Inzerce

Proud novinek z OLMY nezastavil ani covid

30. června 2021
Proud novinek z OLMY nezastavil ani covid

Společnost OLMA, a.s., zpracovává syrové kravské mléko a vyrábí z něj mléčné produkty. Sídlí v Olomouci, její dva výrobní závody se nacházejí v Olomouci a v Zábřehu. Rozhodující součástí sortimentu Olmy jsou u většiny významných odběratelů v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku čerstvé mléko, smetany, kysané výrobky a jogurty. Olma je také velkým producentem sušeného mléka, které vyváží především do Asie. Generálnímu řediteli Olmy Martinovi Krystiánovi jsme položili několik otázek, které se týkaly současných aktivit firmy i jejích plánů do nejbližší budoucnosti.

V roce 2019 Olma meziročně zvýšila tržby o zhruba 100 milionů korun na 3,526 miliardy, zisk jí vzrostl o 42 procent na 190,3 milionu ze 134 milionů korun v roce 2018. Jakých hospodářských výsledků dosáhla Olma v roce 2020?

Hospodářské výsledky před schválením výroční zprávy akcionářem a před jejím zveřejněním nekomentuji. Můžu jen říct, že v hlavních parametrech se podařilo dosáhnout plánovaných výsledků a opět o něco zvýšit tržby a udržet k tomu i hospodářský výsledek. Práce v loňském velmi složitém roce zasaženém pandemií nebyla vůbec jednoduchá, a i když výroba potravin byla z logiky věci zasažena méně než jiné obory, přesto omezení v oblasti dostupnosti servisních služeb či kolaps exportních možností přinesl řadu komplikací i nám. V neposlední řadě působí obtíže a omezují plynulý chod výroby i výpadky zaměstnanců z důvodu nákazy koronavirem. Nicméně klepu na dřevo, že zatím jsme nebyli nuceni zastavit výrobu či expedici výrobků.

Zájem o rostlinné produkty jako náhražky tradičních živočišných pokrmů stoupá. Olma uvedla na trh ovesnou náhražku mléčného jogurtu, která se letos umístila na třetím místě v anketě Rostlinný produkt roku. Které další výrobky tohoto typu Olma nabízí?

Pod značkou Green Day se portfolio čistě rostlinných produktů aktuálně skládá ze tří kategorií. Jednak jsou to zakysané alternativy jogurtů, potom zakysané alternativy jogurtových nápojů a nejnovějším přírůstkem je ovesný nápoj jako alternativa mléka. Všechny uvedené produkty jsou vyrobeny z ovsa a koncipovány jsou jako veganské, ale věříme, že si je oblíbí i další konzumenti, kteří sází na rozmanitost a vyváženost stravy.

Oves je po tisíciletí známý svými výživovými hodnotami, jde o jednu z nutričně nejcennějších obilovin. Patří do naší krajiny od nepaměti a vždy byl součástí našeho jídelníčku v řadě různých podob. Nevydali jsme se jednodušší cestou sóji, kokosu či mandlí, každá z těchto alternativ má i svá negativa a nám šlo o udržitelnost životního prostředí a regionální původ rostliny. Máme připraveny další varianty rostlinných produktů z ovsa, ale složitá doba moc nepřeje hladké cestě nového produktu na pulty obchodů.

Olma ve spolupráci se značkami onlinefitness.cz a Nutrend připravila speciální lekci Be Active Be Slim pro on-line fitness výživový program Onfit 2.1, který běžel od letošního ledna osm týdnů a tvořily jej lekce cvičení pod vedením trenérek a nutriční koučky. Lekce byla součástí projektu společností Olma a Nutrend. O co v tomto projektu jde?

