Inzerce

ŘSD: Tempo výstavby nových dálnic a silnic je rekordní

13. září 2022
ŘSD: Tempo výstavby nových dálnic a silnic je rekordní

Ačkoliv stav veřejných financí prochází v poslední době značně nejistým vývojem, finance směřující do výstavby dopravní infrastruktury jsou zatím na dostatečné úrovni. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak může v letošním roce připravovat a realizovat plánované projekty na dálnicích a silnicích první třídy, které má ze zákona ve své správě.

Jednoznačnou metou a hlavní prioritou ŘSD v oblasti budování nových komunikací zůstává zejména dostavba páteřní sítě dálnic. Za naplněním stanoveného cíle postupuje ŘSD kontinuálně. Díky systematickému přístupu je ak­tuální rozestavěnost dálniční a silniční sítě na území České republiky na rekordní úrovni, v polovině roku 2022 mělo ŘSD ČR rozestavěno po celé republice přes 233 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Jednalo se o celkem 45 projektů v různých stadiích výstavby.

Co se týče dálnic, je v současnosti rozestavěno přes 150 zcela nových kilometrů. Část staveb se sice kvůli různým faktorům (neočekávaná soudní rozhodnutí, nestabilní terény, zdražování a nedostatek stavebních materiálů) potýká s obtížemi, přesto ŘSD hodlá do konce roku zprovoznit téměř 26 km. První na řadě je úsek D56, který se budoval spolu s dálničním obchvatem Frýdku-Místku na D48. Ovšem nejzásadnější dopad na dopravu bude mít prodloužení dálnice D35 o dalších 14,7 km z Časů do Ostrova v Pardubickém kraji. Nejpozději 22. prosince naváže tato část D35 na loni zprovozněný úsek mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Do konce roku se má otevřít i první polovina druhé etapy obchvatu Frýdku-Místku v délce 4,3 km. Řidiči sice budou jezdit jedním pruhem v jednom jízdním pásu, ovšem již se zcela vyhnou přetíženému centru města, které pohodlně objedou.

Obdobný režim provozu nastane také na D7 u Loun, kde v říjnu zprovozní nově vybudovaný jízdní pás Chomutov–Praha. Poté bude na nový pás převeden provoz, načež ihned začne úprava původního jízdního pásu. Dálniční obchvat Loun (nyní dvoupruhová silnice I/7) je modernizován na plnohodnotnou komunikaci s dálničními parametry. Ještě letos začnou řidičům sloužit také dvě upravené mimoúrovňové křižovatky na dálnici D46 spojující Olomouc s Vyškovem. Bezpečnější sjezdy a nájezdy se staví v Prostějově a Drysicích. Po přestavbě budou obě MÚK splňovat platné normy. Lidem v okolí D46 pak životní podmínky zlepší např. nové protihlukové stěny.

Více než 125 nových kilometrů dálnice je nadále ve výstavbě a do provozu se postupně dostanou v příštích letech. To se týká např. dálnice D4 mezi Prahou a Pískem, kde se testuje pilotní projekt PPP, a to na výstavbě hned pěti úseků v souhrnné délce 32 km. Jen o necelé čtyři kilometry méně měří v součtu tři úseky D3, které se momentálně staví v Jihočeském kraji. Vedle dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic se buduje i část D3 dále směrem ke Kaplici. V severnějších regionech ČR vzniká úsek D7 kolem Chlumčan či D6 u Krupé. Na Moravě pokračuje výstavba úseků D55 mezi Babicemi, Starým Městem a Moravským Pískem. Mezi Bělotínem a Rybím běží loni zahájená přestavba silnice I/48 na dálnici D48. Po letech soudních sporů se koncem minulého roku obnovily práce na výstavbě dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem v délce 17,3 km.

Nejsou to ale jen dálnice, které řidičům zvyšují komfort cestování. Na vysoké úrovni se drží i rozestavěnost projektů na silnicích první třídy, kde jde zejména o obchvaty měst a obcí. Aktuálně se buduje bezmála 83 km v rámci 22 akcí napříč regiony ČR. Jako směrově rozdělené čtyřpruhové komunikace se staví obchvat Bludova na Šumpersku na silnici I/44, úsek silnice I/27 mezi Šlovicemi a Přešticemi u Plzně nebo I/68 mezi Třanovicemi a Nebory u Třince.

