Rozhovory
Hodinky přežijí staletí
Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum, zažila za pětadvacet let podnikání stovky dramatických situací, jež musela okamžitě řešit. Od těch rutinních personálních a provozních až po ty, na které se připravit nemohla: vykradení prodejny, stoletá voda v roce 2002 či ekonomická krize před dvanácti lety. A pravdou je, že jí ani zavření butiků Rolex, Patek Philippe a Carollinum v průběhu první vlny koronavirové epidemie elán do práce nevzalo. Naopak, mluví o obrození firmy.
Kdo jsou vaši zákazníci?
Jsme tradiční česká hodinářská firma, která se prodejem kvalitních mechanických hodinek švýcarské a německé produkce zabývá téměř dvacet let. Provozujeme v Pařížské ulici v Praze tři butiky, hodinářský servis a máme velkoobchodní zastoupení čtyř prémiových značek. Klíčoví jsou pro nás především lokální zákazníci. Náš byznys je hodně o emocích a o vztazích. Známe naše zákazníky, a to jak na poli B2B, tak i B2C klientely. Klienti zároveň znají nás a vědí, že jsme jim stabilním a důvěryhodným partnerem.
Poslední dobou je vaše společnost hodně vidět na billboardech, v onlinu i tisku s novou kampaní, je to součást strategie cílit více na lokální klienty?
O velkoplošné imagového kampani jsme uvažovali již dlouho. Dřív jsme hodně času a zároveň i marketingového budgetu investovali do velkých akcí pro dvě stě i pět set klientů. To v dnešní době není dost dobře možné. Našim zákazníkům chceme být stále na blízku. Pořádáme sice malé komorní eventy, ale jen to nestačí. Proto jsme se rozhodli pro plošnou kampaň, v níž vystupují naši přátelé. Osobnosti, kterých si vážíme a dlouhodobě je podporujeme. Jsou to lidé s přesahem hranic naší země, na které můžeme být všichni hrdí.
Plánujete v kampani pokračovat?
Rozhodně. V tomto roce jsme si jako naše ambasadory přizvali posledního žijícího pilota RAF armádního generála Emila Bočka, kardiochirurga profesora Jana Pirka a golfistku hrající americkou LPGA Tour Kláru Spilkovou. Příští rok budou následovat další významná jména a celá kampaň vyvrcholí oslavou pětadvacátého výročí naší firmy na konci roku.
Pařížská ulice ale byla i turistickou tepnou, pocítili jste pokles zájmu turistů?
Turisti nás svými nákupy vždy rozmazlovali. To, že jich do Prahy jezdi výrazně méně se samozřejmě projevilo na celkových tržbách. V průběhu léta se díky příznivé situaci turismus částečně obnovil, nyní ale vnímáme ochladnutí z důvodů omezení, která momentálně z návštěvy České republiky plynou. Všichni věříme, že nebudou trvat moc dlouho a budeme mít v cestování opět zelenou.
Dá se najít na této covidové době něco pozitivního?
Koronavirové období je pro mě obdobím restartu, obdobím pro nové fungování firmy. Umožnilo nám na čas zvolnit a promýšlet věci detailněji. Z tohoto pohledu bylo prospěšné. Když se na jaře zavřeli naše butiky, měli jsme prostor zabývat se interními procesy, na které během dynamického období posledních pěti let nezbýval čas. Revidovali jsme provozní náklady, měnili personální strukturu, optimalizovali jednotlivá střediska. To jsou věci, které jsme dlouhodobě plánovali, ale společnost Carollinum rostla rychleji, než co šlo za chodu procestovat. Také se utužily vztahy ve firmě, utvrdili jsme se, že máme výborný kolektiv a zmíněná optimalizace prospěje všem. Mám z toho skvělý pocit, prošli jsme obrozením, za které jsem vděčná, každý den se teď těším do práce, protože je tam výborná atmosféra.
Museli jste v souvislostí s krizí propouštět zaměstnance?
Optimalizace jednotlivých středisek přinesla určité organizační změny a ty se dotkly míst, která nebyla nezbytně nutná. Carollinum zaměstnává okolo pětačtyřiceti lidí. Tím, že jsme na trhu již dlouho, dochází k personálním změnám průběžně, přednost u nás mají lidé s elánem a vášní pro hodinky.
Je pravda, že se hodinky v dobách krize prodávají dobře, protože je zákazníci vnímají jako investici?
Určitě. Už před dvanácti lety se nám tato teorie potvrdila. V době ekonomické krize se prodávaly velmi drahé limitované kusy s hodinářskými komplikacemi. A stejné je to i dnes.
Lidé si opět uvědomují, že kvalitní mechanické hodinky nejsou jen zbytný luxus, ale mají trvalou hodnotu. Švýcarské hodinky, které prodáváme, se historicky staly v těžkých dobách platidlem a byly úložkou na živobytí.
Kdy si myslíte, že se dostanete na stejné či vyšší tržby než před vypuknutím koronavirové krize?
U některých značek se nám letos podařilo loňské tržby už překonat, a to řádově o deset procent. Máme z toho radost. Je jasné, že naši zákazníci vnímají hodinky nejen jako doplněk, ale především dobrou investici. Proti plánu máme sice pokles, ovšem některé značky jsou rok od roku populárnější a poptávka po nich roste korona nekorona. Pro náš obor je samozřejmě klíčové období před Vánocemi. Těšíme se na něj a věříme, že ze strany vlády nepřijdou opatření, která by byla brzdou naše byznysu. Ekonomika už tak dost trpí a další její omezení není žádoucí.
Co by bylo pro vás nejhorší?
