Inzerce

Klíčové zbraně se jmenují rychlost a flexibilita

5. listopadu 2024
Klíčové zbraně se jmenují rychlost a flexibilita

Foto: SAFIRAL s.r.o.

V České republice působí mnoho společností, které nabízí EMS služby, tedy osazují desky plošných spojů a dodávají je velkým korporacím a hlavním výrobcům nejrůznějších produktů. Mezi takové patří i společnost SAFIRAL s.r.o. sídlící v Kunštátě nedaleko Brna.

Sídlo firmy je uvnitř učiněný labyrint – úzké chodby, schodiště, malé místnosti. Pro člověka, který je tu poprvé, je velice těžké se orientovat. Kdysi tu bývala výroba keramiky, která Kunštát proslavila, ostatně na jiných místech v Kunštátě běží dodnes. V roce 2013 se do budovy nastěhoval Martin Lepka se svou společností Safiral a začal tu vyrábět elektroniku. V současné době ale řeší jiný prostor, protože jeho firma se neustále rozšiřuje a členitá budova nevyhovuje logistickým požadavkům na výrobu. 

„Máme tu spoustu vysoce sofistikované techniky a rádi bychom ji měli přehledně uspořádanou, proto chceme jít do haly postavené na zelené louce. Původně jsem myslel, že se svou výrobou zůstanu v Kunštátě, protože se považuji za kunštátského patriota, ale nenašel jsem odpovídající pozemek, takže se budu i s výrobou stěhovat do nedalekých Letovic,“ vysvětluje Martin Lepka a několika větami se vrací na začátek svého podnikání: 

„Když jsme v roce 2007 začínali, nejprve jsem pracoval sám, pak jsem měl dva lidi a metodou pokus omyl jsme se postupně rozšiřovali. Hodně nás posouvaly požadavky zákazníků, díky nimž máme dnes vysoce sofistikovanou technologickou výbavu a dokážeme obsloužit zákazníky na světové úrovni. Disponujeme stroji ze Švédska, z Německa či Japonska, které slouží k osazování velmi malých komponent.“ Dnes společnost pracuje pro menší zákazníky i velké korporace podle hesla, které má na svých webových stránkách: Nabízíme komplexní služby ve výrobě elektroniky lidem a firmám s nápadem, které jej chtějí uvést v život, a to v době, kdy je rychlost klíčová.

foto: SAFIRAL s.r.o.

Stále investujete do strojní výbavy? 

V poslední době jsme hodně investovali do softwaru, jenom v informačním systému máme okolo pěti a půl milionu korun. Teď řešíme dotační titul na technologii 4.0, jejíž součástí je velkokapacitní robotická výrobní linka. Rozhodli jsme se implementovat celý systém průmyslu 4.0 – máme horizontální a vertikální integraci dat, což nám jednak zajišťuje plnou traceabilitu, jednak to vychází vstříc požadavkům doby. Dnes by měl mít každý výrobek svůj rodný list, kde musíte odreportovat, na jakém stroji a z jakého materiálu byla konkrétní část vyrobena. Zašli jsme dokonce tak daleko, že jsme si pořídili softwarové řešení, které je určeno spíš pro korporace než pro firmu o sedmdesáti zaměstnancích, ale pro nás má velký význam už teď a hlavně do budoucna.

Jaké plány máte po přestěhování do nového působiště?

V Letovicích je pozemek o rozloze něco přes dva hektary, kde se dají postavit tři haly. Samozřejmě se budeme rozvíjet po částech, začneme s jednou halou a výhledově budeme přistavovat další. Chtěli bychom mít víc než sto zaměstnanců. Neustále rosteme, jen nás mírně zabrzdil covid, protože hodně našich odběratelů jsou firmy z automotive. Nás se krize sice také dotkla, ale ne zásadně, protože už dlouho předtím jsme se vydali na cestu diverzifikace, takže naše aktivity jsou rozprostřené mezi různými druhy průmyslu. Elektronika je potřeba všude. Dodáváme do medicíny, pro hasicí systémy vozidel v military, pro telekomunikace, letectví a pochopitelně i pro automotive. Jsme například jeden článek v řetězci výroby světlometů. Dodáváme jim polotovar, který se zabuduje do světlometu, ale zaměřujeme se na prototypy a předsérie, kde se počítá s tím, že se produkt může ještě upravit nebo změnit, a vyrábíme tak stovky, maximálně tisíce kusů. Pro mass production firmy to jsou malé nezajímavé zakázky.

