Novinky
Do otevřených dveří letiště Čáslav vstoupilo i Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA
foto: Luděk Lacko
Na Dnu otevřených dveří na 21. základně taktického letectva v Čáslavi v sobotu 20. května náš časopis Reportáže z průmyslu nemohl chybět, proto přinášíme několik postřehů z události, která musela oslovit všechny letecké nadšence, pro něž je letectví součástí jejich profese nebo jen krásným koníčkem.
Na této prestižní akci se významným způsobem prezentoval státní podnik LOM PRAHA, přičemž samotné letové ukázky skvěle zahájil pilot-instruktor z podřízeného pardubického Centra leteckého výcviku Martin Šonka na cvičném vrtulovém stroji Zlín Z-142C AF (č. 0558). Příprava vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA běží již osmnáct let a od samého začátku je mezi provozovanou technikou cvičný vrtulový letoun Zlín Z-142C AF. K jeho prvnímu letu v pardubickém CLV došlo 23. března 2004, kdy se na něm začali rozlétávat tamní instruktoři. Následně, a to od dubna 2004, byl na „zlíncích“ zahájen praktický letecký výcvik posluchačů Univerzity obrany Brno. Martin Šonka, mistr světa Red Bull Air Race 2018, dále předvedl dechberoucí sólové vystoupení na závodním speciálu Extra 300.
Jedním z vrcholů leteckého dne byla ukázka historického letounu Let C-11. Dynamickou letovou ukázku s tímto nádherně renovovaným strojem provedl pilot z CLV Tomáš Bruštík, bývalý bojový pilot Vzdušných sil AČR. Jediný tuzemský létající historický unikát, který LOM PRAHA provozuje na základě dohody s VHÚ, Let C-11 (imatrikulace OK-JZE, v. č. 171511), byl vyroben v kunovických strojírnách v roce 1955 a poté předán čs. letectvu.
V roce 1964 byl při náletu 699 letových hodin svěřen tehdejšímu Svazarmu a imatrikulován jako OK-JIL. Držitelem této C-11 byl středočeský krajský aeroklub z Mladé Boleslavi. Zde stroj létal v akrobatické skupině Boleslavská čtyřka (piloti J. Rákos, J. Tomeš, A. Dytrych, M. Kapras, náhradník V. Grosser a poté i E. Přádný). V mladoboleslavském aeroklubu letoun také dolétal a v roce 1977 byl společně s dalšími stroji ze „Čtyřky“ předán do muzejních sbírek kbelského leteckého muzea VHÚ.
Od roku 1991 je již OK-JIL spojen také s „lomem“, počínaje jeho generální opravou v tehdejších Leteckých opravnách Kbely, montáží motoru M-21 a několika různými revizemi či předepsanými pracemi a konče nalakováním do původního vojenského zbarvení a označením fiktivním kódem PS-28, který letoun přiřazoval do stavu tehdejší 1. letky 18. leteckého pluku v Pardubicích. Dnes je tento létající exponát velice žádán organizátory leteckých dnů v tuzemsku jako jeden z největších „taháků“ programu.
foto: Luděk Lacko
Ozdobou statické stojánky byl i dvoumístný letoun Zlín Z-381. Tyto stroje sloužily krátce po 2. světové válce v našem letectvu a aeroklubech pro základní výcvik a rekreační létání. Jedním z mála dochovaných kusů Z-381 a snad vůbec jediným momentálně letuschopným se stal stroj s výrobním číslem 145, který byl postaven v roce 1947 původně pro čs. vojenské letectvo pod označením C-106.18.
foto: Luděk Lacko
V listopadu 2020 byl stroj nabídnut jako letuschopný do sbírky VHÚ a koncem tohoto roku pak byl pro VHÚ získán. V úterý 8. prosince 2020 byl přeletěn na letiště Praha-Kbely a uložen do hangáru leteckého muzea VHÚ. Na jaře následujícího roku pak byl zapůjčen státnímu podniku LOM PRAHA a přeletěn do Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které jej provozuje a udržuje v letuschopném stavu dodnes.
foto: Airfoto/Zonerama
Letový program tohoto velmi vydařeného dne důstojně zakončil Vít Kučera, pilot vrtulníku Enstrom En-480B-G (č. 0473) z CLV LOM PRAHA s.p.