Inzerce

Automator CEE: Neexistuje výrobek, který by nebyl označený

5. června 2023
Automator CEE: Neexistuje výrobek, který by nebyl označený

Když kdokoli cokoli vyrábí, vždycky své výrobky potřebuje označit. Ať už jde o sériová čísla, nebo jenom logo výrobce, na každý výrobek je nutné něco zaznamenat. Potom se nejspíš obrátí na společnost Automator CEE, s.r.o., která je dodavatelem systémů trvalého značení.

Se zakladatelem společnosti Petrem Rokytou jsme se sešli v kavárně obchodního centra, a ačkoli jsem si před schůzkou prohlédl webové stránky společnosti, musel jsem hned na úvod našeho rozhovoru přiznat, že vlastně nemám představu o tom, co jeho společnost svým klientům nabízí. „Pro mě to byla také novinka, když jsem se s tímto oborem seznámil,“ přitakal Petr Rokyta, „ale ono je to skoro jako potraviny – jíst musí každý, a kdo vyrábí, tak značí. Neexistuje výrobek, který by nebyl označený.“

To je pravda, na spoustě výrobků je nějaký vytištěný nápis nebo nálepka.

To jsou ta levná řešení, ale v tu chvíli hrozí, že nálepka se sloupne, inkoust poškrábe a nebude to čitelné. My se věnujeme trvalému značení, které odolává povětrnostním, mechanickým i jiným vlivům a značí se nikoli pomocí médií, jako je papír nebo inkoust, ale přímo do povrchu výrobku. Technologií trvalého značení je celá řada. Nejmodernější technologie je laser, ale k dispozici máme třeba mikrobodovou technologii, kde kmitající hrot vyráží bod vedle bodu. Nastavím si hustotu a hloubku bodů a těmito body vytvořím nápis, logo nebo jinou informaci. Ve speciálním případě hrot povrchem jakoby táhnu, takže dochází k rytí.


Nebo používáme technologii starou desítky let – ražbu. Tu zná každý z dětství, když měl sadu razítek s písmenky, z nich si poskládal nějaké slovo a obtiskl to. Ražba znamená, že si z čísel nebo písmenek seskládám požadovaný text a přes úderový lis ho vyrazím do povrchu materiálu. Všechny technologie mají společné to, že zůstanou na výrobku léta, což se využívá hlavně proto, aby značení pořád vypadalo stejně dobře, bylo pořád čitelné, a hlavně když se po roce nebo pěti letech vrátí výrobek třeba kvůli nějaké reklamaci nebo výměně, aby pořád bylo jasné, o co přesně jde. Čili důvodů, proč trvale značit, je obrovské množství a pro každý výrobek, pro každý materiál se dá z těchto technologií zvolit ta nejvhodnější – ať už z hlediska technického, nebo cenového.


To, co nabízíte klientům, je jenom technologie, nebo i služba?

Náš hlavní byznys je, že dodáváme technologie. Službu neposkytujeme. Když někdo potřebuje trvale značit, dodáme mu patřičnou technologii, která je pro něj nejlepší, a pak tu technologii servisujeme.

Vy jste dceřiná firma italské společnosti. Jak jste se k tomu dostali?

Před dvaceti lety jsem spolupracoval s majitelem italské společnosti Automator Marking Systems, která má historii sahající až do roku 1938, a on se mi zmínil, že ve střední a východní Evropě, což byl pro ně v podstatě neznámý trh, chtějí vytvořit jednu firmu, která by se zabývala podporou všech stávajících malých distributorů. Jejich představa byla, že ta firma tu bude mít sklady, bude mít technickou podporu a vezme si na starost celý trh. Takže jsme založili Automator CEE a během krátké doby jsme zjistili, že distributoři nefungují zcela podle našich představ, a začali jsme budovat vlastní síť dceřiných společností a distributorů v celé střední a východní Evropě. Já jsem vždycky s oblibou říkal, že od Rozvadova po Vladivostok je to naše.

To nemáte žádnou konkurenci?

Máme velkou konkurenci. Existuje možná pět až deset světových výrobců, kteří pokrývají celý svět, ale stejně jako my je celá řada lokálních firem, které jsou aktivní pouze na některém trhu. Je také spousta firem, které dovážejí čínské technologie, takže ta konkurence je – když to trochu přeženu – podobná jako u aut.

Jaká je tedy vaše konkurenční výhoda?

Máme dvě výhody, které nás odlišují od konkurence. První výhoda je, že nespoléháme na jednu technologii, takže máme v portfoliu technologie od laserů přes mikrobody až po razicí stroje, což je technologie, kterou – pokud vím – snad už nikdo jiný na světě nevyrábí. Náš byznys je projektově orientovaný, to znamená, že naši specialisté zjistí, co zákazník chce dělat, co je pro něj důležité, jaké má omezující podmínky, a nabídnou mu řešení, které je pro něj nejlepší. Moc nezáleží na tom, jestli prodají laser za nějakou částku nebo razicí stroj za desetinovou. Prostě důležité je najít to nejlepší řešení.

Druhá naše konkurenční výhoda je v tom, že máme v rukou vývoj. Třeba pro lasery řízené softwarem je ten software klíčový pro schopnost dělat to, co zákazník potřebuje, a tím, že ho vyvíjíme, umíme rychle opravovat případné nedostatky. Dokážeme také udělat speciální řešení na míru. To znamená, že nečekáme na vydání nové verze nebo neřekneme zákazníkovi, že to nejde, ale jsme schopní v horizontu dnů, maximálně týdnů udělat takovou úpravu, aby byl zákazník spokojený.

Jaký je postup, když vás zákazník osloví?

Zákazník řekne: „Chci za den označit deset tisíc těchto výrobků. Doporučte mi, co mám použít.“ My vezmeme výrobek a vyzkoušíme všechny technologie, aby zákazník viděl, jak to vypadá, aby na to třeba zkusil udělat povrchovou úpravu nebo něco, co se v jeho výrobě děje. Nějakou technologii si vybere a my mu pak připravíme konfiguraci včetně poloautomatizace, automatizace, zakrytování nebo zakomponování do jeho stávající výrobní linky. Čili co zákazník, to unikátní projekt.

Existuje materiál, který nedokážete označit? Napadá mě třeba textil.

Textil se dá označit laserem. Naše mateřská společnost používá slogan, že označíme všechno kromě vzduchu a vody. Samozřejmě existují materiály, které jsou našimi technologiemi neoznačitelné, typickým příkladem jsou feritová jádra, která se používají v magnetech. To je křehký materiál, nemůže se značit mechanicky nějakou ražbou, protože se rozpadne, a na laser nereaguje, protože je magnetický a vodivý. Ale jinak jsme schopní označit prakticky vše – jakékoli kovy, plasty, dřevo, kůži, sklo, textily, cokoli.

Říkal jste, že máte dosah až po Vladivostok. Jak se vás dotkla válka na Ukrajině?

Velmi nás poznamenala, protože východní trh samozřejmě je zajímavý. Pořád ještě máme dceřinou společnost v Rusku i na Ukrajině, ovšem během jednoho týdne nám obě společnosti skončily. Do Ruska už dodávat nemůžeme a kolegové na Ukrajině narukovali do armády, takže to, co jsme tam víc než deset let budovali, se během týdne rozpadlo. S lidmi na Ukrajině jsme v kontaktu a naštěstí vím, že někteří si už své odsloužili a teď jsou zpátky doma u svých rodin. To je dobrý pocit.