Inzerce

Astos Machinery: Válka vypukla i v globální ekonomice

22. června 2022
Astos Machinery: Válka vypukla i v globální ekonomice

Společnost ASTOS Machinery a.s. se řadí k evropským společnostem se zákazníky po celém světě. Zabývá se výrobou dopravníkových systémů a celých automaticky řízených linek jak k CNC strojům, tak k lisům. Další oblastí jsou filtrační zařízení pro strojírenství a krytování strojů. S generálním ředitelem společnosti Michaelem Ondraschkem jsme mluvili o aktuální komplikované situaci na světovém trhu strojírenských výrobků.

V prvním pololetí roku 2020 jste uzavřeli smlouvy na poměrně dost zakázek. Loni i přes protipandemická opatření jste část z nich dokončili a chystali se je instalovat u zákazníků. Jak je na tom vaše firma letos?

Vrátil bych se ještě k předcházejícím dvěma rokům. To, co jsme všichni měli za výhodu, tedy orientaci na mezinárodní spolupráci, se v době protiepidemických opatření ukázalo jako nevýhoda. Před pandemií covidu-19 bylo dobré etablovat se ve více zemích na různých kontinentech tak, aby případné problémy na jednom z těchto trhů bylo možné kompenzovat působením na těch dalších. Ovšem globální omezení mobility významně snížilo možnost výjezdů montážních týmů do zahraničí a stejně tak přebírání zakázek zákazníky z jiných států. V důsledku toho jsme oproti předpokladům realizovali až o jednu třetinu méně zakázek. Letos v prvním čtvrtletí jsme již počítali s ústupem koronavirové nákazy a skutečně naši klíčoví zákazníci již začali realizovat své pozdržené investice.

Realizujete nyní nějakou velkou zakázku?

Jedním z našich významných zákazníků je německá společnost, která již před několika lety chtěla řešit dopravníkový systém přináležející k lisům. Z různých interních důvodů tato firma realizaci uvedeného projektu několikrát odložila, ale loni se nám podařilo vyhrát výběrové řízení a na podzim jsme celou věc dovedli do stadia zakázky. Její finanční hodnota dosahuje asi 20 milionů korun. Pracujeme na ní od začátku letošního roku a hodně si jí považujeme. Je rozplánována do tří etap, první jsme zákazníkovi předali v dubnu a do konce května by měl být celý projekt hotový.

Očekáváte tedy růst vaší firmy ve srovnání s obdobím pandemie?

Bohužel 24. února Rusko napadlo Ukrajinu. Následovaly hospodářské sankce, které mohly být jedinou možnou odpovědí na tuto agresi, ale mezinárodní obchod se tím opět zkomplikoval. Prudce se zvýšily ceny základních materiálů. Například plech o rozměrech 1,5 × 3 m a tlouštky 3 mm, bez kterého se naše výroba neobejde, nyní stojí zhruba třikrát tolik než před rokem. Promítnout takovou cenovou akceleraci do ceny produktu nelze, protože zákazník by ji neakceptoval a investici by raději odložil. My jsme naštěstí materiálem předzásobeni až do konce letošního roku. Znamenalo to pro nás značnou finanční zátěž, ale nikoli nad naše možnosti. Ovšem ne každá strojírenská firma si takovou investici mohla dovolit a vzít si nyní úvěr na nákup materiálu při úroku kolem sedmi procent znamená obětovat prakticky celou marži. Očekávám proto, že v následujících měsících se teprve ukáže, co kdo zvládne.


_auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_

Sestavva dopravníků

Předpokládáte, že vy to zvládnete dobře?

Naše společnost má tento rok ještě stále solidní výhled. Naší výhodou jsou, jak jsem už naznačil, již dohodnuté větší zakázky s velkými zákazníky. Bylo to tak i v předcházejících letech a tuto strukturu byznysu se nám zatím daří si udržet. Znepokojují nás ale ceny energií. Podle našeho ekonomického ředitele jsme v roce 2021 zaplatili za elektrickou energii a za plyn 2,1 milionu korun, odhad pro letošní rok představuje náklady na energie ve výši kolem osmi milionů. To by znamenalo výrazný dopad na ziskovost společnosti.

Jak se vyrovnáváte s potížemi v dodavatelsko-odběratelských vztazích?

Dodavatelsko-odběratelské vztahy jsou další vážný problém. Například na zajištění základního hutního materiálu jsme již v období pandemie byli nuceni vynaložit spoustu času a energie, ale nyní je na trhu k dispozici pouze za zcela nesmyslné ceny, takže je prakticky nedostupný. Podobně se to má s dodávkami elektrokomponent. Covid tyto dodavatelské řetězce narušil a současný nedostatek kovů pro výrobu, ať je to měď, hliník, kobalt, nebo nikl atd., je skoro umrtvil. Jak mi řekl šéf prodeje pro Evropu jednoho z největších výrobců elektropohonů, společnosti Sew‑Eurodrive, na tomto trhu momentálně vládne naprostý chaos. Na žádnou dohodu se nelze spolehnout. Důsledky se bohužel teprve šíří, ale obávám se, že postupně zachvátí i spotřebitelské trhy. Na druhé straně jsme v tom všichni. Následky ruské anexe dopadají na celý světový trh. V období pandemie jsme se snažili vzniklým hospodářským potížím čelit všichni společně. Napadením Ukrajiny vypukla válka na úrovni globální ekonomiky. Bojím se, že tento konflikt, jak již někdo řekl, nebude mít vítěze, jenom více či méně poražené.

V jaké fázi je váš vývoj pěnové vertikální filtrace, která by měla dosahovat dvojnásobného průtoku oproti klasické bubnové filtraci se stejnou filtrační plochou?

Od prvního prototypu jsme nyní dospěli ke třetí, optimalizované verzi tohoto zařízení. Dva naši zákazníci již o ni projevili zájem. Originalita tohoto dělení pevné látky a kapaliny při vysokém průtoku suspenze je v tom, že se nevyužívá jen velikost plochy filtrační tkaniny, ale také procesu usazování. Při průtoku 150 až 200 litrů za sekundu se zatím běžně používá bubnová filtrace, u které filtrační plocha roste s objemem horizontálního bubnu. Naše nové řešení představuje vertikální buben, který zabírá méně místa, díky němuž se filtrací dočišťuje již částečně vyčištěná suspenze. Na základě usazování nemusí být ani při vysokých průtocích filtrační plocha extrémně velká. Filtrace s dekantérem tak dosahuje dvojnásobného průtoku ve srovnání s klasickou bubnovou se stejnou filtrační plochou.

Před časem jste se rozhodli soustředit na digitální marketing a aktivně komunikovat prostřednictvím sociálních sítí. S jakým úspěchem?

Bohužel problémy, o kterých jsem hovořil, nám zatím neumožnily, abychom se této strategii mohli věnovat. Cílem je oslovit skrze sociální sítě zákazníky, veřejnost i nové uchazeče o zaměstnání. Chceme se ve virtuálním světě prezentovat jako moderní, inovační firma, ale to zatím, počítám snad do konce roku, musí počkat.