Jde především o podporu aktivního životního stylu a zdravé stravy. V loňském roce jsme nastartovali spolupráci s firmou Nutrend, která je jedničkou ve sportovní výživě a je stejně jako my z Olomouce. Především však naše společnosti sdílejí stejné hodnoty a názory na podporu zdravého životního stylu našich zákazníků, na udržitelnost a vysokou kvalitu našich výrobků a obecná shoda v přístupu k výrobě kvalitní potraviny nás přivedla ke skvělé spolupráci, jejímž výsledkem je společný projekt pod názvem „Be Active Be Slim“. Odkazuje na dvě výrobkové řady, a to na jogurt Florian Active a proteinovou tyčinku Be Slim od Nutrendu. Na konci minulého roku jsme ke spolupráci přizvali i třetí skvělou firmu Online­fitness provozující fitness cvičení přes webové stránky. Věřím, že se nám kombinací benefitů zdravé mléčné i rostlinné stravy, sportovních výživových doplňků a možnosti aktivního pohybu podařilo vytvořit ideální nabídku pro naše zákazníky s výzvou, aby se připojili k podpoře zdravého životního stylu a využili všech benefitů, které jim naše produkty přináší. Aktuálně mohou konzumenti Florianu Active využít dvacetiprocentní slevu při nákupu produktů v e-shopu Nutrend a současně mohou příslušný kód z obalu uplatnit i na stránkách onlinefitness.cz a zacvičit si zdarma na lekci, kterou si sami vyberou. Navíc na stránkách beactivebeslim.cz a na stránkách našich partnerů mohou najít další tipy, nápady a informace k dané problematice. Naše spolupráce je dlouhodobá, a tak se zákazníci mohou těšit na další benefity, které pro ně společně připravujeme na toto léto.  

Loni Olma i přes obtíže s koronavirem dokončila přestavba příjmu mléka a technologie jeho zpracování. Jak velká to byla investice a co nového do zpracování mléka přinesla?

Investiční akce posunula kvalitu příjmu mléka na novou úroveň. Více než 95 procent našeho mléka je s označením QCZ, tedy velmi vysoké kvality s nadstandardním způsobem výroby, a taková surovina si samozřejmě zaslouží i nadstandardní zacházení a ošetření. Především nám nový příjem umožňuje selektovat mléko dle parametrů jeho složek. Jeho součástí je i nový pastér a baktofugace, která z mléka odstraňuje nežádoucí sporulující mikroorganismy mechanicky bez použití vysokých teplot. Tento postup zaručuje ještě vyšší čistotu mléka, která je pro naše čerstvé a zakysané výrobky stěžejní.

Jaké inovační projekty byly v Olmě zahájeny v letošním roce?

Chrlení novinek z Olmy nepřerušil ani covid, za poslední rok jsme jich na trh vrhli nespočet – excelentní olomoucké tvarohy v kelímku z nově vybudované tvarohárny v Olomouci, jedinečný delikátní puding zcela bez éček, unikátní třívrstvé dezerty Radost, Štěstí, Přátelství a Láska, ovesné produkty Green Day, tvarohový dezert Olmánek – výjimečný čistým složením a lahodnou chutí –, proteinové jogurty s vysokým obsahem bílkovin, jogurty Florian Active – bezprecedentní, ultimativní jogurty nemající obdobu v nutričním složení následované jogurtovými nápoji ve stejné řadě – a musím zmínit i žhavou novinku těchto dní, kterou je vynikající tvarohový mls Míša navazující na reputaci již legendární značky všem dobře známé zmrzliny.

Dále aktuálně připravujeme k uvedení unikátní produkt, pravý bio kefír fermentovaný tradiční metodou pomocí kvasinek z kefírových zrn. Bude to znít asi trochu neskromně, omlouvám se za to, ale obdobu k většině výše uvedených produktů na trhu nenajdete. I přívlastky, které jsem u produktů uvedl, jsou možná více emotivní, ale my si za kvalitou a jedinečností našich výrobků pevně stojíme, dbáme na tradiční šetrné zpracování, mlékařský um našich pracovníků, na snahu o jedinečný výrobek, který nebude podléhat šedi průmyslového velkokapacitního zpracování globálních unifikovaných značek s krásným marketingovým příběhem, ale mnohdy neodpovídajícím produktem. My se snažíme nejen o funkční design, ale zákazník uvnitř obalu najde především skutečně funkční a poctivý produkt odpovídající tomu, co deklarujeme, takže v našem případě je například kefír opravdu kefír a nikoliv jogurt přejmenovaný na kefír.

Olma si předsevzala, že v souladu s jejím šetrným přístupem k přírodě budou letos všechny její obaly stoprocentně recyklovatelné, mnohé s vysokým podílem recyklovaného materiálu. Podařilo se to?

Jsme teprve v první třetině roku, ale ke splnění cíle se velmi blížíme. Právě jsme odstranili sleeve z našich pomazánkových másel a kelímky na Zlatou Hanou nahrazujeme za K3, tedy za ty se sníženou váhou plastu a s papírovým přebalem z recyklátu. Takže ano, u kelímků a lahví budeme schopní dosáhnout plné recyklovatelnosti, ale musíme objektivně přiznat, že např. u másla bude úkol u běžně používané fólie složitější, jelikož pro správnou funkčnost obsahuje více vrstev s hliníkem.

