Rozhovory
Huhtamaki Česká republika: V papíru jako obalovém materiálu vidíme budoucnost
Společnost Huhtamaki Česká republika, a.s., člen nadnárodní skupiny Huhtamaki, je jediný tuzemský výrobce obalů na potraviny z nasávané kartonáže. Téměř 80 procent produkce tvoří obaly na vejce, mimo to vyrábí a prodává obaly na ovoce. Obchodnímu řediteli společnosti Ondřeji Havlínovi jsme v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu položili několik otázek na aktuální témata.
Co důležitého se ve společnosti Huhtamaki Česká republika událo v roce 2021?
Rok 2021 byl pro nás, stejně jako pro řadu ostatních firem velmi náročný, zejména z pohledu turbulentních změn na trhu. I přes komplikace spojené s covidem a neustálý tlak na zvyšování cen vstupů ze strany našich dodavatelů se nám podařilo udržet stroje v chodu a dodávat našim zákazníkům včas.Na trhu je nedostatek sběrového papíru, navíc jeho ceny meziročně vzrostly o desítky procent. Jak tuto situaci řešíte? Daří se vám získávat papír od alternativních dodavatelů?
Ceny sběrového papíru jdou nahoru konstantně od začátku roku 2021. Hledáme a využíváme alternativní dodavatele, nicméně podobně jako u ostatních strategicky důležitých komodit je pro nás zásadní pravidelnost a spolehlivost dodávek – to má v současné době větší váhu než cena.Přispěje tato situace k urychlení vývoje a implementace nových, inovativních obalových materiálů?
Trend změny balení z plastů do papíru či jiných alternativních vláken je zřejmý a Huhtamaki chce být součástí této přeměny. Vývoj a inovace tedy soustředíme i tímto směrem.Vyžadují zákazníci při výběru obalů maximální materiálovou recyklovatelnost?
Ano, tyto zákaznické preference jsou zřejmé ve většině zemí, kam dodáváme (z České republiky zásobujeme zákazníky v až 20 zemích). Díky tomu, že naše obaly jsou nejen recyklovatelné, ale také kompostovatelné pro domácí použití, se těší velké oblibě.Váš obrat se v posledních letech přibližoval k hranici jedné miliardy korun. Jaký vliv měla probíhající koronavirová pandemie na váš hospodářský výsledek?
Koronavirová pandemie a opatření s ní spojená, v jejichž rámci lidé trávili hodně času doma, měla na náš výsledek pozitivní vliv, protože poptávka po vejcích byla vyšší než obvykle. Se zrušením většiny restrikcí na jaře tohoto roku se naopak zákazníci soustředili více na stravování mimo domov, což jsme pocítili ve snížené poptávce.V posledních letech jste investovali především do automatizace a modernizace výrobní technologie. Změnila koronavirová pandemie vaše investiční priority?
I nadále bychom chtěli jít cestou modernizace a rozšiřování výroby. V papíru jako obalovém materiálu vidíme budoucnost a v souladu s tím připravujeme investice.Jaké jsou vaše plány na nejbližší období?
Vzhledem k vracející se pandemii se musíme soustředit na to, abychom byli schopní zajistit výrobu. To bude vyžadovat nejen dostatek materiálu pro výrobu, který věříme, že díky našim spolehlivým dodavatelům zajistíme, ale také zdravé zaměstnance. Rád bych v této souvislosti vyzval pracovníky, kteří tak ještě neučinili, aby se nechali očkovat.