Rozhovory
K DNA Tatry patří flexibilita
Budeme-li brát v potaz i kočáry, je Tatra druhým nejdéle působícím výrobcem vozidel na světě. Dnešní společnost TATRA TRUCKS a.s. ovšem není automobilka postavená na velkosériové výrobě, flexibilita je součástí její DNA. Loni zahájila vývoj prototypu vozu s vodíkovým pohonem a z iniciativy holdingu Promet Group, akcionáře Tatry, se připravuje ve spolupráci s Moravskoslezským krajem v areálu kopřivnické průmyslové zóny i velkovýroba zeleného vodíku. O další informace o aktuální situaci tohoto světoznámého producenta nákladních automobilů jsme požádali jeho ředitele marketingu Kamila Košťála.
Společnost Tatra Trucks překročila plán na loňský rok a prodala 1277 vozů. Jaké bylo složení prodejů pro civilní sféru, pokud se jedná o typy vozidel a lokalizaci trhů, respektive odběratelů?
Klíčovým trhem pro civilní vozidla Tatra je Evropa, která má nejpřísnější požadavky na emisní limity, bezpečnost vozidel a podobně, a tedy i největší nároky na technickou úroveň vozidel. Největší objem dodávek směřuje do České republiky, následují další země střední Evropy a potom Asie a Austrálie. Nejčastěji se jedná o vozidla určená pro stavebnictví, lesnictví a těžbu.
Firma Tatra Trucks získala v roce 2021 vojenské zakázky v Belgii na logistická vozidla v partnerství se společností DAF a v Německu na hasicí vozy ve spolupráci s firmou Rosenbauer, které jí mohou pomoct prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO. Proč jsou tyto zakázky pro etablování značky Tatra v alianci zásadní?
Tyto zakázky pomáhají zvýšit povědomí o schopnostech vozidel postavených na našich podvozcích. Podvozky Tatra hrají v těžkém terénu svou vlastní ligu, nicméně můžete mít sebelepší produkt, dokud nezískáte reference od klientů, jako jsou Belgická armáda nebo Bundeswehr, nebudou vás zákazníci při zvažování zakázek brát vážně. Tyto zakázky proto pomáhají nám, ale i našim obchodním partnerům otevírat dveře k dalším potenciálním klientům z řad armád NATO.
Společnost Tatra Trucks se dokázala celkem dobře vyrovnat s důsledky protiepidemických opatření v uplynulých dvou letech, jak ale bude čelit výzvám letošního roku, ke kterým patří nedostatek pracovních sil, narušené dodavatelsko-odběratelské vztahy a růst cen vstupů?
Jediným dlouhodobě efektivním způsobem, jak podobným výzvám čelit, je přijmout je jako fakt a postarat se o to, aby firma byla stejně flexibilní jako vnější prostředí. Tatra není postavená na velkosériové výrobě, nenabízí vozidla pouze pro jeden obor, nemá tak komplikované rozhodovací procesy svázané rigidními strukturami. Flexibilita je součástí její DNA, rovněž vztahy s dodavateli a klienty jsou mnohem osobnější, což nám umožňuje vyjednávat s obchodními partnery rozumné podmínky, rychle reagovat na opožděné dodávky, vyhledávat alternativní dodavatele, stejně jako nabírat nové zaměstnance či je přesouvat v rámci firmy na úzká místa.
Loni společnost Tatra Trucks zahájila ve spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu Řež vývoj prototypu vozu s vodíkovým pohonem. TriHyBus – prototyp vodíkového autobusu z ÚJV – pohání palivový článek a při akceleraci také Li-ion baterie a ultrakapacitory. Půjde principiálně o stejné řešení? Jak projekt pokračuje?
Cílem projektu je vyvinout řešení použitelné pro vozidla provozovaná jak v těžkých terénech, tak na silnici. Zadání je zcela odlišné než u autobusů, provozovaných za jednodušších podmínek, proto bude jiné i technické řešení. Cílem letošního roku je sestavit funkční prototyp, který podstoupí důkladné provozní zkoušky, abychom si ověřili, že nabídneme zákazníkům řešení, které v jejich podmínkách bude fungovat.
V této souvislosti stojí za zmínku, že z iniciativy holdingu Promet Group, akcionáře Tatry, se připravuje ve spolupráci s Moravskoslezským krajem v areálu kopřivnické průmyslové zóny i velkovýroba zeleného vodíku. Zeleného proto, že energii pro elektrolýzu vody bude dodávat solární elektrárna, jejíž solární panely budou umístěny na volných pozemcích v rámci zóny. Tento projekt, pokud se jej podaří realizovat, bude mít obrovský přínos pro celý region.
Na konci loňského roku zemřel Karel Loprais. Za volantem kamionu Tatra se svými posádkami šestkrát vyhrál rallye Dakar a celkem jedenáctkrát se umístil na stupních vítězů. Jaký význam měly jeho sportovní úspěchy pro značku Tatra?
Pan Loprais byl pravděpodobně největším ambasadorem značky Tatra v historii společnosti. Jeho úspěchů bylo dosaženo v době, kdy neexistovaly špičkové tovární týmy závodící se speciály, které nemají s prodávanými auty moc společného. Vítězství tedy více vypovídala o skutečných schopnostech vozidel a dovednostech řidičů. Když k dosaženým úspěchům připočteme i osobnost a pokoru pana Lopraise, těžko najdeme člověka, který by pro budování dobrého jména nákladních aut Tatra ve světě udělal více.
V Kopřivnici se 7. prosince 1822 narodil Ignác Šustala, který v tomto městě v roce 1850 založil světovou továrnu na kočáry, z níž v roce 1897 vyjel první motorový vůz NW Präsident a z níž se pak stala automobilka Nesselsdorfer, která po roce 1918 změnila název na Tatra. Co pro firmu Tatra Trucks tato historie znamená?
Budeme-li brát v potaz i kočáry, je Tatra druhým nejdéle působícím výrobcem vozidel na světě. Tato tradice je velmi zavazující, protože motivuje k zodpovědnosti za uchování historického dědictví vytvořeného našimi předchůdci, stejně jako k úsilí o zajištění pokračování příběhu pro naše následovníky. Uděláme vše pro to, abychom v obou těchto oblastech byli co nejúspěšnější.