Novinky
Huhtamaki se snaží uspokojit zvýšenou poptávku
Společnost Huhtamaki Česká republika, a.s., vyrábí v Přibyslavicích kartonové obaly na vejce, Frutpaky na ovoce a držáky na nápojové kelímky. Vlastníkem Huhtamaki ČR je jeho mateřská společnost Huhtamaki OYI Finland, která představuje klíčového globálního výrobce udržitelných obalů. Přibyslavická firma dodává své výrobky, ale i výrobky sesterských závodů exkluzivně do čtrnácti východoevropských zemí. Má tak v oboru nasávané kartonáže největší trh z celé skupiny Huhtamaki v Evropě. S jejím obchodním ředitelem Ondřejem Havlínem jsme hovořili o chodu firmy v období pandemie.
Huhtamaki ČR je silně exportní firma, vývoz reprezentuje téměř 90 procent finančního obratu společnosti. Většinu trhů tvoří země eurozóny čili patnáct zemí střední a východní Evropy a části Evropy západní. Komplikují proticovidová opatření v Evropě vývoz vašich produktů? Pokud ano, jaká jste přijali opatření?
Komplikace spojené s logistikou v rámci Evropy jsme zaznamenali. Nárazově byla nedostatečná kapacita na trhu s přepravci, zejména vlivem nedostatku řidičů, ale díky širokému portfoliu našich přepravců jsme si s tímto omezením poradili. Dalším problémem jsou pak hraniční přechody, které jsou mezi některými státy kontrolovány, případně je vyžadován negativní test, což může vést ke zdržení.
Někteří výrobci obalů je také přímo dodávají zákazníkům až na výrobní rozhraní. Jak funguje logistika vašich produktů?
Logistika funguje stejně jako v době „před covidem“. Děláme všechno proto, abychom našim zákazníkům dodávali včas, a nenarušili tak provoz jejich balicích linek. I přes výzvy, které uplynulý rok přinesl, věříme, že jsme v tom úspěšní.
Požadavky na vyšší hygienu kvůli šíření nemoci covid-19 podporují prodej v současnosti neoblíbených plastů jako polystyrenu, protože spotřebitelé místo ekologie dávají přednost tomu, aby neonemocněli. Projevila se tato změna v odbytu vašich výrobků?
Tato změna se v poptávce po našich výrobcích neprojevila. Naopak práce z domu a zavřené školy vedou k vyšší spotřebě vajec v domácnostech, což zaznamenáváme i v souvislosti se zvýšeným zájmem o naše obaly.
Jaká opatření přijala vaše společnost proti šíření infekce covid-19 ve vašem výrobním závodě? Testujete své zaměstnance, zda nejsou infikováni?
Nastavili jsme hygienická pravidla včetně testování zaměstnanců a kontroly všech příchozích při vstupu do firmy. Nainstalovali jsme germicidní lampy do všech místností, kde jsou více než dvě osoby, a jednou týdně provádíme v celé firmě dezinfekci. Tam, kde je to možné, preferujeme u zaměstnanců práci z domu. Provádíme i pravidelné kontroly nošení roušek či respirátorů a dodržování dalších opatření.
Vaše firma je držitelem ekoznačky Ekologicky šetrný výrobek za obaly na vejce a misky na ovoce a zeleninu vyráběné ze stoprocentně sběrového papíru. Výkupní cena sběrového papíru neustále roste, jak budete tomuto vývoji čelit?
Zvyšování cen naší základní suroviny – sběrového papíru – je pro nás komplikací, které se snažíme čelit jinými úspornými projekty a hledáním alternativních dodavatelů. V této souvislosti bychom také rádi připomněli, že naše obaly patří do modrého kontejneru na papír, protože je můžeme ve výrobním procesu znovu zpracovat.
Základním výrobním postupem ve vašem závodě je vakuové nasávání papírové suspenze, která se následně tvaruje pomocí sítových forem. Testujete nové ekologicky přijatelné materiály, které by mohly papír částečně nahradit?
Ano, v rámci naší skupiny se podílíme na vývoji, jehož výsledkem je i výroba z travních vláken, kterou provozuje naše sesterská firma v Holandsku.
Jak probíhá proces etiketování vašich produktů s ohledem na množství odběratelů? Jak se vám osvědčila v tomto směru spolupráce s českou rodinnou firmou Hart Press?
S firmou Hart Press spolupracujeme dlouhodobě a vnímáme ji jako spolehlivého partnera, který s námi roste. Zároveň jsme v kontaktu i s dalšími dodavateli, kteří nám pomáhají uspokojit často náročné požadavky našich zákazníků.