Novinky
Rok 2023 se pro Ředitelství silnic a dálnic nese ve znamení masivní výstavby dálnic a obchvatů
Ekonomická situace České republiky je v posledních letech ovlivněna dopadem různých událostí. Přesto je pozitivní zprávou, že objem finančních prostředků směřujících do výstavby dopravní infrastruktury je zajištěn na dostatečné úrovni. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak může i nadále připravovat a realizovat plánované projekty na dálnicích a silnicích první třídy, které má ze zákona ve své správě. Současný i chystaný objem výstavby silniční a dálniční infrastruktury nemá ve své historii obdoby.
Hlavní prioritou Ředitelství silnic a dálnic v oblasti budování nových komunikací je zejména dostavba páteřní dálniční sítě. Zásluhou systematického přístupu k přípravě jednotlivých projektů je aktuální rozestavěnost dálničních, ale i silničních staveb na území České republiky na rekordní úrovni. Daří se zahajovat i ty nejzásadnější stavby, jako je například poslední chybějící úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, jehož realizace byla oficiálně zahájena na konci loňského roku. Po letech sporů jde o zásadní průlom, na který čekají desítky tisíc řidičů a obyvatelé Přerova. Tento desetikilometrový dálniční úsek zkompletuje naši nejdůležitější dopravní tepnu a zajistí ucelené propojení D1 mezi Prahou a Ostravou. Úspěšná příprava i realizace se ovšem týká i dalších prioritních staveb.
Značnou pozornost věnuje ŘSD přípravě dálnice D35, která se stane alternativní trasou k D1 při spojení Čech a Moravy. V předchozích dvou letech už nastal první znatelný pokrok, když se ŘSD podařilo zprovoznit dva úseky mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem v celkové délce 27 km. Další úseky v Pardubickém a Olomouckém kraji se intenzivně připravují. ŘSD se postupně daří získávat stavební povolení na jednotlivé části dálnice. Některé úseky jsou v přípravě ještě dále, když u nich již běží výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jen letos tak ŘSD plánuje zahájit v Pardubickém kraji stavbu dalších tří projektů D35 o celkové délce 18,4 km. Jedná se o stavbu Vysoké Mýto – Džbánov, první etapu stavby Ostrov – Vysoké Mýto, konkrétně tunel Homole a Janov–Opatovec, kde již probíhá výstavba první etapy, kterou je nový železniční most nad budoucí dálnicí. Nová mostní konstrukce vzniká na páteřním železničním koridoru nedaleko Svitav.
Stavebně nejnáročnější úseky D35 se nacházejí na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. Jde o části mezi Opatovcem, Starým Městem a Mohelnicí v celkové délce bezmála 35 km. Složitost stavby spočívá v nutnosti překonání členitého terénu. V trase proto bude nutné zbudovat dlouhé tunely, přičemž plánovaný tunel Dětřichov se s délkou téměř 4 km stane vůbec nejdelším dálničním tunelem na území České republiky. Právě tunelové objekty se řadí mezi finančně nejnáročnější a současně u nich platí, že jejich výstavba zabere mnohem více času. Také z těchto důvodů vláda ČR v roce 2022 rozhodla, že tyto poslední dva úseky bude financovat a realizovat formou PPP projektu, tedy za pomoci soukromého kapitálu. Pokud nenastanou zásadní překážky, měla by celá D35 spojit Hradec Králové s Mohelnicí nejpozději v roce 2029.
Optimistický výhled se týká také úseků D35 v Královéhradeckém kraji, kde tato dálnice spojí Hradec Králové s Jičínem. Na úseku Hořice–Sadová probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby a na budoucí trase zároveň také archeologický průzkum. Zde ŘSD počítá s letošním zahájením prací. U nejdelší části mezi Úlibicemi a Hořicemi pak na začátku února 2023 začalo stavební řízení, takže projekt má zdárně nakročeno k zisku stavebního povolení. O to bude letos ŘSD usilovat také u části Sadová – Plotiště nad Labem. V příštím roce by se tak mohly v Královéhradeckém kraji rozjet práce na dalších dvou úsecích D35 v celkové délce téměř 24 km.
ŘSD se aktuálně daří budovat ucelenější úseky, které zároveň navazují na již hotové dálniční tahy. Téměř 32 km měří pětice úseků na D4, které se zprovozní v příštím roce. Tento projekt se realizuje formou PPP. Obdobná porce kilometrů se staví na jihu Čech v okolí Českých Budějovic, kde ŘSD úspěšně pokračuje v dotažení D3 k hranicím s Rakouskem. Dálniční obchvat krajského města spolu s navazujícím úsekem ke Kaplici se má otevřít na konci roku 2024. Tím ale stavební ruch neutichne, jelikož už letos se mají začít stavět poslední dva úseky jihočeské části D3. Dohromady tak bude letos v realizaci souvislý úsek D3 o délce 44 km. Od Mezna ve Středočeském kraji až na hraniční přechod bude D3 hotová v roce 2026.
