Rozhovory
DB Schenker udržuje evropský byznys v pohybu
Přední globální poskytovatel logistických řešení DB Schenker je v silničních, železničních, námořních i leteckých přepravách „jako doma“. To mu dává příležitost ovlivnit směr, kterým se dodavatelské řetězce budou do budoucna vyvíjet. Stejně jako v dalších oborech se hlavní trendy týkají nových technologií, digitalizace a udržitelnosti.
I během globální pandemie zvládá DB Schenker v rámci své bohaté pobočkové sítě dál spolehlivě a včas zajišťovat kvalitní logistické služby tak, jak na to byly trhy až doposud zvyklé. S iniciativou #WeKeepEuropeMoving se společnosti navzdory uzavřeným hranicím a dalším protiepidemickým opatřením podařilo udržet toky zboží v Evropě a poskytnout zákazníkům moderní informační technologie, aby i v této nelehké době měli plnou kontrolu nad svým zbožím a mohli udržet svůj byznys v chodu.
Novým standardem doručování se stalo bezkontaktní předávání zásilek, které prostřednictvím technologie QR kódů zavedl DB Schenker i v České republice. Zákazník si vlastním chytrým telefonem z bezpečné vzdálenosti až tří metrů naskenuje QR kód, který ho v aplikaci propojí s interním systémem DB Schenker. „Příjemce ani doručovatel se tak v rámci administrativy nemusí dotýkat skenerů, cizího telefonu ani elektronických či běžných per nebo tužek. Digitalizace potvrzení převzetí a dalších přepravních dokumentů pak celý administrativní proces výrazně urychluje a zjednodušuje,“ vysvětluje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.
Chytrá řešení usnadňují práci
Svět logistiky se však neřídí pouze pandemií. V rámci trendu digitalizace pozemních přeprav společnost inovovala platformu pro sdílené přepravy Drive4Schenker, která nyní umožňuje rychlejší propojení zákazníka s dopravcem a umožňuje i nahrát fotodokumentaci nebo dokumentaci o doručení.
DB Schenker nezahálí ani na poli modernizace logistických procesů, kde se neustále hledají inovativní řešení. Jedním z nich bylo zahájení provozu prvního autonomního mobilního robota (AMR) v pardubickém logistickém skladu. Robot „MiR Hook 200“ tam přepravuje naložené KLT přepravky ze skladu do balicí části. „Je vybavený 3D kamerou a laserovým skenerem, který používá pro načtení QR kódu při vyhledávání policového vozíku. Díky dvojité baterii může být v provozu až 16 hodin, uveze až 500 kilogramů a dokáže se vyhnout pohyblivým i stacionárním překážkám a nezávisle upravovat svou trasu. Zaměstnanci se mezitím mohou věnovat těm činnostem, na které roboti zatím nestačí,“ popisuje Tomáš Holomoucký.
O tom, že člověk a stroj budou v logistice pracovat doslova ruku v ruce, se přesvědčili zaměstnanci společnosti DB Schenker v německém Rodgau a Brémách, kde společnost testovala skenovací rukavice ProGlove spolu se smart pickovacími brýlemi Picavi. Ty využívají technologii Google Glass promítající informace do zorného pole, a pracovník skladu tak nemusí v ruce držet žádné papírové dokumenty. Druhá ruka, která by jinak svírala skener, si pak vystačí jen s rukavicí ProGlove s integrovaným skenerem čárových a jiných kódů.
Když se logistika zazelená
Stejně jako technologický pokrok je pro budoucnost lidstva zásadní i stav životního prostředí. DB Schenker se udržitelnosti věnuje dlouhodobě, už před 15 lety spustil Program na ochranu klimatu, jehož cílem bylo do roku 2020 snížit emise CO2 z přepravní činnosti o 20 procent, což se společnosti podařilo splnit s předstihem. Aktuálním cílem společnosti DB Schenker je do roku 2030 snížit emise o celých 40 procent. Cestu k tomuto ambicióznímu cíli vidí DB Schenker ve větším zapojení železniční přepravy a využití vozů na alternativní paliva.
Pro městskou logistiku a kratší trasy nasazuje DB Schenker v rámci možností vozidla na elektřinu nebo zemní plyn. Česká flotila osobních a užitkových vozidel společnosti dlouhodobě využívá jako palivo stlačený zemní plyn (CNG). I kvůli tomu si DB Schenker nechal přímo v terminálu v Rudné u Prahy vybudovat vlastní CNG plničku. CNG však není ideální pro dálkovou přepravu kvůli svým jízdním vlastnostem a nedostatečnému dojezdu, a proto společnost nedávno zahájila testování provozu kamionů, které jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG). „Testovací jízda proběhla na pravidelné lince z Rudné u Prahy do nizozemského Tilburgu, kterou speciálně upravený kamion zvládl tzv. na jednu nádrž, a po natankování se bezpečně s nákladem vrátil z Nizozemska zpět. Nyní se připravuje jeho zapojení do běžného provozu,“ říká Tomáš Holomoucký. Ke slovu se ale dostávají i další alternativy. DB Schenker ve spolupráci s ČVÚT začíná testovat vodíkový pohon a připravuje projekt na míru podmínkám v ČR.
Dnešní turbulentní doba přináší řadu výzev a ty plodí další a další inovace. DB Schenker má díky globálnímu zázemí příležitost je zkoušet a srovnávat. To mu umožňuje být napřed. A stále v pohybu