Novinky
Vzduch je naše moře
V letošním roce si připomeneme 105 let od vzniku samostatné Československé republiky a zároveň také výročí počátku leteckého průmyslu v novém státě. Letecký průmysl představuje významnou tradici a vždy stál v popředí technického a technologického vývoje – pro každou zemi je výkladní skříní technické úrovně, vzdělání a dovedností lidí, bez nichž by úspěchy a dlouhodobá tradice v tomto oboru byly nemyslitelné.
Dvacátého osmého října 1918 se počaly plnit sny našich leteckých nadšenců a z mladého Československa se postupně stala jedna z leteckých velmocí. Od skromných počátků, kdy byla letadla pro nově vzniklý Letecký sbor Československé armády získávána ze skladů bývalé monarchie na chebském letišti, přes dodávky letecké techniky z Francie bylo jasné, že letectvo nově vzniklého Československa musí stát na pevných základech vlastního leteckého průmyslu.
Letectví se v novém státě stalo symbolem pokroku a národní hrdosti. Malá republika uzavřená uprostřed Evropy si po svém vzniku zvolila heslo „Vzduch je naše moře“ jako zdůraznění schopnosti svých lidí být v čele oboru, který sliboval velkou budoucnost.
Domácí letecký průmysl se zrodil v nelehkých podmínkách a jeho kolébkou se stalo staré výstaviště v Holešovicích, kde vznikl Letecký arsenál, pozdější Letov. Zde konstruktér Alois Šmolík vyvinul první vojenské letadlo domácí konstrukce, Letov Šm-1. Krátce poté zahájily činnost další letecké firmy Aero a Avia, které se staly jedněmi z klíčových československých leteckých podniků. Obrovský rozmach leteckého průmyslu v meziválečném Československu dokládají i aktivity dalších firem, vlastní letecké oddělení vzniklo v ČKD (Praga), Tatře Kopřivnice, ve Zlíně i v Otrokovicích. Úspěch všech těchto podniků byl možný nejen díky práci slavných konstruktérů, za všechny vzpomeňme pány Vlasáka, Husníka, Beneše, Hajna a další, ale také díky práci a umu všech řemeslníků a odborníků.
Letecký průmysl nejsou jen letadla, ale také motory a zde musíme vzpomenout významné výrobce, jako byly ČKD, Laurin a Klement v Mladé Boleslavi a především firma J. Walter v Jinonicích.
Letectví se kromě vojenského průmyslu rozšířilo i do civilní oblasti, došlo k založení Československých státních aerolinií a Československé letecké společnosti, které provozovaly hustou síť leteckých spojení po celé Evropě. V roce 1922 byl také položen základ Vojenského leteckého ústavu studijního, předchůdce Vojenského technického a leteckého ústavu.
Vše spjaté s létáním se stalo samozřejmou součástí našeho života. Rozšířilo se sportovní letectví, naši letci a firmy dosáhli úspěchů na mezinárodních mítincích a v rekordních letech, letecký průmysl dodal dostatek typů nejen pro naše letectvo, ale měl i exportní úspěchy. To vše poskytovalo důvod k hrdosti nad tím, čeho se podařilo dosáhnout v krátkém období po vzniku republiky.
Na to se podařilo navázat i v poválečném období, o vyspělosti našeho leteckého průmyslu i umu a šikovnosti všech okolo letadel svědčí nejen světově známá proudová cvičná letadla L-29 Delfín a L-39 Albatros, vyráběná v tisícikusových sériích. Probíhal u nás vývoj vrtulníků, výroba dopravního letounu L-410, sportovních letadel a větroňů, motorů i leteckých přístrojů.
Firmy a lidé v našem, od roku 1993 už českém leteckém průmyslu pokračují v tradici započaté před více než sto lety. Výsledky jejich práce rozšiřují dobré jméno našeho letectví do celého světa a díky nim můžeme s hrdostí říct, že vzduch je opravdu naše moře a malá země uprostřed Evropy si své místo mezi leteckými mocnostmi opravdu zaslouží.
Luděk Lacko