Novinky
e-Salon předvedl aktuální stav elektromobility
Veletrh e-Salon zaměřený na elektromobily a další vozidla s alternativním pohonem probíhal od čtvrtka 9. 11. do neděle 12. 11. 2023 v pražských Letňanech a naše redakce byla u toho.
Pátý ročník zaplnil šest hal letňanského výstaviště expozicemi 109 vystavovatelů a stovkami modelů na hrubé výstavní ploše 20 800 čtverečních metrů. Pestrou účast elektromobilů, hybridních a dalších vozidel či dopravních prostředků doplnily také dobíjecí technologie a exponáty spojené s elektromobilitou a její infrastrukturou. Mezi dominující vystavovatele patřily značky Škoda, Volkswagen, Cupra, Hyundai, Kia a Renault.
Poprvé na české půdě se představil koncept Peugeot Inception s interiérem uzpůsobeným pro autonomní jízdu. Automobilka Volkswagen ukázala koncept dostupného elektrického hatchbacku ID. GTI, výrobce automobilů značky Fiat předvedl elektrický model 600, společnost Ford vystavovala další generaci svého modelu Explorer se elektrickým pohonem na platformě MEB a automobilka Renault nabídla sériovou verzi nového elektrického modelu Scénic. Na veletrhu se rovněž představily novinky čínských značek Voyah, Dongfeng, MG nebo Nio.
Korejská automobilka demonstrovala v Letňanech své nové velké elektrické SUV Kia EV9. Jedná se o největší a zároveň nejdražší model, který kdy značka uvedla na evropský trh. Bude se nabízet ve dvou výkonnostních verzích, přičemž obě varianty disponují 99,8kWh baterií, což v případě verze s pohonem zadních kol znamená dojezd na jedno nabití až 560 kilometrů.
Jedním z největších vozidel na e-Salonu byl míchací vůz Scania. Akumulátor s kapacitou 300 kWh vydrží na zhruba 250 kilometrů cesty, pohon míchačky přitom spotřebuje 30 kWh za 24 hodin. Vozidlo má 130kW nabíjení. Ve stánku bylo ještě vystaveno elektrické vozidlo pro svoz komunálního odpadu.
„Chtěli jsme návštěvníkům ukázat více než jen obyčejné distribuční vozidlo nebo tahač, ale také takové aplikace, u nichž může elektrický pohon přinést ve městě podstatné zlepšení čistoty ovzduší, a to především s ohledem na nepříjemný volnoběh, který nebude nutný pro pohon nástavby. Vystavujeme proto elektrický autodomíchávač a popelářský vůz, tedy typy vozidel, jejichž spalovací motor často běží jen proto, aby pohyboval lisem nebo točil bubnem,“ vysvětlil generální ředitel společnosti Scania CER Zdeněk Petrás.