Inzerce

CZ LOKO zahájilo vývoj lokomotivy na vodíkový pohon

7. června 2022
CZ LOKO zahájilo vývoj lokomotivy na vodíkový pohon

„Jedná se o čtyřnápravovou posunovací lokomotivu HydrogenShunter 1000, která koncepčně vychází z naší nosné řady EffiShunter 1000,“ říká k vývoji vodíkové lokomotivy obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s., Jan Kutálek. Ten nám v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu zmínil i možná úskalí tohoto projektu a přiblížil aktuální dění u českého výrobce diesel-elektrických lokomotiv a speciálních drážních vozidel.

Můžete nám blíže popsat vývoj nového prototypu vodíkového vozidla?

Vozidlo bude poháněno trakčními bateriemi, které budou nabíjeny energií z vodíkových článků. Nicméně projekt je stále ve fázi studie proveditelnosti, proto zatím nechceme sdělovat víc detailů. Navíc si nejsme úplně jistí, že trh má o toto řešení skutečně zájem. Jedna věc je příprava projektu a výroba technologií jako takových, což může být pro mnoho subjektů velmi atraktivní, na druhou stranu je potřeba podotknout, že výsledný produkt musí být spolehlivý, dlouhodobě provozně a ekologicky udržitelný a hlavně finančně dostupný. Při současných znalostech se nám právě cena jeví jako něco, co tento produkt učiní pro většinu zájemců zcela nedostupným a nerentabilním.

Jaké další ekologicky šetrné projekty v současné době připravujete?

Aktuálně probíhá v našem jihlavském závodě stavba prvního prototypu lokomotivy DualShunter 2000, což je produkt, který má určitě velkou budoucnost. Kombinuje v sobě výhody závislé i nezávislé trakce a splňuje aktuální „ekologické“ trendy. Pro nezávislou trakci projekt počítá s použitím spalovacího motoru v emisním standardu Stage V, nicméně do budoucna plánujeme možnost nahrazení konvenčního soustrojí bateriovým powerpackem, který by se nabíjel při provozu v závislé trakci, z externího zdroje nebo rekuperací energie.

Exportní zakázky jsou pro vás klíčové, například polskému státnímu dopravci PKP Intercity budete v příštích měsících dodávat celkem deset lokomotiv typu EffiShunter 300. Můžete uvést další zahraniční zakázky, které v současnosti realizujete?

Kromě Polska aktuálně dodáváme také do Švédska, první švédská „konfigurace“ EffiShunteru 1000 by tam měla odjet na testování v průběhu léta. V následujících dvou letech bychom měli dodat švédským klientům dalších minimálně devět vozidel. Důležitým trhem je pro nás dlouhodobě Itálie, kam dodáme každoročně minimálně deset vozidel.

V souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině jste v březnu oznámili ukončení svých obchodních aktivit v Rusku a Bělorusku. Byly pro vás v minulosti tyto východní trhy z obchodního hlediska zajímavé?

Ano, v minulosti tomu tak bylo, nicméně v pobaltských státech nám jezdí desítky vozidel, takže potřeba těchto malých trhů je na dlouhou dobu pravděpodobně uspokojena. Vloni jsme ukončili dodávku první série lokomotiv EffiShunter 1600 na Ukrajinu. Vzhledem k probíhající válce nám není současný osud vozidel úplně znám, ale jakmile se situace uklidní a ukrajinští partneři projeví zájem o další spolupráci, jsme připravení ihned pokračovat. A co se týká Ruska jako takového, to již mnoho let považujeme za rizikový a nevyzpytatelný trh, což se ve světle aktuálních okolností bohužel potvrdilo. Nikdy jsme neměli přehnané ambice zde působit, chceme se orientovat spíše na tradiční země EU, kde jsou případná obchodní, legislativní a vlastě i bezpečností rizika minimální. Rusko a Bělorusko pro nás není téma a pravděpodobně mnoho let ani nebude.

V kterých zemích naopak vidíte největší potenciál do budoucna?

Pro nás budou vždy klíčové trhy zemí visegrádské čtyřky, tj. Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Zde máme stabilní klientelu a tržní pozici. Dále se chceme rozvíjet ve Skandinávii, v západní Evropě, ale také na Balkáně, v Turecku a samozřejmě v Itálii.

Jednou z významných tuzemských zakázek, kterou jste v letošním roce uzavřeli, je kompletní modernizace 14 lokomotiv řady 742 patřících společnosti České dráhy za více jak 684 milionů Kč. Jakých změn se tyto lokomotivy dočkají a kdy vyjedou zpět na koleje?

Lokomotivy prodělají pouze několik změn, které se týkají nutnosti provozu s osobními vozy. DÚ jim přidělil označení 743.2, jinak vozidlo vychází z naší standardní řady 742.7. První lokomotiva bude uvedena do provozu příští rok, do konce roku 2024 pak bude následovat zbytek série.

V loňském roce se vám podařilo získat certifikát ECM (Entity in charge of maintenance). Co tento certifikát obnáší?

Pro nás se toho příliš nezměnilo, audit a následný certifikát považujeme za nutný formální krok, který společnost našeho zaměření musí úspěšně absolvovat. My jsme si tuto věc interně spojili ještě s vznikem zákaznického servisu – speciálního oddělení, které zajišťuje pro naše klienty poprodejní služby, jako je např. servis a pravidelná údržba, školení, dodávky náhradních dílů atd. Zákaznický servis spustil také on-line aplikaci MyLoko, která slouží nejen pro monitoring samotných vozidel, ale také pro on-line komunikaci s našimi zaměstnanci, abychom uměli všechny požadavky klientů řešit co nejrychleji a nejefektivněji.

Jaké jsou vaše plány pro nejbližší období?

Náš hlavní úkol pro druhou polovinu roku 2022 a minimálně pro celý rok 2023 je udržet plynulost a takt našeho výrobního procesu. Současná globální situace způsobená pandemií a válkou má za následek rozpad zavedených dodavatelských řetězců a velmi komplikuje a také prodražuje nastavené procesy. Takže se teď úplně nechceme soustředit na růst a rozvoj jako takový, ale spíše jsme donuceni věnovat mnoho úsilí interním procesům, stabilitě a efektivitě.