Novinky
Odpadová firma Ekopos Brno podporuje dráhovou cyklistiku i rallye Dakar
EKOPOS Brno, s.r.o., se zabývá nakládáním s odpady včetně nebezpečných, recyklací stavebních materiálů i dekontaminací zemin a štěrků. Kromě toho ale také dlouhodobě podporuje organizace s různým zaměřením, nejvíce však ty, které se věnují kulturní a sociální oblasti. V letech 2021 a 2022 v oblasti sportu podpořila a sponzorovala Akademii dráhové cyklistiky, jejiž součástí je náš kolega a přítel David Gotthard, i závod s dlouholetou tradicí, rallye Dakar. Společnost Ekopos je hrdá na to, že se může podílet na výsledcích, kterých se těmto týmům podařilo dosáhnout, proto níže přináší rozhovor s Tomášem Bábkem, zakladatelem Akademie dráhové cyklistiky a vicemistrem světa, a Zdeňkem Ondráčkem, naším kolegou a účastníkem rallye Dakar.
Co vás vedlo k založení akademie?
Akademie vznikla jako skromný nápad na popud fanoušků, kteří se mne často dotazovali, zda se dráhová cyklistika dá někde vyzkoušet. Vzhledem k tomu, že se jedná o sport, k němuž je potřeba speciální kolo (dráhové kolo nemá brzdy a má pevný převod, tzv. furtšlap) a uzavřený klopený ovál, příležitostí k vyzkoušení opravdu mnoho není. S nápadem umožnit zážitek dráhové cyklistiky širší veřejnosti jsem v roce 2019 na pokoji při mistrovství světa v Polsku oslovil kamaráda a parťáka v týmu Robina Wagnera, který do projektu vložil zase svůj pohled, a tak jsme později toho roku založili spolek Akademie dráhové cyklistiky z.s. Společnými silami jsme sehnali prostředky a vybavili akademii prvními dráhovými koly. Díky podpoře Jihomoravského kraje a Dukly Brno jsme již počátkem roku 2020 disponovali dostatečným vybavením, abychom mohli začít. Bohužel nám do projektu vstoupila pandemie, takže se náš oficiální začátek posunul až na červen 2020.
Co nabízíte pro zájemce, respektive co mohou očekávat začátečníci?
Nabízíme ojedinělý adrenalinový zážitek. Jedná se o dvou- až tříhodinový kurz, kdy začátečníka provedeme všemi pravidly jízdy na klopené dráze na kole bez brzd a s pevným převodem až k samotné „dráhové výzvě“, což je náš závěrečný závod na 800 metrů (dva okruhy) na karbonovém superspeciálu s karbonovými disky, na němž účastníci dosahují rychlosti až 60 kilometrů za hodinu. Čas absolventa se pak zapisuje do historických tabulek a získává certifikát, který ho opravňuje k pravidelným jízdám na velodromu pod taktovkou akademie.
Je velký zájem o tento druh sportu? Kolik máte absolventů?
Euforie všech absolventů po ukončení kurzu nám s kolegou Robinem dala takový „drive“, že jsme akademii rozjeli opravdu naplno a kvůli velkému zájmu absolventů o pravidelné tréninky jsme dokonce založili i amatérský dráhový tým, který hned krátce po svém vzniku získal několik medailí a dokonce i zlato na elitním mistrovství ČR (Zuzana Rychnovská) a stříbrnou medaili v týmovém sprintu na MČR amatérů (Gotthard, Hradecký, Malášek, Šedivý). Velkým organizačním motorem projektu se stal Robin Wagner a rozšířil jej i o první český e-shop specializovaný na dráhová kola s názvem www.drahovky.cz. Nyní akademie eviduje již více než stovku absolventů a přes čtyřicet pravidelných návštěvníků. Akademie se rovněž zaměřuje na firemní zážitkové lekce, na nichž se pracovní kolektivy učí podporovat jeden druhého při překonávání strachu a které jednotlivcům ukazují, že výstup z komfortní zóny následně přináší skvělý pocit.
Co plánujete do budoucna?
Dalším cílem akademie je uspořádání čtyřdílného dráhového poháru pro veřejnost již v roce 2022.
Zakladatelé Akademie dráhové cyklistiky z.s.:Tomáš Bábek
- Vicemistr světa
- Vítěz Evropských her
- Mistr Evropy
- Několikanásobný vítěz SP
- Kokusai Keirin Senchu (profesionální závodník japonského keirinu)
Robin Wagner
- Dvojnásobný mistr Evropy
- Dvojnásobný vicemistr Evropy
- Několikanásobný mistr ČR
Dalším velkým projektem, který firma Ekopos Brno podporuje, je všem známý závod rallye Dakar. Jezdí se tradičně na začátku roku, konkrétně od 2. ledna do 14. ledna. V roce 2022 byly součástí trasy výhradně etapy v Saúdské Arábii, sousedící se Spojenými arabskými emiráty, ve kterých Ekopos rozvíjí svou působnost již druhým rokem. O zkušenosti ze závodu se podělil náš přítel Zdeněk Ondráček.
