Inzerce

TATRA TRUCKS – deset let stabilizace, inovace a růstu

2. července 2021
TATRA TRUCKS – deset let stabilizace, inovace a růstu

Společnost TATRA TRUCKS a.s. je český výrobce automobilů sídlící v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. Nosným výrobním programem jsou těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén–silnice, které jsou v rámci zvyšujících se zákaznických požadavků neustále zdokonalovány. Významnou výhodou společnosti nejen v oblasti vývojových, ale rovněž výrobních kapacit je vysoká úroveň lidského potenciálu. Podnik je od roku 2017 součástí holdingu Czechoslovak Group. O aktuální situaci ve společnosti TATRA TRUCKS jsme hovořili s ředitelem marketingu Kamilem Košťálem.

I přes pandemii koronaviru se TATRA TRUCKS v únoru zúčastnila veletrhu obranných technologií a techniky IDEX 2021 v Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech, kde vystavovala také čtyřnápravové logistické vozidlo Tatra. Jaké má tento nákladní automobil vlastnosti?

Úvodem bych rád vysvětlil, že TATRA TRUCKS vojenská vozidla vyrábí, ale nedodává, protože pro dodávky vojenského materiálu je třeba mít patřičná oprávnění. Tato oprávnění má společnost TATRA EXPORT, která zajišťuje prodej vojenských vozidel a dílů Tatra a která byla i účastníkem výstavy IDEX 2021.

Pokud jde o vlastní exponát, jedná se o logistické vozidlo modelové řady Tatra Force, vybavené pancéřovanou kabinou od společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE. Vzhledem k tomu, že kvalifikovaný a zkušený voják má pro armádu velmi vysokou hodnotu, zvyšují se požadavky na jeho ochranu i u vozidel, která nejsou určena pro přímý boj s nepřítelem. Vystavované vozidlo Tatra Force naplňuje požadavky armád na ochranu řidiče zajišťujícího přepravu osob a materiálu.

Druhým exponátem, který byl na veletrhu IDEX 2021 představen, byl speciální podvozek modelové řady Tatra Force v provedení 4 × 4 s motorem umístěným před přední nápravou. Které vaše produkty tvoří tuto modelovou řadu a k čemu jsou určeny?

TATRA EXPORT se zaměřuje především na dodávky špičkových vojenských podvozků použitelných v nejtěžších terénech. Na tyto podvozky pak výrobci vozidel mohou umístit jakékoliv nástavby, nelze tedy hovořit o určité modelové řadě. Tento konkrétní podvozek je využíván pro obrněná osobní vozidla (APC), která využívají podvozky 4 × 4 až 8 × 8 a jsou určena pro průzkumy, hlídkování či podporu bojových akcí.

Společnost DAF Trucks dodá belgické armádě 879 vojenských vozidel řady CF s pohonem všech kol na podvozcích TATRA TRUCKS. Čím se tyto podvozky vyznačují?

Jedná se o podvozky Tatra přizpůsobené požadavkům belgické armády. To, co je na vozidlech nové, je spojení těchto podvozků s klíčovými komponentami a kabinami DAF, popř. s pancéřovanými kabinami od firmy TATRA DEFENCE VEHICLE. Jde o první společný vojenský projekt, který může těmto společnostem pomoct otevřít dveře ke společným dodávkám i pro další západoevropské armády.

Co se týče výše uvedeného projektu pro belgickou armádu, s jakými firmami (subdodavateli) TATRA TRUCKS spolupracuje?

Nositelem zakázky, který bude zajišťovat výrobu řady dílů i montáž vozidel, je společnost DAF Trucks. TATRA EXPORT dodá k montáži podvozky a TATRA DEFENCE VEHICLE pancéřované kabiny.

Která vozidla tvoří obchodní řadu Tatra Tactic?

Jedná se o logistická vozidla 4 × 4 a 6 × 6, nahrazující starší vozidla typu Tatra-810. Pro pamětníky připomenu, že Tatra-810 byla nástupcem populární Pragy V3S.

Jaké automobily představují civilní výrobní program TATRY TRUCKS a kolik procent z celkové produkce firmy tvoří?

Civilní vozidla tvoří polovinu z celkové produkce společnosti. Spadají sem vozidla pro hasiče a speciální záchranné složky, nákladní auta pro stavebnictví, těžbu, lesnictví nebo zemědělství, vozidla pro speciální použití, jako jsou autojeřáby s nosností 120 tun, ale i vozidla pro údržbu silnic.

Automobilový průmysl zaznamenal v loňském roce propad. Jak se s pandemickou situací vypořádala TATRA TRUCKS?

Výzvou pro nás byly změny výrobního plánu vyvolané odstávkami u našich klíčových dodavatelů, nicméně vyrovnali jsme se s nimi velmi dobře. Proto byl pro nás loňský rok i přes pandemickou situaci velmi úspěšný, plánované výsledky se nám podařilo překročit.  

Loňský rok byl také 170. rokem existence kopřivnické společnosti. Ta si v červnu připomněla své založení v roce 1850. Jak byste zhodnotil posledních deset let TATRY TRUCKS?

Napadají mě slova stabilizace, inovace a růst. Systematická práce se zákazníky i změny uvnitř společnosti vedly ke stabilizaci ekonomických výsledků a tím vytvořily prostor pro inovace a rozvoj společnosti. Výsledkem jsou zajímavé projekty pro hasiče, vojáky i civilní sektor, a to nejen v České republice, ale především na zahraničních trzích.

V letošním roce rovněž slavíme deset let spolupráce se společností DAF, která zásadním způsobem ovlivnila naše dodávky pro civilní nákladní vozidla a nyní nám otevírá cestu k zajímavým projektům v západní Evropě i v oblasti vojenských vozidel.

Jsem přesvědčen, že během těchto deseti let byl vytvořen dostatek potenciálu pro to, aby jeden ze tří nejstarších výrobců automobilů na světě a výhradně český podnik úspěšně vyvíjel a dodával speciály pro nejtěžší terény i v budoucnosti.



Ostatní