Rozhovory
Když ve skladu nepracují lidé, ale roboti
Foto: 4IGV s.r.o.
O tom, že automatizace přináší efektivnější, bezpečnější a plynulejší provoz, není pochyb. Automatizovaná řešení, jaká nabízí společnost 4IGV s.r.o., tak významně posouvají úroveň skladového hospodářství ve firmách.
Společnost 4IGV je zástupce rakouského výrobce autonomních vozíků Agilox pro český a slovenský trh a českého výrobce automatizovaného skladového řešení IdeaStorage pro český i zahraniční trh. „Máme tři typy autonomních vozíků Agilox: OCF, ONE a ODM. Nejmenší ODM zvedne maximálně tři sta kilogramů, střední typ ONE je schopný manipulovat s až tunovým nákladem, který zvedne zhruba do jednoho metru, a pomocí Agiloxu OCF můžete zaskladňovat materiál do tuny a půl do výšky 1,6 metru. Vozíky jsou určeny do interních prostor k manipulaci různého typu materiálu (palety, půlpalety, průmyslové palety, gitterboxy, KLT boxy),“ zahájila rozhovor obchodní a marketingová manažerka společnosti 4IGV Radka Zobaníková.
Největší výhoda vozíků Agilox tedy je, že jsou bezobslužné?
Ano, nepotřebují člověka a dokážou se pohybovat zcela samostatně. Primárně jsou určeny pro převoz materiálu z místa na místo. Agilox si dojede pro materiál, který je na paletě, sám si ho naloží a převeze. Pokud se v prostoru pohybuje víc vozíků, umí mezi sebou komunikovat a komunikují například i s balicí linkou, se zásobníkem na palety Palomatem nebo s vraty.
Jak vědí, co mají dělat?
Agiloxy manipulují s materiálem v čase a prostoru na základě pokynů, které můžou obdržet několika způsoby: buď komunikují s informačním systémem firmy, jenž jim úkoly zadává, nebo jsou přivolávány pomocí tlačítka nebo tabletu, který jim určí, co s daným materiálem dál, nebo Agilox přijede na předem definovanou paletovou pozici a na základě QR kódu umístěného na paletě obdrží informaci, kam má materiál zavézt, a konečně mohou mít Agiloxy předem definován úkol na přepravu materiálu z konkrétního místa. Tam ale palety nemusí být připraveny pořád, proto Agilox v pravidelných intervalech jezdí tuto paletovou pozici kontrolovat, zda je či není obsazená.
To znamená, že celý prostor skladu musí být osazen nějakými vodiči?
Nemusí. To je právě jedna z mnoha výhod Agiloxů, že fungují na bázi mapování. Odpovědná osoba projde s vozíkem dané prostory, které si Agilox naskenuje. Následně se v této mapě definují statické body (sloupy, výrobní linky), místa pro zpomalení, jednosměrky či zakázané uličky a paletové pozice. Na základě těchto dat dokáže Agilox optimalizovat zadané procesy. V momentu, kdy je vozíků nasazených více, funguje u nich takzvaná rojová inteligence, což znamená, že roboti o sobě vědí, komunikují spolu a předávají si informace. Vozíky si potom optimalizují trasy, to znamená, že z bodu A do bodu B jedou nejkratší nebo nejrychlejší cestou. Vozíky si také umějí předávat úkoly, to znamená, například když jeden dostane úkol vyzvednout materiál, předá ho tomu vozíku, který je nejblíž.
Jak je to s dobíjením?
Jakmile se vozík přiblíží k určitému procentu energie, které je předdefinováno při samotné implementaci, jede se nabít. Když se dobije, pokračuje v práci. Výhodou je, že se mohou dobíjet na víckrát, takže se nemůže stát, že by mu delší dobu stála práce. Tři minuty dobíjení postačí na hodinu práce, takže prostoje u nich prakticky nejsou.
Potřebují vozíky velký manévrovací prostor?
Vůbec ne. To je další velká přednost, že mají kolečka, která se natáčí na všechny strany, a každé má svou pohonnou jednotku, takže se dokážou točit na místě. Mohou tedy jezdit rovně nebo do boku nebo diagonálně, prostě všemi směry. Spolu s mapingem to umožňuje jezdit optimální trasy.
Jak reagují na překážky?
Vozíky jsou vhodné do kombinovaného provozu člověk a stroj. Před pohyblivou překážkou, jako je právě člověk, zastaví, počkají, až dotyčný odejde, a poté pokračují v pohybu. Pevným překážkám se dokážou vyhýbat, aniž se zastaví. Umí vyhodnotit situaci, zda mají dost místa na vyhýbací manévr, nebo jestli musejí zastavit a přepočítat si trasu jinudy. A pokud se vozík dostane do situace, ze které nemůže sám vyjet, přivolá si obsluhu.