V počátečním stadiu výstavby jsou i obchvaty, jejichž délka nemá za poslední roky obdoby. Jde o obchvat Svitav (9,5 km) na silnici I/43 a obchvat Klatov (7,5 km) na I/27. Naopak ke konci se chýlí výstavba obchvatů Olbramovic (I/3), Mělníka (I/9), Chýnova (I/19) či Církvice (I/38). Stavební činnost lze registrovat i jinde, a to např. na stavbách obchvatů Karviné, Opavy, Doudleb nad Orlicí, Postřelmova či Havlíčkova Brodu. V horizontu blízkých měsíců se zahájení léta vyhlížených staveb dočkají další města, a to Jaroměř, Nová Paka, Žiželice, Pardubice či Mošnov.

Nejsou to však jen samotné nové vozovky, které řidiči při svých cestách ocení. Nedílnou součástí dálnic jsou rovněž odpočívky. ŘSD se rozšiřování počtu parkovacích ploch a stání k odpočinku usilovně věnuje. Ke zlepšení kvality a úrovně služeb přispěla v nedávných letech rekonstrukce několika odpočívek, ke zvýšení počtu parkovacích míst došlo např. v Siřejovicích (D8), Šlovicích (D5) či Rajhradu (D52). Proměnou pošly též odpočívky na D1 (Troubsko, Rohlenka, Humpolec, Střechov vpravo, Studený), Kurovice (D55), Ladná (D2), Beranka (D11), Rokycany a Svojkovice (D5). Nové asfaltové povrchy získaly odpočívky Žerůvky (D46) a Skrbeň vlevo (D35). U této odpočívky na opačné, tedy pravé straně D35 nyní probíhá také kompletní modernizace. To samé platí i v případě odpočívky Střechov vlevo na D1.

V plánu jsou ale i zcela nové odpočívky. Souběžně s D35 na zmíněném úseku Časy–Ostrov se staví odpočívka u Dolní Rovně. Naplno běží i výstavba odpočívky Chotýčany na D3, která bude vůbec první odpočívkou v jihočeské části této dálnice. Část přípravných prací na této odpočívce byla provedena už při stavbě dálničního úseku mezi Ševětínem a Borkem. Na D48 se pak obnovuje levá odpočívka u Chlebovic, přičemž ta na pravé straně se po rekonstrukci otevřela v jarních měsících tohoto roku.

Posun v oblasti digitalizace

ŘSD se v posledních letech stalo významným subjektem řešícím zavádění tzv. metody BIM (building information modeling) v České republice. Gestorem jejího zavádění je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR na základě usnesení vlády č. 958 o významu metody BIM pro stavební praxi. Zavádění metody BIM se provádí na základě dokumentu Koncepce zavádění metody BIM v České republice, schváleného vládou ČR v září 2017 (aktualizovaného v lednu 2021). ŘSD se podílí na úkolech týkajících se realizace a vyhodnocení tzv. pilotních projektů BIM, mimo to má podíl na spolupráci při vytváření legislativního, metodického a procesního rámce metody BIM na úrovni resortu dopravy a její implementaci do vnitropodnikových procesů.

V minulém roce si tak ŘSD např. externě zadalo zpracování pilotní zakázky pasportizace mostů a propustků ve formě BIM modelů. Pro tuto zakázku vybralo ŘSD celkem čtyři mostní objekty, a to jednoduchý dálniční trámový most (délky 37 m) na dálnici D11, dvojitý dálniční most o 13 polích (délky 465 m) na dálnici D3, propustek na dálnici D4 stavebně tvořený přesypaným mostem a nakonec trubkový propustek na silnici I/18. Všechny objekty se geodeticky zaměřily a naskenovaly v rozsahu a přesnosti, která bude používána v rámci hromadného sběru dat. Ten byl prováděn pomocí laserového skenování za využití speciálních přístrojů.

Další kroky v oblasti digitalizace budou následovat. Přispěje k nim také probíhající transformace ŘSD na státní podnik, která zrychlí přípravu, výstavbu a modernizaci dopravní infrastruktury a zároveň zvýší efektivitu její správy, provozu a údržby.




Ostatní