Novinky
Kaletech a Kalep – zkušení partneři pro průmyslové lepení
Foto: KALETECH s.r.o.
Koho by napadlo, že v krásně zrekonstruovaném bývalém pivovaru v klidné krajině Plzeňska najdeme významného dodavatele technologií pro průmyslové lepení! Jde tady o hezký příklad citlivého snoubení tradičního s moderním.
Martin Kaše začínal s lepením, lepidly a lepičkami před pětadvaceti lety jako servisní technik u dnešní konkurenční společnosti. Za dobu svého zaměstnaneckého působení poznal, co všechno by se dalo zlepšit a nabídnout zákazníkovi, a proto se rozhodl založit si vlastní firmu. Oslovil tedy švýcarskou společnost Robatech a dohodl se s ní na jejím zastupování pro Českou republiku. „Začátky mého podnikání byly víceméně one man show, kdy jsem dělal všechno od servisu přes instalace po prodej nových věcí. Po roce jsem založil eseróčko a přijal první zaměstnance.“ Na českém trhu se tak objevilo jméno Robatech CZ se sídlem v Plzni. Sídlo v Plzni zůstalo dodnes, i když se společnost přejmenovala na KALETECH s.r.o. a provozovnu si zřídila v Plané, v místě, kde za první republiky fungoval pivovar Karla Nývlta, dědečka Martina Kaše.
Společnost Kaletech je autorizovaným zástupcem švýcarského výrobce a nezabývá se ničím jiným než prodejem technologií Robatech, jejich servisem a dodávkami náhradních dílů. „Kromě toho máme ještě firmu Kalep na prodej lepidel. Robatech lepidla nevyrábí, proto jsme založili druhou společnost, abychom oddělili lepidla od technologie. U lepidel spolupracujeme s renomovanými výrobci, kteří nám je dodávají pod naší obchodní značkou Kalep. Dovážíme pouze od výrobců z Evropy, nemáme žádná lepidla z Asie.“
Společnost Kalep také přišla na trh s vlastní novinkou – protiskluzovými proložkami používanými při paletizaci. „Když skládáte zboží na paletu, potřebujete ho fixovat proti posunu. Dnes se to většinou obalí strečkou, ale v tomto případě stačí proložky. Výhodné je to hlavně ve vnitropodnikové přepravě zboží na krabice, na pytle, na cokoli. Když s tím dobře zacházíte, můžete proložky používat opakovaně, podle typu zboží vyrábíme různou gramáž. To je naše know-how – vyvinuli jsme lepicí směs, která to umožňuje. Proložky dodáváme zákazníkovi v různých formátech dle jeho požadavků.“
Málokdo si asi uvědomuje, kde všude se technologie lepení využívá. Martin Kaše říká, že je to doslova v celém spektru průmyslových odvětví. „Liší se jenom používané technologie. Základní dělení je na lepidla, která se aplikují za tepla, a lepidla aplikovaná za studena. Těm za tepla se říká hotmelty; lepidlo je v pevném skupenství a teprve tavením z něj vzniká tekutina. Studená lepidla jsou různé disperze a podobné báze. Lepidla se pak ještě dělí na nereaktivní a reaktivní. Rozdíl je v tom, že reaktivní lepidlo se v podstatě chová jako nereaktivní, ale jeho finální pevnost vznikne až v čase, když jeho struktura zesíťuje a vytvoří definitivní spoj, zatímco u nereaktivního jsou vlastnosti spoje vytvořeny hned, ale mohou se za určitých okolností měnit. Princip fungování technologie je víceméně stejný, v čem se jednotlivá zařízení liší, jsou aplikační hlavy. S jejich pomocí můžete dávkovat lepidlo jako korálky v jednotlivých bodech, nebo jako housenku čili souvislou linku, nebo můžete lepidlo sprejovat, nebo udělat plošný nános, kterému říkáme coating a který může mít různou šířku od jednoho milimetru až třeba do tří metrů. A podle toho, jakou použijete aplikační hlavu, takový vytváříte nános lepidla.“
Nacházíme se v době, kdy každý hledí na úsporu v nákladech. Kaletech má pro své klienty několik řešení, která jim mohou výrazně pomoct. „Když se bavíme o úsporách u lepidel, primárně musíme vědět, co chce zákazník lepit, v jakém prostředí má spoj fungovat a co se od něho čeká. K tomu potřebujeme vytipovat vhodné lepidlo a provést testy, k čemuž máme docela slušné vybavení. Jakmile tohle vše víme a máme vyzkoušeno, můžeme nakonfigurovat technologii. Lepidla jsou od různých výrobců různě kvalitní, někde stačí použít méně kvalitní lepidlo, někde potřebujete nějaké s top vlastnostmi. S oblibou přirovnávám lepidla k autu. Když si budete dávat do auta dobrý olej a dobré palivo, ušetří vám to ve finále spoustu nákladů s údržbou, výměnou dílů a podobně. A stejné je to s lepidly. Lepidlo třeba může být dražší, ale zase ho potřebujete míň, protože je kvalitní.
