Inzerce

Budoucnost průmyslu je v robotizaci

29. srpna 2024
Budoucnost průmyslu je v robotizaci

Radek Jašíček, foto: GÜDEL a.s.

Když se řekne robotizace, každý si představí stroj, který za člověka vykonává obtížné práce. Ale aby se takový robot mohl pohybovat, potřebuje k tomu poměrně sofistikovaný systém. Takový, jaký vyrábí a dodává společnost Güdel.

Společnost Güdel byla založená ve Švýcarsku, kde dodnes sídlí a má svůj výrobní závod. Zároveň má víc než dvacet poboček po celém světě a jednu z nich i v Brně. Jde o obchodní společnost, která rovněž zajišťuje i servis a instalaci zařízení. Firma Güdel vznikla v padesátých letech minulého století jako výrobce mechanických komponent, ozubených hřebenů, pastorků a kolejnic pro výrobce obráběcích a jednoúčelových strojů a postupně se transformovala na výrobce lineárních robotů a pojezdových drah pro roboty. 

„Je zajímavé, že od roku 2011 je Švýcarsko každý rok na prvním místě žebříčku globálního inovačního indexu. Byznysová kultura ve Švýcarsku je inovacemi protknutá, protože je to země, která těží z lidského kapitálu. Kdyby nevytvářela přidanou hodnotu, nebyla by na poli strojírenské výroby konkurenceschopná,“ uvedl náš rozhovor jednatel brněnské společnosti GÜDEL a.s. Radek Jašíček.

Do jakého průmyslového segmentu dodáváte nejvíc?

Už roky je to automotive. Když do Česka nebo na Slovensko vstupuje zahraniční automobilka, díky našim pobočkám ve světě už má vybudovány vazby na společnost Güdel. Příkladem může být automobilka Volvo, která bude u Košic stavět velký závod na elektromobily, a předpokládáme, že budou nějaká zařízení brát i od nás. Pojezdové dráhy pro roboty jsou potřeba ve svařovnách karoserií, dalším komplexním technologickým řešením, které dodáváme, jsou transferové roboty pro lisovací linky. Naše roboty předávají plech z jednoho stanoviště karosářských lisů do druhého, a když má lisovací linka těch lisů třeba sedm, dochází mezi nimi k zřetězení našich transferových robotů. V oblasti automotive se lineární roboty uplatní rovněž ve výrobě baterií, což je teď aktuální téma.

Kdo je váš další typický zákazník?

Lineární roboty dodáváme do průmyslového prostředí, kde jsou vystaveni většímu zatížení. Často nacházejí uplatnění tam, kde se vyrábějí velké, ale přesné části a linka má nějakou automatizaci či řetězení výrobních, obráběcích nebo tvářecích strojů a měřicích stanic. U spousty výrobců je celý proces automatizován našimi lineárními roboty, které mohou mít ve standardním provedení zatížení až tři tuny, což je víc než dostatečné, v nestandardním provedení to může být i mnohem víc. Naší specializací jsou výroby, kde je potřeba relativně vysoká rychlost, relativně vysoká přesnost, ale hlavně vysoké zatížení.

Máte za sebou šedesát let zkušeností, je ještě prostor pro nějaký rozvoj?

Určitě ano. V roce 2020 jsme přišli na trh s pojezdovou dráhou určenou čistě pro svařovny v automobilkách. Automobilky chtějí pro střední i velké roboty pojezdové dráhy, které mají jezdit velmi rychle a ve velmi vysokém taktu, mají být velmi jednoduché, prakticky bezúdržbové a velmi rychle dodané i instalované a zároveň extrémně levné. Takže jsme vyvinuli pojezdovou dráhu TMF-4-B, která je unikátní v tom, že zákazník má k dispozici poměrně robustní konfigurátor, kde si může ještě ve fázi před nabídkou nakonfigurovat přesně tu dráhu, kterou potřebuje. Možných kombinací jsou desítky tisíc a my díky konfigurátoru, kterému říkáme Configure To Order (CTO), nemusíme pro každou pojezdovou dráhu vytvářet novou výkresovou dokumentaci, čímž ušetříme čtyři až šest týdnů konstruování a administrativních prací a samozřejmě spoustu peněz, a jsme schopní dráhu vyrobit rychleji a ekonomičtěji. Systém zároveň umožňuje opakovatelnost, která zaručuje stoprocentní kvalitu a dodržení všech parametrů, které automobilka má. 