ŘSD připravuje dálnici D3 také v její severní středočeské části, kde má ve finálním stavu navázat na Pražský okruh (D0). Přípravu pěti úseků ale provází komplikace a spory s odpůrci dlouhodobě preferované trasy. Během složitého povolovacího procesu ŘSD stále naráží na překážky, ačkoliv je zřejmé, že zvolená trasa je díky ukotvení v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje již neměnná. Obdobné nesnáze provázejí také přípravu dalších úseků dálnice D0, tedy silničního okruhu kolem Prahy. Ovšem i zde se podařilo posunout vpřed přípravu stěžejního úseku číslo 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který skrze D0 zajistí propojení D1 s D11 a D10, čímž zásadně uleví provozu na přetížené Štěrboholské a Jižní spojce. Po zisku pravomocného územního rozhodnutí v polovině loňského roku začalo ŘSD ihned vykupovat pozemky. Během letošního roku je v plánu podat žádost o stavební povolení a vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele stavby tohoto nejdůležitějšího chybějícího dálničního úseku v České republice.
Souvislý dálniční tah bude v roce 2024 zprovozněn na jihu Moravy, kde povede dálnice D55. ŘSD zde má rozestavěny tři navazující úseky mezi Babicemi a Bzencem v celkové délce 21,4 km. Letos k nim navíc přibude stavba dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel, který bude napojen na již hotový dálniční obchvat Otrokovic. Dalších 7,6 km D55 bude letos zahájeno mezi Olomoucí a Kokory.
Rychlé tempo nabralo rovněž budování dálnice D6 spojující Prahu a Karlovy Vary. Od roku 2020 ŘSD zprovoznilo tři úseky o celkové délce 15 km. A dávka nových kilometrů se brzy rozšíří, jelikož ŘSD staví další úseky. V loňském roce byla zahájena realizace D6 na obchvatu Krupé (6,5 km) a v únoru 2023 potom stavba 9,2 km dlouhé části u Hořesedel, na kterou ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku naváže stavba 5,2 km dlouhého úseku kolem Hořoviček. A letos by se mohlo podařit zahájit také úsek mezi Petrohradem a Lubencem (12,1 km), který by propojil nové úseky s již hotovými částmi D6 u Lubence. Pokud tedy vše vyjde podle plánů, bude letos v realizaci souhrnný úsek D6 o délce 33 km.
Postupuje také dostavba D48, která se do poloviny roku dočká zprovoznění obchvatu Frýdku-Místku v plném profilu. Čtyři pruhy zatím slouží řidičům na první části obchvatu, na té druhé je od prosince 2022 hotov jeden jízdní pás a do konce června 2023 bude dokončen i druhý. V realizaci je také úsek mezi Bělotínem a Rybím. Prvních 5 km této stavby bude zprovozněno ještě v letošním roce, kdy začne i realizace dalšího úseku mezi Dubem a Palačovem.
Nové kilometry přibývají také na trase mezi Prahou a Chomutovem, kde se letos v plném profilu otevře 6,1 km dlouhý úsek dálnice D7 kolem Loun. Na něj přímo navazuje budovaný úsek kolem Chlumčan o délce 4,4 km, který ŘSD dokončí v roce 2024. V tomtéž roce by měla začít stavba 16,7 km dlouhé trasy kolem Slaného, která je rozdělena na tři úseky.
Jak je z předchozího výčtu zřejmé, ŘSD aktuálně udržuje v chodu mimořádně velkou rozestavěnost investičních projektů. Na počátku roku 2023 mělo ŘSD v realizaci přes 150 kilometrů nových dálnic, dalších téměř 100 km chce ŘSD do konce roku přenést ze stavu přípravy do realizace.
ŘSD se samozřejmě věnuje také výstavbě důležitých obchvatů měst a obcí na silnicích první třídy. Na počátku roku 2023 běžela stavba hned 25 projektů v délce přes 107 km. Mezi nejvýznamnější patří budované obchvaty Jaroměře, Nové Paky, Pardubic, Klatov, Karviné, Bludova, Mošnova, Lišova, Svitav či Havlíčkova Brodu. K nim lze přiřadit též tři úseky Velkého městského okruhu v Brně, které jsou pro tamní dopravu klíčové. Všechny zmíněné akce jsou v různé fázi rozestavěnosti, ale jedno mají společné. Hotové budou nejpozději v roce 2025.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, realizace staveb by se samozřejmě neobešla bez potřebného množství financí. Na svou činnost má ŘSD od vlády ČR v letošním roce přislíbeno téměř 65,5 miliardy korun. Je to skoro trojnásobek toho, s čím ŘSD hospodařilo například před deseti lety. Cílem ŘSD je efektivní využití těchto prostředků. Představené plány i již budované projekty prokazují, že se úkol daří naplňovat a dostavba silniční a dálniční sítě bude i nadále pokračovat vysokým tempem.
Ředitelství silnic a dálnic ČR