Nicméně obecně platí, že každý materiál se dá recyklovat, ovšem s různou mírou vynaložených prostředků a energie k tomu potřebné. My se právě proto snažíme nejen o recyklovatelnost, ale o snadnou recyklovatelnost používaných materiálů. Proto pro lahve používáme pouze jednovrstvé polymery PET a pro kelímky pouze jednovrstvé PP, oba materiály jsou dobře recyklovatelné a mají přitom i nízkou uhlíkovou stopu. Navíc používáme ve stále větší míře přímý tisk na odlehčené kelímky nebo obaly typu K3 s papírovým přebalem a o 30 procent nižší váhou plastu, kde to lze, tam je plast čirý bez použití pigmentů barev atd. Opatření pro šetrný přístup k životnímu prostředí je u nás celá řada. Díky úspoře 157 tun plastů se nám podařilo snížit emise CO2 o cca 660 tun za rok. A budeme pokračovat dál, cílem je nejen recyklovatelnost, ale opětovné použití recyklátů do nových obalů.  

Z hlediska ekologie jsou plastové obaly považovány za problém. Vy však poněkud překvapivě tvrdíte, že PET lahev na čerstvé mléko má velmi nízkou uhlíkovou stopu, a to více než čtyřikrát nižší oproti skleněné lahvi. Můžete to objasnit?

Nejen to, a nikoliv překvapivě. Pohled na obal musíme učinit z mnoha hledisek. Nemáme prostor všechny rozvádět, tak jen v krátkosti. Obal musí především zajistit bezpečnost potraviny, musí být funkční, zabraňující jejímu znehodnocení a tím plýtvání. Odsunu věc marketingového a legislativního sdělení pro zákazníka a věnujme se obalu z pohledu životního prostředí. Pro něj je nejdůležitější osobní přístup každého spotřebitele. Pokud v lese odhodím „petku“, plast za to nemůže, že tam bude ležet tisíce let, a stejně tak pokud v lese odhodím lahev od piva, nemůže za to sklo, že tam bude ležet stovky tisíc let. Stejně tak i plechovka. Jde tedy především o odpovědný přístup každého z nás.

Z hlediska volby materiálu obalu jsou čísla jasná. Recyklovatelnost je dobrá jak u PET, tak u skla, zásadně nižší energetická náročnost recyklace PET hraje v jeho prospěch. A potom především váha obalu a jeho logistika definuje známou uhlíkovou stopu, která zobrazuje dopad z pohledu ekologie obecně. Zde jsou hodnoty neúprosné. Váha PET lahve na jeden litr mléka činí 27 gramů, skleněná váží 330 gramů. Navíc lahev musíte převážet prázdnou ze sklárny, zabere tedy svůj celý objem, kamion je těžký, ale jednoduše řečeno převáží vzduch. Kdežto PET lahve vyfukujeme z preforem přímo před plnicí linkou u nás ve výrobě. Opět výhoda, protože lahev je těsně před plněním sterilní.

Pro příklad: jeden kamion nám najednou přiveze 475 tisíc kusů preforem neboli lahví, u skla by to bylo jen cca 35 tisíc kusů. To je nepředstavitelný rozdíl pro dopravu a emise, které tím šetříme.

Bohužel zcela chybná je i obecně vžitá myšlenka, že pokud bude lahev na mléko vratná, vše se tím mění. Není tomu tak, právě manipulace s dvanáctkrát těžší lahví zabírající podstatně větší prostor, pohyb k zákazníkovi a zpět při sběru, doprava zpět k výrobci a především mytí náročné co do spotřeby vody a zátěže odpadních vod chemikáliemi přidávají tomuto procesu ve výsledku v mnoha případech ještě vyšší uhlíkovou stopu. A tak je uhlíková stopa skleněné lahve čtyřkrát až osmkrát vyšší než té z PET. Pro udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí budeme dále pracovat na snižování váhy našich lahví, jako první jsme loni začali používat u bio mléka lahve s obsahem 50 procent rePET, i když je paradoxně výrazně dražší, a především je naším cílem dosáhnout recyklační smyčky, tedy recyklát PET lahve opět použít při výrobě nové. To je cesta k čisté přírodě – uzavřít koloběh materiálu a používat ho co nejmenší množství.



Ostatní