Rozhovory
Colorlak – barvy, které vydrží
Společnost COLORLAK, a.s., se sídlem ve Starém Městě je jeden z největších českých výrobců a distributorů nátěrových hmot. Vyrábí široký sortiment barev a laků na dřevo, kovy, beton a minerální podklady, produkce firmy zahrnuje také barvy ve sprejích, ředidla a další pomocné přípravky. O další informace jsme požádali předsedu správní rady Svatopluka Chalupu.
Které skupiny vašich produktů určené pro malospotřebitele jsou nejprodávanější?
Spotřebitelský trh je pro nás velmi důležitý, realizujeme na něm přes 60 procent našich tržeb. Je to ale také trh s vysokou citlivostí na celkové ekonomické a sociální klima, barvy a laky přece jen patří mezi produkty zbytné. O nezbytných výrobcích spotřebitel ani moc nepřemýšlí, chleba si zkrátka koupit musí. Ale o tom, jestli nový nátěr plotu nebo vymalování pokoje rok dva počká, se dá přemýšlet. V našem oboru jsou z hlediska množství tak jako obecně nejprodávanější interiérové malířské barvy, většinou však mají relativně nízkou jednotkovou cenu, takže podíl na tržbách mají vyšší krycí barvy, zejména univerzální (pro kov i dřevo), a lazurovací laky. V posledních letech trvale roste objem prodejů tzv. jednovrstvých barev, které někteří výrobci označují i jako samozakládací. Ne že by stačil nátěr v jedné vrstvě, ale jako základní i vrchní barvu lze použít jeden výrobek.
Colorlak se stal letos nejdoporučovanější značkou v kategorii barva, nátěr v anketě časopisu Receptář. Čím si produkty vaší společnosti získaly přízeň spotřebitelů?
To ocenění nás opravdu hodně potěšilo. Ze zkušeností víme, že v našem oboru je znalost jednotlivých výrobců a značek obecně poměrně dost nízká, takže fakt, že nás čtenáři Receptáře považují za nejdoporučovanější značku v kategorii nátěrových hmot, je pro nás velmi důležitý. Myslím si, že v náš prospěch u čtenářů hrála tradice (za tři roky oslavíme sto let), široký sortiment, ale hlavně kvalita našich výrobků. Nikdy jsme v zájmu cenové láce nešidili receptury a jakost je pro nás vždy prvořadá. Ano, v poslední době je obecně trend srovnávat výrobky zejména podle ceny, ale často se zapomíná, že nátěr s vyšší cenou má třeba i násobně vyšší vydatnost nebo trvanlivost a tím je pro uživatele ekonomičtější.
Kolik procent z celkové produkce dodává firma Colorlak na průmyslový trh, o jaké nátěrové hmoty se jedná a ve kterých industriálních oborech se jich spotřebuje nejvíc?
Už jsem zmínil, že z více než 60 procent dodáváme svoje produkty na spotřební trh, z čehož plyne, že téměř dvě pětiny našich tržeb pocházejí od průmyslových zákazníků včetně exportu. I v průmyslovém sektoru platí, že vyrábíme a dodáváme široký sortiment nátěrových hmot. Obecně v průmyslu platí, že je náročný na kvalitu nátěrů a jejich standardizaci. Náročný je především fakt, že prakticky každý zákazník vyžaduje individuální nastavení receptury nátěrové hmoty s ohledem na disponibilní podklad nebo používanou aplikační techniku. Nátěrové hmoty dodáváme široké škále našich zákazníků, uvedu alespoň výrobce kontejnerů a železniční opravny, ale i letecký a automobilový průmysl. V českém obranném standardu jsme uvedeni jako jediný český výrobce nátěrových systémů pro armádní účely, např. pandury jsou ošetřeny našimi nátěry.
Vaše firma disponuje vlastní výzkumně-vývojovou základnou. Na jakých projektech nyní váš vývoj a výzkum pracují?
Nechci tvrdit, že máme „třináctou komnatu“, ale zaměření vývoje je přece jen velmi citlivé téma z hlediska konkurenčního prostředí. Ale jak už vyplývá z výše uvedeného, poměrně značnou část kapacity našeho vývoje zabírá úprava receptur pro naše průmyslové zákazníky, tedy „šití“ nátěrových hmot přesně na jejich míru. V poslední době k tomu přibylo i výraznější zaměření na problematiku ekologie, tedy trend zvyšování podílu vodou ředitelných barev i laků.
Společnost Colorlak dlouhodobě, již patnáct let, spolupracuje v oblasti IT se společností Minerva, která ve společnostech skupiny Colorlak implementovala řešení postavené na ERP QAD. Řešení je specifické také vzhledem k vaší složité distribuci s velkou distribuční sítí a propojením s výrobou. Jak jste s řešením od Minervy a spoluprací s ní spokojení?
Když jsme před již více jak dvaceti lety Colorlak koupili, jeden ze zděděných problémů byl zastaralý informační systém. Ještě tíživější byla tato otázka v okamžiku, kdy jsme získali sto procent akcií velkoobchodu s nátěrovými hmotami PANTER COLOR a.s., která dnes vlastní i COLORLAK maloobchod s.r.o. s 22 prodejnami. Spolu s obchodní společností Colorlak SK se dvěma velkoobchodními sklady a 17 prodejnami na Slovensku tak vznikla silná skupina, jejíž řízení by bez dostatečně pružného informačního systému bylo velmi obtížné. Zorganizovali jsme proto výběrové řízení a z něho vítězně vyšla Minerva s IS QAD. Postupně jsme spolu s Minervou systém doplňovali tak, aby obsáhl celé spektrum výrobních, obchodních a ekonomických informací. Dnes QAD funguje jak v mateřské společnosti, tak i jejích dcerách. Avšak i informační systémy mají svou životnost, a tak nás za rok čeká přechod na novou verzi QAD, který nám bude opět zajišťovat Minerva.