Je těžké se s ním naučit zacházet?
Není. Ovládání je velmi intuitivní, ale my zákazníka detailně zaškolíme, aby si pak dokázal mnohé řešit sám bez naší pomoci. Samozřejmě jsme připravení poskytnout servis, kdykoli je třeba, hodně věcí dokážeme řešit i na dálku. Ještě bych zmínila program Agilox Analytic, který zákazníkovi dává informaci o tom, jak je vozík vytížený, jestli pracuje na devadesát procent nebo jenom na padesát, jestli mu může zadávat ještě další úlohy, kde se pohybuje, kde má prostoje a podobně.
Společnost 4IGV letos poprvé nabízí klientům automatizovaný skladovací systém IdeaStorage. Jde o český vynález, jehož tvůrce Marek Ječmének při jeho vývoji spolupracoval s Technickou univerzitou v Liberci. „Jednatel naší společnosti Marek Maťovčík se zajímal o systémové skladové řešení a technologie IdeaStorage ho natolik oslovila, že se dohodl na zastupování. S touto technologií bychom rádi prorazili i na zahraničních trzích, protože za mě dává toto řešení smysl. Odlehčí pracujícím od fyzické námahy, zvyšuje bezpečnost, snižuje chybovost a šetří prostory. Je to krok správným směrem. Není přece možné donekonečna stavět nové a nové haly,“ vysvětluje Radka Zobaníková.
Co všechno IdeaStorage představuje?
Toto automatizované skladové řešení je určeno pro zaskladňování a vyskladňování zboží v plastových boxech neboli KLT boxech. Je vhodné pouze do interních prostor, není to pro firmy, které chtějí uskladňovat materiály venku. IdeaStorage je skladové řešení, které šetří prostor a optimalizuje logistiku. Toto řešení dokáže využít až devadesát procent kubického prostoru, který máte k dispozici. Většinou když má klient nějaké regály, dokážeme jejich počet snížit až na polovinu.
Stává se, že firmy využívají prostor třeba jen do výšky tří metrů, když se na tu halu podíváte, vidíte volné nevyužité prostory do výšky. Skladové řešení IdeaStorage využívá prostor až do výšky devět a půl metru a na šířku a délku tak, jak zákazník potřebuje. Jenom je nutné, aby nahoře zůstal dvoumetrový manipulační prostor, který využívají roboti. Princip spočívá v tom, že KLT boxy jsou vyskládány do výšky ve sloupcích vedle sebe a roboti se pohybují na vrchní ploše konstrukce (gridu), kde fungují pro KLT boxy jako výtah. Samotný robot zůstává nahoře, boxy vyzvedává nebo ukládá pomocí navíjecího systému. Roboti jezdí dvojkolejně, takže se dokážou pohybovat těsně vedle sebe.
Kolik robotů skladový prostor obhospodařuje?
To záleží na velikosti skladové plochy. Sklad tvoří plášť, v němž jsou hliníkové konstrukce, a do nich jsou ukládány KLT boxy. Sklad může mít půdorys čtverce, obdélníku nebo i tvaru L. Roboti si vždycky spustí dolů úchopovou desku, vytáhnou box a buď ho přeskladní, nebo ho pošlou na vyskladnění ven. Počet předávacích míst je plánován podle požadavků zákazníka, toku materiálu a podobně. Někdy jsou zapotřebí jen dvě předávací místa, jindy více. Předávací místo je prostor pro předání boxu zakončený dopravníkem, který vysune box ze skladu. Když vám přijede box ven, nemusíte ho nikam odnášet, jenom si z něho vezmete, co potřebujete, a robot ho zase hned uklidí.
Jeden robot by samozřejmě nezvládl manipulovat s boxy v rozumném čase, je potřeba, aby jich tam bylo víc. Roboti pracují na zadaném úkolu společně. Řídicí systém ví, kde je požadovaný box uložen, a rozdá úlohy robotům. Počítá i s následujícími úkoly, čímž optimalizuje celý proces. Proto se snažíme, aby rychloobrátkové záležitosti byly nahoře. To se určí buď už při samotném procesu zadávání, nebo si to potom roboti sami uzpůsobí podle toho, jak často se opakuje vyndávání konkrétních KLT boxů.
Kromě automatizovaných systémů dodává společnost 4IGV rovněž paletové zásobníky Palomaty a nově také zarovnávač palet, což je zařízení, které si ve firmě sami vymysleli. Je určeno pro podniky, které mají paletové hospodářství a potřebují, aby palety byly zarovnány do komínku. Prostě pokud to je možné, aby lidskou práci zastal robot nebo autonomní zařízení. Zvláště v době, kdy firmy pláčou nad nedostatkem pracovní síly, jsou nabízená zařízení společnosti 4IGV ideálním řešením.
Jak funguje automatizovaný sklad můžete vidět na videu