StrojmetalStrojmetal Aluminium Forging, s.r.o., je dynamicky rozvíjející se firma, která má vše potřebné k tomu, aby byla v těžké konkurenci úspěšná. Má kvalitní zaměstnance, využívá moderní technologie, má vlastní výzkumné centrum a staví školu. U renomovaných automobilek má dobré jméno i díky flexibilnímu přístupu.

Představte nám historii a současnost vašeho podniku.

Naše společnost patří do oblasti zpracovatelského průmyslu. Historie společnosti sahá do roku 1822, takže jsme jedna z nejstarších výrobních firem v České republice, ne-li vůbec nejstarší. Byla založena jako vodní hamr na zdejším potoce a vyráběly se zde měděné nádoby pro pivovary a lihovary. Dnes jsme zaměření na hliníkové slitiny a ty se zde začaly zpracovávat někdy kolem roku 1944. Po revoluci jsme se spojili se zahraničním partnerem, a díky tomu jsme se dokázali propracovat na západní trhy, kde jsme uspěli. V současné době je společnost ryze v českých rukou. Naše výrobky dodáváme nejen do Evropy, ale i do Severní Ameriky, Mexika, Číny a dalších zemí.

Co vše obsahuje portfolio vašich produktů?

Naše výrobní portfolio je poměrně široké. Jeho hlavní část tvoří segment automotive, zejména bezpečnostní podvozkové díly, díly do motorů a díly do řízení. Ostatní segmenty průmyslu jsou zastoupeny díly do hydraulických a pneumatických komponent, díly do leteckého průmyslu, pro motorky a kola, součásti do vlakových souprav, potravinářského, a dokonce i do zbrojního průmyslu.

Kdo jsou vaši nejvýznamnější zákazníci?

Naši největší odběratelé jsou velké automobilky zejména z Německa. Jde především o Daimler a jeho sportovní divize AMG, samozřejmě také Volkswagen, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Jaguar, Landrover a pak společnosti jako THK nebo Raufoss, které vyrábí komponenty pro automotive.

Loni jste vystavěli dvě nové výrobní linky, co je jejich účelem?

Ano, vystavěli jsme dvě výrobní linky, které souvisely se získáním dvou velkých zakázek pro firmu Audi a pro firmu Daimler. Pro Audi to je výroba kontrolního ramena zvaného Führungslenker, které je součástí řízení. Jsou tím osazeny všechny typy Audi. Tato linka už rok stojí a vyrábí tyto díly. Pro Daimler jde o výrobu nového dílu zvaného FUCA. U tohoto dílu pracujeme na prototypech. Na oba tyto díly jsme museli vybudovat kompletně nové výrobní celky. Jedna má 25 robotů, druhá má 20 robotů, takže je to poměrně velká investice. Proces na tyto díly byl vyvinut přímo zde u nás.

Co je vaše konkurenční výhoda oproti jiným firmám?

U nás se vyžaduje několik základních pravidel. Hlavní je vysoký stupeň kvality a včasné dodávky. To jsou základní věci, které tu stoprocentně dodržujeme. Jsme také silní ve vývoji procesů, do kterých investujeme obrovské prostředky. Jsou to konkrétní linky, které jsou vždy v nějakém smyslu unikátní, a díky tomu jsme schopni dodat našim zákazníkům řešení na míru. Snažíme se maximálně vyjít vstříc jejich požadavkům. Naše filozofie je, že bychom měli dělat věci jinak než ostatní, protože to je cesta, jak se můžeme dostat před konkurenci. Nemá smysl dělat věci stejně. Jsme flexibilní a vycházíme vstříc našim odběratelům. Máme zajištěnou velmi dobře nouzovou strategii, když by došlo k neplánované odstávce stroje, tak vždy máme připravené náhradní řešení. A v neposlední řadě také pečlivě vybíráme pracovníky.

Strojmetal

Jakou máte vizi do budoucna?

Kontrakty v automotive jsou na pět až sedm let. Budeme se snažit maximálně posilovat pozici na evropském trhu, zejména v segmentu automotive. Máme v plánu postavit nový výrobní provoz, který bude mít mimořádné parametry, co se týče výrobního procesu. Věřím, že dokážeme předběhnout konkurenci. Chceme více proniknout do ostatních segmentů podvozkových dílů, držáky kol a těhlice. Investujeme hodně do rozšíření vývojových kapacit, takže budujeme vývojové středisko, které bude zaměřené na návrh a výpočty všech těchto dílů. Součástí bude i zkušebna, takže budeme schopní validovat díly a provádět korozní, statické a dynamické testy. Stavíme také novou obrobnu, chtěli bychom proniknout do obrábění dílů. Ve spolupráci s našimi dodavateli chceme zavést do našeho procesu nový materiál. Doposud jsme používali pouze lisovaný materiál, rádi bychom začali využívat také kontinuálně litý materiál. To je velký projekt.

Čeká vás nějaké strategické rozhodnutí?

Pokud bychom se bavili v horizontu delším než pět let, tak uvažujeme o výstavbě závodu mimo Evropu. Buď v USA, nebo v Číně, zatím si nejsme jistí. Naši zákazníci chtějí, aby dodavatel byl lokální, a tlačí firmy, aby za nimi šly i na další kontinenty. To je největší výzva, která nás čeká.

Sázíte hodně na automatizaci výroby, je to tak?

Ano, masivně investujeme do výrobních zařízení s vysokým stupněm automatizace. Máme tu 86 robotů. Máme 6 výrobních linek, sedmá se staví a osmá se plánuje. Máme vlastní vývoj nejen dílů, ale i procesů, takže optimalizujeme a vylepšujeme ty procesy. Linky jsou osazeny kamerovým systémem pro lepší kontrolu a řízení. Nové technologie nejsou jen ve výrobě, ale snažíme se zavést třeba i online sběr výrobních dat, které umožní zase lepší efektivitu a kontrolu výroby.

Ale kromě robotů jsou důležití také lidé, jak to máte s náborem pracovníků, daří se to?

Lidi na trhu práce bohužel už moc nejsou. Máme 452 zaměstnanců a pro každou společnost je to jeden z nejdůležitějších faktorů, který tvoří úspěch.  Je to velmi obtížné, zejména do těch technických směrů. Sháníme lidi všemi dostupnými prostředky. Spolupracujeme se školami vysokými, středními, a dokonce i základními. Snažíme se ty děti zaujmout už od počátku. Máme systém školení, vychováváme si lidi vlastními silami. Spolupracujeme i s různými výzkumnými ústavy. Vedení se rozhodlo postavit vlastní učňovské středisko. Je to zatím ve fázi návrhu, máme pozemek, kreslí se dům a snažíme se to protlačit přes úředníky. Tam by se měly učit velmi moderní obory, jako je CNC operátor, robotik, mechatronik, elektronik, IT pracovník a podobně. Měly by tam být i obory s maturitou.


Připravil Tomáš Chalupa

Reklamní blok

image
Reklama

PC Help
Více informací zde







image
Reklama

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy.
Více informací zde

image
Reklama

28. Mezinárodní stavební veletrh
Více informací zde








image
Reklama

Mezinárodní strojírenský veletrh je nejvýznamnější průmyslový veletrh ve střední Evropě.
Více informací zde