Rozhodně uzavření prodejen, omezení podobného charakteru jako tomu bylo na jaře. Samozřejmě to, že je Česko hůře dostupné pro naše sousedy jako je Slovensko či Německo, nám taky na radosti nepřidává. Nicméně s tím nelze nic dělat, snad jen chovat se společensky zodpovědně, nosit roušku a řídit se radami epidemiologů.
Myslíte si, že se příští rok už vrátíte do loňských čísel?
Věříme v to a rozhodně budeme chtít loňský vrchol sedm set milionů korun obratu překonat. Na příští rok jsme si stanovili vysoké cíle. Vycházíme z toho, že letošní prodeje v některých našich buticích překonali letní rekordy. Je tu samozřejmě hodně okolností, s nimiž musíte počítat a které nemůžete ovlivnit. Nicméně já jsem životní optimista a žádné krize jsem se nikdy nebála a že už jsem jich v životě zažila několik.
Myslíte tu v roce 2008?
Ekonomická krize v roce 2008 byla pro náš obor spíše výhodou. Lidé si tehdy uvědomovali, že uložit peníze do hodinek je výhodné kvůli stabilitě a jistotě jejich hodnoty. Podnikání mi ale přineslo mnohem náročnější situace, které by možná někoho jiného psychicky zlomily. Brzy po otevření butiku Carollinum v roce 2001 nás vykradli, pak spadla dvojčata v New Yorku a lidé se báli cestovat. Nedlouho na to přišly povodně a celá Pařížské ulice byla pod vodou. Zboží z butiku jsem zachraňovali ve vysokých holínkách a počítali ztráty. Hodně jsem se zadlužila, protože jsem v hodinářských byznys věřila...
Každá taková zkušenost, byť sebe těžší, mě posouvá dál. Mám prostě ráda adrenalin.
Vnímáte pomoc státu v této době jako dostatečnou?
Na jaře se zdála být organizace pomoci trochu chaotická, ale to se samozřejmě dalo pochopit. V této situaci jsme byli všichni, jak občané, tak vláda, poprvé. Rozhodli jsme se nevyužívat žádné přímé podpory od státu a přenechat ji firmám, pro které je tato situace likvidační nebo mají velké finanční problémy. Potěšila nás rychlá a okamžitá pomoc ze strany Městské části Prahy 1, která nám odpustila v dubnu jeden celý nájem a umožnila placení nájemného z jistiny.
Učinili jste nějaké kroky, abyste se vyvarovali snížení tržeb, kdyby přišel další lockdown?
Dalo by se říct, že jsme udělali protichůdné kroky, než dělají ostatní. V době kdy všichni šetří, my investujeme. Do kampaně, do nových webových stránek, do inzerce v časopisech. Naše webové stránky dnes fungují jako takový e-katalog. Vyberete si model hodinek, projdete si jeho technické specifikace, dozvíte se o něm v online magazínu zajímavosti a zjistíte si o značce i modelové řadě to, co vás zajímá. Zároveň vidíte, zda máme hodinky skladem a jsou tedy k dispozici na prodejně, nebo jestli je potřeba je objednat. Pokud by bylo třeba, zajistíme službu concierge a hodinky dodáme zákazníkovi až do domu. Přijede odborný personál, ten model představí, uvede do chodu, případně nastaví funkce. Klasický prodej přes e-shop se zasíláním se v našem byznysu dost dobře dělat nedá. Rodinná hodinářská firma, jako je ta naše, s víc než desítkou těch nejprestižnějších hodinářských značek na trhu, má prodej založený na osobních vztazích s klienty, ty jsme si budovali a stále budujeme už léta. Je převážně o emocích, jež společně s milovníky hodinek sdílíme.
Museli jste nějak měnit vaši obchodní strategii?
Nic se nezmění na tom, že chceme být rodinnou hodinářskou firmou s individuálním přístupem k zákazníkům. Na tom budeme dál pracovat a posilovat tuto pozici na trhu. Zároveň chceme neustále zkvalitňovat péči o klienty, to je prvořadé. V nabídce značek jsme dosáhli vrcholu, zastupujeme Rolex a Patek Philippe. Když to doplníte profesionalitou a kvalitou našeho týmu, hodinářským servisem a velkoobchodním zastoupením čtyř značek, máte vše, co zákazník ocení.
Podnikatelka, majitelka rodinné společnosti Carollinum a spolumajitelka společnosti Servind.
Tamara Kotvalová začínala podnikat v oblasti prodeje kosmetických produktů, v roce 1992 pak budovala v Moskvě síť prodejen zaměřenou na šperky.
Společnost Carollinum, věnující se prodeji a distribuci luxusních hodinek, založila v roce 1996. Za necelých pětadvacet let se Tamaře Kotvalové a její firmě Carollinum podařilo získat status prémiového prodejce a velkoobchodního distributora hodinek, přičemž je stále stoprocentní majitelkou společnosti. Ve firmě pracují i všechny tři děti, Daniela a Martin Jannovi i Matěj Kotval. Carollinum provozuje v Pařížské ulici v Praze tři butiky: Rolex a Patek Philippe, jediné monobrandové butiky těchto značek v ČR, a butik Carollinum, jenž má v nabídce 14 prestižních hodinářských značek, jako například Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Breitling, IWC, Tudor, Panerai nebo Cartier. Společnost Carollinum provozuje rovněž hodinářský servis a velkoobchodně zastupuje značky Montblanc, Baume & Mercier, MIDO a Hamilton. Tamara Kotvalová se dlouhodobě věnuje charitativní činnosti, mezi její záliby patří cestování, kynologie a literatura o umění.