Máte při zakázkové výrobě prostor na vlastní invenci?

V automotive pracují velké vývojové týmy, od nichž dostaneme podklady, a není tam prostor na nějaké improvizace. Maximálně můžeme dolaďovat technologii, aby byl výrobní proces co nejjednodušší a nejspolehlivější, ale jinak hrajeme výhradně podle not, které nám dodají. Naše síla ovšem spočívá v tom, že jsme velmi kvalitní hráči. Je to jako u orchestru – noty jsou jen jedny, ale je rozdíl, jestli z nich hraje vesnická kutálka nebo filharmonie. My chceme být ta filharmonie. Mým snem do budoucna je mít pod svou střechou vývoj a nějaký vlastní produkt. Sice o nějakých akvizicích v tomto směru uvažuji, ale na vývoj potřebujete mít tým vysoce schopných lidí, který musíte zaplatit a hlavně pro něj pořád musíte mít práci. Takže zatím se mi osvědčilo si vývoj najímat a naše přidaná hodnota jsou dodatečné operace. Standard je, že nakoupíte komponenty, objednáte desku a vytvoříte polotovar, který odevzdáte zákazníkovi. My ale jdeme dál – polotovar otestujeme, zjistíme funkčnost, pak ho můžeme buď zalakovat, nebo zalít do nějaké dvousložkové hmoty, zašroubovat do krabičky, zakrytovat, dát ho do obalu s logem zadavatele… To všechno už jsou rozšiřující úkony. 

Co byste na prvním místě jmenoval jako vaše konkurenční výhody?

Naše klíčové zbraně jsou rychlost a flexibilita. Jsme opravdu velmi dobře vybavení a jsme také hodně zkušení, protože za sedmnáct let, co jsme na trhu, jsme už vyrobili hodně široké portfolio produktů. Důležitá informace pro zákazníka je, že vyrábíme už od jednoho kusu. Je to samozřejmě cenově zohledněno, protože cena jednoho kusu bude jiná než deseti nebo sta. Jsme také schopní reagovat okamžitě. Dodáváme pro firmy, které mají i vlastní technologie, ale ve chvíli, kdy mají linku zaplněnou nebo ji mají vytíženou jinými procesy, tak jim to vyrobíme rychle a zároveň ve vysoké kvalitě. Pro tyto účely si záměrně necháváme rezervu v kapacitě našich strojů, abychom byli schopní flexibilně reagovat na požadavky zákazníků, a vyplácí se nám to, protože to zahrnujeme do příplatku za rychlé řešení. Myslím si, že v tom jsme úspěšní – v rychlosti, po které všichni volají, a ve flexibilitě, které mají velké společnosti méně. Čím je firma sofistikovanější, tím méně je flexibilní. V tom se snažíme odlišit. Nechal jsem vytvořit brand manuál a v něm archetypální definici firmy, v níž vystupujeme jako hrdinové – hrdinové bojující s časem.

Jak získáváte nové zákazníky?

Nedaleké Brno je takové moravské Silicon Valley, sídlí v něm spousta vývojových firem, tím pádem se i pro nás otevírají další možnosti. Daří se nám získávat zahraniční zákazníky na základě referencí od těch stávajících, které venku máme. Nabídky podáváme do Německa, Rakouska, Francie, Anglie, Itálie nebo i do Řecka, například řecká telekomunikační firma nás dva dny auditovala, než schválila, že pro ni můžeme vyrábět. Máme velké koncernové zákazníky, jejichž desky jsou velmi sofistikované a složité návrhy s BGA obvody, které nejdou zkontrolovat jinak než rentgenem, takže jsme si pořídili dva rentgeny a můžeme nabídnout i takhle složité věci. Ale spolupracujeme třeba i na jednoduchých projektech a dodáváme například desky výrobci medometů pro včelaře. Potenciálu je hodně, ale současně je i hodně konkurence. Elektronika je díky tomu, že je prakticky všude, velmi intenzivní obor.