to linka povrchových úprav. V ní jsou jednotlivé uzly starající se o konkrétní části procesu propojeny dopravníkem. Když stavíme novou lakovací linku, dodáváme ji kompletní včetně všech periferií, jako jsou zařízení na výrobu demi vody či neutralizační nebo kompresorové stanice. Zákazníci často mají obavu z legislativního povolení linky. U nás na to máme zkušený tým, který umí celý proces vyřídit za zákazníka a vzhledem k technické úrovni dodávaných zařízení se nám ještě nestalo, že bychom nebyli schopní linku legislativně povolit. Stává se, že zákazník už nějakou lakovací linku má, ovšem se zastaralou neefektivní aplikací. Tu pak vyměníme za novou, modernější a výkonnější, případně ji doplníme robotikou. 

Jak se do návrhu lakovny promítá tlak na ekologii? 

Ve velké míře. Pro mokré lakovny jsou stanoveny ekologické limity maximálního obsahu látek vypouštěných do odpadních potrubí a maximální spotřeby látek. Dá se to řešit několika způsoby, třeba tím, že použijeme udržitelný nátěrový systém, který obsahuje menší množství těkavých látek. Ne vždy má ale vodou ředitelný nátěrový systém dostatečnou výkonnost, aby fungoval na daných výrobcích. V případě, že produkty vyžadují rozpouštědlový systém, je nutné instalovat spalovnu, která emise vznikající z lakování spálí. Často se stává, že cena samotné lakovací linky je zhruba stejná jako cena zařízení na likvidaci emisí. 

Spalováním ale vzniká teplo.

Ano, odpadním produktem je teplo, které je ale možné rekuperovat, a použít ho například k vyhřívání tunelu předúpravové linky či k vyhřívání administrativních budov. Obecně je v současné době samozřejmě velmi výrazný tlak na snižování spotřeby energií a snaha o maximální možné využití odpadního tepla z lakoven. I my se na to zaměřujeme. Energeticky úsporné zařízení je vždy kombinací řady faktorů, zejména vhodného designu linky, efektivní práce s odpadovým teplem a v maximální možné míře využití primární rekuperace tepla, tj. z výrobku na výrobek. Například tím, že chlazení po vytvrzování probíhá v prostoru sušicí pece, je zajištěna nejefektivnější rekuperace. Nyní pracujeme na velkém projektu pro Tatravagónku, kde budou roboticky lakovat celé nákladní vagony. Tam také počítáme s využitím velké části odpadního tepla z centrálního kompresoru celého závodu, který ze sedmdesáti procent pokryje tepelné potřeby nové linky. 

Výrobci rovněž sledují uhlíkové stopy svých produktů. Dodáváte ke svým zařízením nějaké certifikáty, které množství CO2 mapují? 

My jsme výrobci linek, ne jejich provozovatelé. Ale jdeme tomu naproti tím, že poskytujeme zákazníkům co nejvíc relevantních údajů, na jejichž základě mohou takový certifikát získat. Umíme přesně měřit energie, které linka spotřebovává, v řídicím systému máme implementovány měřiče spotřeby stlačeného vzduchu, elektrické energie, plynu, případně jiného média a jsme schopní zákazníkovi naměřenou spotřebu daného výrobku reportovat. 

Foto: SURFIN Technology s.r.o.

Vaše linky jsou tedy plně digitalizované? 

Ano, plně ve standardech industry 4.0. Díky řídicímu systému a sofistikovanému procesu jsme schopní automaticky rozpoznat výrobek a trasovat jeho pohyb celou lakovací linkou, tím pádem pak zákazníkovi o něm předat velmi přesné údaje. Často zařízení propojujeme s jeho řídicími systémy, aby měl data uložená na jednom místě. Takže zákazník pak vidí všechny procesní stavy, rozpracovanost výroby, co je aktuálně v lince, a může predikovat, kdy bude výrobek připravený k expedici. Můžeme rovněž přičlenit kvalitativní parametry, jako je automatizované bezkontaktní měření tloušťky barvy na výrobku při opuštění lakovací linky, případně automaticky upravovat trajektorie robota nebo nastavení aplikační techniky tak, aby zařízení v případě kolísání tloušťky nanesenou vrstvu automaticky kompenzovalo a výrobky si držely stejnou kvalitu.

Je nějaký projekt, na který jste opravdu pyšný, případně který byl revoluční nebo je v oboru unikátní?

V oblasti robotiky a automatizace jde vývoj rychle kupředu a my od začátku děláme vše pro to, abychom k tomuto vývoji přispěli a sami posouvali hranice možného. Například projekt automatické výměny nástroje robotické aplikace práškové barvy je i po pěti letech provozu jediný na světě. S každým dalším projektem také zdokonalujeme náš systém parametrických programů robotů, které do jisté míry dokážou samy generovat trajektorie lakování.

Školíte i obsluhu lakoven?

Školení obsluhy probíhá už před dodáním lakovací linky a je vždy individuální podle zkušeností zákazníka i podle sofistikovanosti celého zařízení. Když jde o robotické zařízení, navazují další školení, v jejichž rámci se lidé učí robota ovládat a programovat. Díky virtuální realitě se přenesou do reálné linky, kde sledují, jak skutečný výrobek projíždí lakovnou, a jsou schopní opravovat trajektorii jeho lakování. Ve virtuální realitě také zákazníkovi ukazujeme, jak bude námi navrhovaná linka fungovat. Jak už jsem řekl, snažíme se, abychom byli zákazníkovi partnerem. Největší odměnou je, když se k nám klient vrátí, protože potřebuje další linku a s tou první od nás je spokojený. Díky tomu máme se zákazníky ve většině případů velmi dobrý vztah.