Novinky
Forvia Hella vyvíjí a vyrábí světlomety a elektroniku pro prestižní automobilky
Výrobce světelné techniky a elektronických komponent do vozidel, který patří mezi největší světové producenty automobilových součástí, představuje nové technologie autosvítidel a zároveň na Moravě mohutně investuje.
Když se u nás zavedlo povinné denní svícení, jezdili jsme zhusta ještě v autech, kde jsme museli před každou jízdou světla ručně zapnout. Dnes se takovým úkonem už vůbec neobtěžujeme, ba co víc, pomalu si zvykáme na to, že světla nových vozů se už sama rozsvěcují a zintenzivňují podle toho, jak my, řidiči, potřebujeme. A tak ani nevnímáme, jak se technologie předních světlometů a zadních skupinových svítilen vyvíjejí k dokonalosti a jak je ta dokonalost vměstnávána do stále menšího prostoru. Mnozí z nás ani netuší, že světlomety celé řady předních světových automobilek se vyrábějí u nás, přesněji řečeno v Mohelnici, kde sídlí výrobní linky i vývojové oddělení společnosti Forvia Hella.
Kdo si dnes půjde koupit nový model auta východoasijské automobilky, bude mít vzadu ve skupinové svítilně namontovanou novou revoluční technologii nazvanou flatlight – podle minimálního prostoru, který je pro montáž nutný. Zatímco běžné světlo zabere v autě alespoň čtyři centimetry do hloubky, u této technologie to je pouhý půlcentimetr. Minimalizace prostoru je dána právě novou technologií, jež využívá planární světlovod s mikrooptikou. Tyto mikrooptické elementy jsou menší než zrnko soli a s velikostí jen několik mikrometrů umožňují použití difrakčních vlastností světla. Díky tomu dosahuje světlo velice homogenního rozsvíceného vzhledu srovnatelného s mléčnými materiály.
Energetická spotřeba je u této technologie o padesát procent nižší než u obvyklých svítidel a díky větší efektivitě je také možné kombinovat intenzivní funkce s těmi signálními. Může se tak do jedné oblasti spojovat brzdové světlo s pozičním, případně denní svícení se směrovým a pozičním. Tato oblast může být navíc libovolně tvarovaná, lze ji segmentovat podle požadavku zákazníka a tím vytvářet zcela nové a nečekané efekty a animace. Forvia Hella už získala další zakázky na sériový vývoj s flatlighty ve světlometech, takže se můžeme těšit, že se tato technologie brzy stane novým standardem.
Světlomety automobilů tedy už nejsou pouhým nutným doplňkem vozu, ale samostatným prvkem, který se rychle vyvíjí, modernizuje a který získává funkce vlastní dříve pouze výpočetní technice. Současné světlomety už disponují řídicí jednotkou, obsahují tedy software. Na počítačích nebo chytrých telefonech jsme zvyklí na technologii OTA (over the air update), kdy se nám instalované programy aktualizují samy na dálku, ale u světlometů aut jsme až donedávna něco takového nepředpokládali.
Doposud to fungovalo tak, že když výrobce automobilu zjistil vadu odstranitelnou aktualizací softwaru, musel majitel vozu navštívit autorizovaný servis. To je řešení nekomfortní pro majitele vozu a drahé pro výrobce. Proto Forvia Hella začíná zavádět OTA, aktualizaci softwaru svých světlometů na dálku. Moderní vozy již většinou disponují připojením k internetu, ať už přes wi-fi, hotspot telefonu nebo SIM kartu s datovým tarifem integrovanou ve vozidle. Vozidlo tak dokáže komunikovat se službou vzdálené aktualizace daného výrobce a zjistit, jestli je dostupná nová verze softwaru. Majitel vozu tak nemusí do žádného servisu, ale sám si software aktualizuje ve chvíli, kdy se mu to zrovna hodí, a ještě k tomu z pohodlí domova.
Při popisu novinek, které vyvíjí a produkuje společnost Forvia Hella, musí každého napadnout, kde se to všechno vyrábí a jak moc je to náročné na logistiku. V současné době má Hella hlavní výrobní závod a vývoj v Mohelnici, vývojové centrum v Ostravě-Porubě, testovací laboratoře v Hrabové a IT hub v Lošticích. Na jaře letošního roku dokončuje stavbu HAN PSS – nového podniku, který se stane největším výrobním závodem světlometů posériové výroby v Evropě.
Cílem je zkonsolidovat a soustředit kompletní výrobu po ukončení sériových dodávek předních světlometů a modulů z celé Evropy do jednoho efektivního závodu s dostatečnou výrobní a skladovací kapacitou. Je to logický krok, když uvážíme, že doposud byla výroba náhradních dílů rozprostřena do několika lokalit u nás a ostatních závodů Hella po celé Evropě. Jen v České republice fungovaly dva externí závody – HAN2 v Mohelnici a HAN3 v Horce. Dodatavel Forvia Hella, který se taktéž specializuje na výrobu posériových světlometů a mlhovek, sídlí v Moravičanech. S takto velkým rozptylem výrobních závodů souvisejí problémy se sklady komponent a hotových výrobků, které jsou taktéž rozmístěny v lokalitách od Mohelnice přes Litovel, Horku až po Olomouc.
Do nového závodu v Olomouci se přestěhuje kompletní portfolio posériové výroby z Mohelnice a Horky a zároveň se tam budou relokovat další nově vybíhající projekty z celé Evropy. Kromě výroby a balení budou v novém závodě probíhat kompletní logistické procesy od příjmu materiálu, skladování, třídění obalů, přípravy materiálu do výroby až po expedici k zákazníkům. Mimo výrobu a logistiku nebudou v HAN PSS chybět ani další podpůrná oddělení, jako jsou vstupní a zákaznická kvalita, plánování výroby, technologie, OPEI, údržba a oddělení projektového a strategického řízení LTS.
A aby toho nebylo málo, staví Forvia Hella v Mohelnici za více než 370 milionů korun nové logistické centrum s plně automatizovaným skladem. Toto centrum umožní už od podzimu letošního roku rychlejší a levnější montáž světlometů. Bude mít ovšem i pozitivní dopad na ekologii, protože v okolí omezí kamionovou dopravu a sníží hlučnost a světelný smog. Význam nového logistického centra podtrhuje také to, že zatímco dříve byla automobilová výroba relativně stabilní, dnes je hodně rozkolísaná, což klade větší důraz na logistiku a zásobování.