Jak vůbec vznikla myšlenka zúčastnit se letos tohoto světoznámého závodu?
O Dakaru jsem snil už od svých desíti let, když jsem poprvé v televizi spatřil naše kamiony Liaz (č. 626 a 627) v sedmém ročníku rallye Dakar v roce 1985 (Tatry poprvé startovaly až o rok později). Od této chvíle se start v nejtěžším motoristickém závodě planety stal jedním z mých životních cílů, resp. jedním ze tří „dětských snů“. V průběhu života mi start na Dakaru běžel v podstatě neustále „někde na pozadí“ v hlavě, ale přednost dostala vždy rodina, děti atd. Nejvýznamnějším přiblížením k vysněnému Dakaru bylo dokončení Intercontinental Rally 2013 v kategorii adventure. Cíl u Růžového jezera v senegalském Dakaru jsem projel se svými dcerami Kristýnou (tč. 15 let) a Janou (tč. 11 let). Start na opravdovém Dakaru se mi konečně začal rýsovat po cca 35 letech, koncem ledna 2021 po návratu mého kamaráda a následně mentora Dušana Randýska z Dakaru 2021.
Jak to bylo s přípravami na tento velkolepý závod?
Pro Dakar Classic 2022 jsme zvolili vůz Land Rover série III. Pak přišla na řadu volba navigátora. Jako první jsem se zeptal své dcery Kristýny, která odmítla, protože po úspěšně dokončeném studiu v Británii nastoupila do práce. Následně jsem tedy oslovil svou druhou dceru Janu, ale bohužel se stejným výsledkem, neboť nastoupila na VŠ do Amsterodamu. Na doporučení Vlasty Korce jsem nakonec kontaktoval Vlastu Forejta, se kterým jsme se znali z rallye v Africe. S Vlastou Forejtem jsme se dohodli na účasti na Dakaru 2022 a zahájili veškeré přípravy.
Loňský rok byl hektický a šílený. Dva měsíce před startem jsem musel vyměnit auto, tým a měsíc před startem navigátora, protože Vlasta Forejt musel odstoupit ze zdravotních důvodů. Nakonec tedy po mém boku startoval v roli navigátora dakarský matador Rudolf Lhotský, kterého velmi obdivuji za odvahu, s níž vedle mě usedl. Ruda měl na svém kontě již čtyři účasti na Dakaru na motorce a před rokem skončil v top 10 náročné třídy original by Motul.
Byly vaše přípravy dostatečné? Překvapilo vás něco v průběhu závodu?
Celý rok 2021 byl pro mě velkým překvapením, neboť jsem byl přesvědčen, že o Dakaru mám načteno a nakoukáno úplně všechno. To byl velký omyl, nevěděl jsem vůbec nic! Dakaráci jsou pro mě úžasní, skvělí srdcaři, „blázni na svobodě“, kteří neznají večery, noci, víkendy, neděle. Obětují tomuto šílenství úplně všechno, a to jenom proto, aby pokud při nich bude stát štěstí, dojeli do cíle, kde dostanou „pouze“ medaili za dokončení a první tři vysněného „beduína“, jinak vůbec nic, ani korunu, ani halíř. Od loňského roku obdivuji nejenom všechny lidi, kteří Dakar dokončí, ale také všechny ty, kterým se vůbec podaří postavit se na start.
Jaké bylo umístění? Byli jste s ním spokojení?
Díky mé spolupráci s Rudou jsme se společně umístili na 19. místě z celkového počtu asi 160 posádek v kategorii classic. O takovémto umístění se mi nesnilo ani v těch nejdivočejších snech.
Chtěl byste někomu poděkovat nebo něco vzkázat?
Velmi rád bych poděkoval hlavně mým dcerám Kristýně a Janě, své partnerce Lucii, mým rodičům, Rudovi Lhotskému, všem „bláznům na svobodě“ – dakarákům, zejména M. Macíkovi staršímu, D. Randýskovi, J. Kalinovi, O. Roučkové, O. Klymčiwovi a mnoha dalším, kteří mi věnovali svůj čas a zkušenosti. Dále pak všem mým kamarádům, přátelům, známým, samozřejmě našim sponzorům, bez kterých nelze toto „peklo zvané Dakar“ absolvovat, a všem těm, kteří alespoň na chvíli uvěřili, že by se nám mohlo podařit nejenom odstartovat, ale i dokončit. „Když něco chceš, když to opravdu chceš, tak zatím běž a možná se to povede...“ – Zdeněk Ondráček – 2010.
Společnost Ekopos Brno děkuje všem, hlavně svým obchodním partnerům, bez nichž by tato spolupráce nebyla možná, a má nesmírnou radost, že je hrdým partnerem těchto úspěchů, a přeje všem hodně štěstí v dalších letech.
Martin Čech, jednatel společnosti