Procházíte jako dodavatel výběrovými řízeními?

Máme tři typy zákazníků. Prvním typem jsou koncoví zákazníci, pro něž instalujeme finální linku napřímo, typicky to jsou automobilky. Pokud poptávají dodavatele, procházíme klasickým výběrovým řízením. Druhým typem zákazníka jsou systémoví integrátoři, kteří komponenty pro výrobní linku nakupují. U nich také dochází k výběrovému řízení, ale je to trošku jiný proces, protože si jej řídí sami, případně jim určí jejich klienti, koho si vybrat jako dodavatele. Systémoví integrátoři jsou naším největším segmentem zákazníků a máme s nimi také nejužší technický vztah. Nejsme pouze někdo, kdo jim něco nabízí, ale zároveň s nimi řešíme technické provedení celé linky, navrhujeme vhodné komponenty a fungujeme jako technický konzultant. Třetím typem zákazníků pak jsou výrobci strojů, jimž dodáváme čistě produkt integrovaný do obráběcího stroje nebo mechanické komponenty, převodovky, ozubené hřebeny a další dílce z našeho výrobního portfolia. 

Integrátor je tedy zřejmě partnerem nejpoučenějším.

Integrátoři jsou v oblasti robotizace asi nejdál a já bych si dokonce dovolil tvrdit, že v Česku máme systémových integrátorů průmyslových robotů a průmyslové robotizace nejen velké množství, ale jsou i vysoce kvalitní. Nezaměřují se často jenom na Česko nebo Slovensko, ale působí i v zahraničí u velkých zákazníků. Protože s nimi spolupracujeme v podstatě na denní bázi, vidíme, že Česká republika v oblasti průmyslové robotizace velmi pokročila. V rámci systémových integrátorů je náš trh hodně kultivovaný v tom, jakým způsobem subjekty k sobě přistupují, jak se respektují i jak se specializují na konkrétní technologii. Umějí řešit hodně věcí, ale mimo to mají dvě tři velké specializace, v jejichž rámci zvládají celý proces do nejmenších detailů, a to je právě jeden z důvodů, proč se často dostanou i do zahraničí. 

Pohybujete se i na poli kolaborativní robotiky? 

Nedávno jsme představili nový produkt – pojezdovou dráhu pro kolaborativní roboty. Güdel dosud dodával pojezdové dráhy pro všechny průmyslové roboty, ale nikoli pro kolaborativní, protože ty mají svá specifika. Když jsme si ale uvědomili, že kolaborativní roboty se nepoužívají pro kolaborativní aplikace, ale často třeba pro svařování nebo broušení, začali jsme vyvíjet pojezdovou dráhu přímo pro ně. Kolaborativní roboty přišly na trh někdy před patnácti lety s ideou, že robot bude spolupracovat s člověkem, bude dělat neergonomickou těžkou práci a člověk vedle něho tu lehkou. Dnes vidíme, že možná devadesát procent kolaborativních robotů dělá samostatně práci, kterou předtím dělal člověk nebo by mohl dělat klasický průmyslový robot, a často se to týká malých a středních podniků, protože kolaborativní robot pracuje v systému plug and play. Vy si ho sami naprogramujete a práce s ním je jednoduchá. Není sice tak rychlý ani výkonný, ale pokud děláte malé nebo střední série, nevadí vám to tolik. Robotizace je jednou z cest, jak dosáhnout zvyšování produktivity a snižování nákladovosti, ke kterým jsou střední a malé podniky konkurencí tlačeny.

Jak je vaše pobočka personálně obsazená a zajišťujete i montáž a servis?

Pro Česko a Slovensko je nás na obchod pět a servis máme v polské pobočce. Ta sídlí na hranicích s Českou republikou kousek od Ostravy a zajišťuje servis pro Polsko, Česko a Slovensko. Máme hodně produktů, které jsou velké a často dost komplikované, a kromě servisu je i instalujeme, proto je lepší mít jeden tým s know-how, který to má všude zhruba stejně daleko. U servisu je samozřejmě lepší, když si ho zákazník nechává dělat od výrobce, tedy od nás, ovšem není to podmínkou. Instalaci ale provádíme zásadně jenom my.