Rozhovory
Ferrit investoval přes sto milionů
Společnost FERRIT s.r.o. je výrobní firma s vlastní vývojovou základnou. Největší podíl produkce tvoří závěsný dopravní systém, který společnosti vydobyl vedoucí postavení na světových trzích. Ferrit navrhuje a realizuje komplexní řešení dopravy i optimalizace transportních systémů v podmínkách rudných dolů, uhelných dolů s nebezpečím výbuchu plynů nebo v podzemním stavitelství při výstavbě tunelů a podzemních kolektorů. O současných aktivitách společnosti jsme hovořili s jejím výkonným ředitelem Petrem Mohelníkem.
Společnost Ferrit vyvinula a ve spolupráci s ruskou firmou AO Shaaz, dceřinou společností holdingu UGMK, vyrobila obří důlní nakladač. Ten uveze až 14 tun nákladu a je určen převážně pro ruské rudné doly. Jak jste úspěšní s tímto strojem na ruském trhu a jak kooperace s vaším partnerem z Ruska pokračuje?
Aktuálně je v Rusku v provozu 12 nakladačů s nosností lžíce 10 tun a pět nakladačů s nosností 14 tun. Před pár dny jsme představili další produkt naší spolupráce, a to prozatím největší důlní nakladač z této produktové řady, DNK17 Ferrit UGMK, který uveze až 17 tun materiálu a do provozu bude uveden od konce roku.
Firma Ferrit nedávno investovala do rozšíření svých výrobních prostor. O jak velkou investici se jednalo a co bylo jejím hlavním cílem?
Vybudovali jsme nový, moderními technologiemi vybavený zásobovací sklad včetně rozšíření parkovacích ploch pro zaměstnance v celkové částce převyšující 100 milionů korun.
Společnost Ferrit realizuje nové projekty v Číně a v Africe. O jaké zakázky se konkrétně jedná?
V platinovém dole v Zimbabwe jsme instalovali komunikační a monitorovací systém pohybu transportních jednotek, projekt se bude dále rozšiřovat o řešení logistiky prostřednictvím závěsného dopravního systému určeného pro přepravu materiálu a osob. Abychom vyhověli aktuálním legislativním požadavkům Číny, která jednoznačně zpřísňuje normy pro stroje a zařízení, které pracují v uhelných dolech, museli jsme vyvinout nové závěsné lokomotivy a začít používat motory, které jsou ve vyšších emisních třídách.
Vyvíjíte nové technologie, jako je autonomní řízení a vodíkový nebo bateriový pohon vašich důlních lokomotiv pro výbušné prostředí. Jak tento vývoj letos pokročil?
Ve Ferritu intenzivně pracujeme na nasazení lithiových baterií – řešíme jejich vývoj jako zdroje pro naše elektrické stroje. Také se zajímáme o vodíkový pohon, ale zde jsme narazili na legislativu, která prozatím neumožňuje testování a užití tohoto zdroje ve výbušném prostředí dolů. Vývoj v této oblasti je velmi dynamický a mnohdy daleko rychlejší než legislativa. Dalším významným mezníkem je autonomní provoz, který význačně zvýší bezpečnost práce, při jeho užití dochází k další minimalizaci přítomnosti lidí v dolech. Již samozřejmostí jsou v dnešní době antikolizní a výstražné systémy, které zabraňují střetu s člověkem nebo ostatními objekty.
Jste exportní firma, přes 90 procent vaší produkce vyvážíte. Protiepidemická opatření jistě velmi ztížila vaše montáže a servis v zahraničí. Přinutila vás tato situace digitalizovat procesy ve firmě i její vnější aktivity?
Pro zprovoznění našich transportních systémů nebo jejich servis bylo stěžejní nasazení zařízení Realwear (hands free technologie), označovaného jako chytré brýle. Jedná se o malý počítač s operačním systémem Android, který je ovládán jednoduchými hlasovými pokyny i v hlučném prostředí. Jsou dostupné i v ATEX provedení, což je pro nás velkou výhodou, jelikož je hojně využíváme i v prostředí s nebezpečím výbuchu, do kterého jsou naše stroje vyráběny. Díky vzdálenému přenosu tak byli naši servisní technici schopní uvést do provozu transportní systémy v Turecku, Číně i Rusku.
Zatím vaší největší realizací byla výstavba hnědouhelného hlubinného dolu s bezprostředně navazující elektrárnou v Turecku v oblasti Koyunağılı v Mihalıççıku v provincii Eskişehir. Co všechno jste do tohoto dolu dodali?
Do projektu jsme dodali úplné vybavení podzemního dolu včetně mechanizovaného komplexu čítajícího 146 kusů mechanizovaných výztuží, dobývacího kombajnu, stěnového a sběrného hřeblového dopravníku, kompletní elektroinstalace, hydrauliky, TH výztuží a síťovin, dále veškeré podzemní a povrchové pásy, včetně 3,2 kilometru dlouhého krytého povrchového pásu spojujícího důl s elektrárnou. V dole jsme rovněž instalovali závěsný dopravní systém a vybavili jej podzemními nakladači. Zajistili jsme ventilaci dolu, vybudovali čerpací stanice na odčerpávání vody a kompresorové stanice na rozvod stlačeného vzduchu pod zemí. Ještě jsme dodali kompletní kabeláž a monitorovací zařízení na sledování ovzduší. Na povrchu jsme vybudovali skládku a úpravnu uhlí.