Rozhovory
I přes krizi v letectví GE Aviation Czech nadále investuje do vývoje
Letecký průmysl je kvůli pandemii nemoci covid-19 v útlumu. Ve společnosti GE Aviation Czech s.r.o., která vyvíjí a vyrábí nejmodernější turbovrtulový motor na světě GE Catalyst, přijali opatření, která připravila firmu na náročné období dvou tří volatilních let, jež jsou před ní a před celým leteckým průmyslem. Díky těmto opatřením v této firmě i nadále běží veškeré klíčové programy v oblasti vývoje a inovací. „V průběhu krize, v tomto případě dlouhodobé, je důležité hrát nejen defenzivně, ale i ofenzivně a to se nám povedlo,“ řekl ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Více si přečtěte v následujícím rozhovoru.
Americký průmyslový koncern General Electric zruší v letecké divizi 13 tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba čtvrtině pracovní síly divize. Letecký průmysl je kvůli pandemii nemoci covid-19 v útlumu. Jaký dopad bude mít toto rozhodnutí na GE Aviation Czech?
V květnu 2020 GE Aviation oznámilo plán zrušit 25 procent pracovních míst na celosvětové úrovni a tento plán byl v průběhu roku realizován. Takováto zásadní a dramatická rozhodnutí jsou vždy náročná a nepopulární, ale postupné rozrůstání bezprecedentní krize v leteckém průmyslu prokázalo, že redukce počtu zaměstnanců a časování tohoto kroku bylo správné rozhodnutí.
V GE Aviation Czech jsme také přijali opatření, která připravila firmu na náročné období dvou tří volatilních let, která jsou před námi a před celým leteckým průmyslem. Díky těmto opatřením běží v České republice i nadále veškeré klíčové programy v oblasti vývoje a inovací. V průběhu krize, v tomto případě dlouhodobé, je důležíté hrát nejen defenzivně, ale i ofenzivně a to se nám povedlo.
Zároveň jsem hrdý na to, že jsme ani jednou v průběhu roku nemuseli přerušit výrobu z důvodu covidu-19 a dostáli jsme všem závazkům vůči našim zákazníkům, kteří na nás v těchto těžkých momentech spoléhají. Kromě udržení chodu výroby a všech podpůrných služeb jsme pomáhali našim zákazníkům také se zavedením podpory exportního financování, faktoringu a tak dále.
Česká vláda údajně podepsala smlouvu s GE o výstavbě závodu na letecké motory. Poslední informace z léta 2020 však zněla, že tento projekt se prozatím odkládá na neurčito. Jak to tedy je?
Česká vláda a GE podepsaly v roce 2016 dohodu o strategické investici GE v České republice. Díky této dohodě GE v České republice každý rok proinvestuje vyšší desítky milionů dolarů za vývoj a výzkum, a to včetně krizí poznamenaného roku 2020. V České republice jsme vytvořili globální centrálu pro divizi turbovrtulových motorů. Vývoj a certifikace nových motorů nebo jejich modifikací se odehrává zde, v České republice.
V současné době běží v Čechách dva významné vývojové projekty a oba zaznamenaly důležité milníky v roce 2020. Motor GE Catalyst, který vyvíjíme pro letoun Cessna Denali, nakumuloval více než 2500 hodin v pozemních zkušebnách a v prosinci došlo k jeho prvnímu spuštění na křídle testovacího letounu. Zároveň jsme na konci roku odeslali do USA první letuschopný motor pro Cessna Denali, tento motor byl také kompletně vyroben v České republice.
Druhým stěžejním projektem je vývoj akrobatické verze motoru H75. Tento motor zaznamenal svou premiéru při svém prvním letu v prosinci na letounu Dart-550, který vyvíjí rakouská společnost Diamond Aircraft. Tento motor nám otevírá nové příležitosti v rostoucím segmentu tréninkových akrobatických aplikací.
Tyto příklady uvádím pro ilustraci důležitosti investic GE pro Českou republiku a pro český průmysl i naše externí lokální R & D partnery. I přes krizi způsobenou pandemií viru covid-19 nadále investujeme ohromné prostředky do vývoje a výzkumu a není moc firem, které ročně investují do R & D více.
Motor od GE Aviation se účastní tendru na pohonnou jednotku pro vojenský dron EU. Je tomu skutečně tak a o který motor se jedná?
Z principu se nevyjadřujeme k probíhajícím výběrovým řízením. Obecně můžu říct, že všechny naše motory jsou ideálními kandidáty pro bezpilotní aplikace, a to díky schopnosti držet výkon ve vysokých nadmořských výškách, vysoce konkurenčnímu poměru výkon versus váha, nízké spotřebě paliva a velmi nízkým nárokům na údržbu. Motor GE Catalyst, který vyvíjíme v Praze a který zde také vyrábíme, je navíc zcela digitální a jako jediný ve své kategorii řízený systémem FADEC. Je to klíčová výhoda nejen pro bezpilotní aplikace a drony, ale i pro autonomní systémy, které se mohou samy řídit a rozhodovat na základě umělé inteligence.
Kromě perspektivního segmentu dronů je velmi zajímavý rozvíjející se segment hybridních motorů. Současný vývoj ukazuje, že požadovaný výkon bude v rozpětí 0,5 až 1 megawatt, což je přesně oblast, ve které operují naše motory série H a GE Catalyst.
Vývoji prediktivního modelu údržby turbovrtulového motoru nové generace by měl být nyní ve třetí fázi. Co to znamená?
Tento model vyvíjí ČVUT v rámci kolaborativní spolupráce s GE. První fáze byla o vytvoření kritické testovací infrastruktury, kde budou probíhat experimenty. Tato fáze je prakticky ukončena a ČVUT v této infrastruktuře generuje terabyty dat tím, že testuje motory v pozemních zkušebnách při různých zátěžích, různých podmínkách a v různých konfiguracích, což je druhá fáze. Ve třetí fázi hledá ČVUT v datech závislosti mezi výkonovými parametry motoru a podmínkami provozu. Na základě těchto závislostí definují novou metodologii vývoje prediktivních modelů údržby.
Jelikož se zde bavíme o ohromném množství dat, lze využít vzrušujících moderních přístupů typu „big data“ a strojového učení. Tyto vysoce sofistikované modely prediktivní údržby existují pro velké komerční motory, ale v oblasti turbovrtulových digitálních motorů nové generace je to novinka.
Modely preventivní údržby mají ohromný potenciál, protože významně snižují náklady na provoz a umožňují vám dělat inteligentní proaktivní rozhodnutí oproti reaktivním, a proto často neefektivním reakcím.
GE Aviation Czech by mělo fungovat jako centrum servisu a testování pro motory T700 vrtulníků Viper a Venom. GE Aviation Czech zajistí kompletní servis a testování T700, tedy kromě generálních oprav. Bude k tomuto testování využito CAAT?
Pro GE je ohromná pocta a závazek, že Česká republika vybrala vrtulníky, které jsou poháněny motory GE T700. Tyto motory jsou prověřeny bezpočtem skutečných bojových misí v tom nejdivočejším prostředí, které si dovedeme představit, a osobně jsem hrdý na to, že piloti a vojáci české armády budou mít tyto motory ve svém portfoliu.
V GE Aviation Czech jsme připravení poskytnout veškerou servisní podporu, kterou GE Aviation nabídlo společnosti Bell. Finální podoba a struktura této případné podpory bude záviset na rozhodnutí a preferencích Ministerstva obrany ČR.