Inzerce

České dráhy chtějí víc cestujících

6. června 2022
České dráhy chtějí víc cestujících

Největší tuzemský dopravce, společnost České dráhy, a.s., usiluje o to, aby se po dvou letech ovlivněných koronavirovou pandemií vrátili do vlaků cestující. „Lepší služby a vyšší spolehlivost jsou předpokladem k tomu, abychom do vlaků přitáhli co nejvíc cestujících,“ říká nově zvolený generální ředitel ČD Michal Krapinec v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu a dodává: „Aktuálně jsme zhruba na 80 až 85 procentech obvyklého počtu cestujících.“

V čele Českých drah působíte od dubna 2022. Jaké jsou vaše hlavní cíle v této funkci?

Můj cíl je celkem jednoznačný. Finanční stabilizace firmy a další investice do vozového parku, v příštích desíti letech by to mohlo být až 100 milionů korun. Lepší služby a vyšší spolehlivost jsou předpokladem k tomu, abychom do vlaků přitáhli co nejvíc cestujících a vrátili České dráhy na čísla, jakých dosahovaly před vypuknutím pandemie covidu-19.

_auto_generated_thumb_

Michal Krapinec

ČD pokračují v masivní modernizaci vozového parku, nově jste uzavřeli smlouvu na nákup padesáti interoperabilních vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS. Kde budou tyto moderní stroje využívány a kdy se objeví na kolejích?

S Vectrony máme obecně velmi dobré zkušenosti. V současnosti jich provozujeme 18 a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Vectrony nové generace by nám měly být dodávány postupně od prosince roku 2025. Budou mít maximální provozní rychlost až 230 km/h a budou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. Nasadíme je na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Na tyto trasy zároveň plánujeme nasadit i zcela nové vozy, které nabídnou cestujícím maximální komfort.

Jaké nové stroje chystáte uvést do provozu v letošním roce?

Do provozu nasazujeme například nové jednotky RegioPanter. Už od poloviny loňského prosince vozí cestující na lince Klatovy–Plzeň–Beroun a v současnosti probíhá dodávka do Jihočeského kraje. Ve druhém pololetí tohoto roku pak přibude pět těchto jednotek i v kraji Olomouckém. Celkem jich máme objednáno 110. Mají vše, co moderní vlaky potřebují: klimatizaci, bezbariérový nástup, velký prostor pro uložení kočárků a jízdních kol, palubní wi-fi, moderní audiovizuální informační systém a samozřejmě i zásuvky a USB porty na dobíjení cestovní elektroniky. Během jízdy je možné dobíjet i elektrické invalidní vozíky nebo elektrokola.

V loňském roce se dramaticky zvýšily ceny za energie. Když k tomu připočteme rostoucí inflaci, je zřejmé, že současné ceny jízdného nelze dlouhodobě udržet. Plánujete upravovat ceny jízdného ještě v průběhu tohoto roku?

Ceny upravujeme obvykle jednou za rok v prosinci společně s novým jízdním řádem. Nechceme teď zdražovat, protože si myslíme, že by to mělo opačný efekt, než bychom chtěli. To znamená, že lidé by se nám do vlaků nemuseli vracet tak rychle, jak bychom si přáli.

Stoupající ceny elektřiny, nafty a dalších vstupů nás ale nutí jednat s objednavateli dopravy. Jen za trakční elektřinu letos zaplatíme o více než 1,3 miliardy korun víc, než jsme původně předpokládali. Jako dopravce to nemůžeme nijak ovlivnit a nemáme to z čeho zaplatit. Je potřeba tyto náklady přenést dál.

České dráhy se aktivně zapojily do pomoci ukrajinským uprchlíkům. Jaká opatření jste v této souvislosti učinili?

Zorganizovali jsme sbírku hmotné humanitární pomoci v 63 stanicích a především jsme vypravili devět humanitárních vlaků, dva do polské Přemyšle, šest do ukrajinského Čopu a jeden do Košic. Naše vlaky do Čopu dopravily přes 200 tun materiální pomoci a z Ukrajiny přivezly více než 3700 uprchlíků, primárně matky s dětmi. Všem zaměstnancům, kteří se na pořádání humanitární pomoci podíleli, bych rád poděkoval. Moc si jejich práce a odhodlání pomáhat vážím.

České dráhy se v loňském roce staly jedním ze sedmi zakládajících členů spolku „Zelená železnice“. Jaké jsou cíle této iniciativy?

Hlavním cílem je koordinovaný rozvoj bezemisní dopravy tak, aby investice do vývoje a výroby vozidel, ale také do budování související infrastruktury byly efektivní a pro dopravce i objednatele finančně dostupné. Zelená dohoda pro Evropu bude pro železnici velkou výzvou. Elektrické vlaky jsou ekologické a léty prověřené, dvě třetiny tratí ale nejsou elektrizovány a my se musíme rozhodnout, jak bude provoz na nich vypadat dál, například jestli investovat peníze do vývoje a provozu bateriových nebo vodíkových vlaků.

Na všechny dopravce tvrdě dopadly následky koronavirové pandemie, finanční ztráty lze počítat ve stovkách milionů korun. Dá se říct, že už se situace obrací k normálu a cestující se opět vracejí do vlaků?

Během pandemie jsme zaznamenali výpadky tržeb, které se dají vyčíslit na zhruba sedm miliard korun. Teď se cestující do vlaků postupně vracejí, ovšem poptávka je stále nižší než před příchodem koronaviru. Aktuálně jsme zhruba na 80 až 85 procentech obvyklého počtu cestujících, čímž mám na mysli stav v roce 2019.

Na jaké novinky se mohou cestující v letošním roce těšit?

První novinkou jsou již zmíněné RegioPantery, jejichž dodávka v současnosti probíhá. Pokračujeme v instalaci wi-fi v našich vlacích a další novinkou je třeba to, že v průběhu letošního roku nabídneme bezhotovostní platby v rámci služby ČD Minibar.