Je také šetrné k systému, takže se prodlouží servisní interval, redukují se výměny filtrů, výměny trysek, těsnění, zkrátka těch opotřebitelných věcí. A také se šetří čas, který se stráví čištěním. Lepidlo šetříte i způsobem nanášení – proč lepit lineární linku tam, kde stačí jenom body?“
Švýcarský výrobce Robatech přispívá k úsporám i tím, že dodává technologie, které mají proti svým předchůdcům výrazně nižší spotřebu energie. „Vykazují až o šedesát procent nižší spotřebu elektřiny díky vnitřnímu uspořádání, v němž jsou jinak řešeny styčné plochy ohřívající lepidlo. Celý systém se také kvalitně izoluje – to znamená tavicí zařízení, hadice či aplikační hlavy. Když je hlava v otevřeném prostoru, teplo uniká do vzduchu a to jsou ztráty. Ušetřit se dá i na údržbě. Ta zařízení nevyžadují velkou údržbu, ale pravidelnou. Když jim dáte, co potřebují, budou sloužit bez problémů. Pro zákazníky pořádáme školení o správné údržbě včetně instruktážních videí stejně jako možnost analýzy, jak jejich zařízení optimalizovat pro dosažení maximálních úspor provozních nákladů.
Obecně jsou technologie společnosti Robatech vnímány jako velice kvalitní, a když firma vyjde s nějakou novinkou, znamená to obvykle výrazný posun k lepšímu. „Ve srovnání s konkurencí mají tato zařízení výhodu v tom, že mají vlastní řídicí systém. Těžko se kopíruje, těžko se nahrazuje, těžko se na něj dělají pirátské náhradní díly a podobně. Robatechu dlouho trvá, než vyrukují s něčím novým, od myšlenky k realizaci uteče řada let, ale je to dáno tím, že každá myšlenka musí mít nějakou koncepci, že se vyvíjí a pak se hodně dlouho zkouší, nejdřív v laboratoři a pak u vybraných zákazníků, kde se dělají důkladné testy. Novinka u nich jede třeba půl roku rok a teprve podle toho, jak se osvědčí, se dá do prodeje. Robatech třeba začal s ekologickými řešeními už před nějakými šesti sedmi lety, kdy to ještě nebylo téma. Prostě si řekli, že chtějí být zelení, začali dělat izolované hlavy a jsou v této oblasti dnes na špičce.“
Zákazníci Kaletechu mají jistotu, že doporučená řešení jsou pro ně ta nejlepší, k čemuž přispívá i už zmíněná možnost testování na vlastním zařízení, při němž se společnost snaží co možná nejvíc napodobit reálné podmínky. Teprve když zákazník vše odsouhlasí a lidé z Kaletechu vědí, že to umějí vyrobit, mají jistotu, že vše bude fungovat ke spokojenosti klienta. Jak říká Martin Kaše, prodávat od stolu se vždycky vymstí.
Celá řada nových klientů chodí už na doporučení, což je asi ta nejlepší forma propagace. „Samozřejmě je to boj s cenou, protože rozhodně nejsme nejlevnější. Ale zákazník musí vědět a ve finále i cítit, že když si kupuje drahou věc, kupuje si k tomu spoustu dalších služeb. My mu zabezpečujeme znalosti, zkušenosti, solidnost – když zvedne telefon, na druhé straně se někdo ozve a minimálně po telefonu mu poradí. A když je nejhůř, klidně i v sobotu v noci k němu někdo pojede. Já říkám: Těžké věci nevymyslíte, ty přijdou samy. To je jedno z mouder, která mi zanechal můj táta. A myslím si, že to tak opravdu funguje. Zastávám názor, že člověk musí být pravdivý. Říkat pravdu a být pravdivý, to jsou dvě různé věci. Pravdu má každý svoji, ale být pravdivý znamená říkat věci tak, jak jsou. Vůči zákazníkům jsme vždycky pravdiví, i když to může vést k tomu, že nakonec řekneme: Tak si to kupte jinde, protože do toho nejdeme. Jenom když jsou obě strany spokojené, je to dobrý obchod. A když to oboustranně funguje, zákazníci se pak vracejí.“