Novinky
Drcení odpadu – potenciální nebezpečí
S rostoucím množstvím odpadu roste i potřeba jeho zpětného využití – recyklace, spalování, kompostování. Třídění a zpracování odpadů však přináší i problémy a rizika. Odletující jiskry, doutnající a žhavé částice, teplo vznikající třením či exotermické reakce mohou způsobit požáry a výbuchy, které pak mohou být příčinou úrazů osob, materiálních škod nebo zastavení provozu. Důsledkem pak je finanční ztráta i ztráta zákazníků.
Vhodné odpady k recyklaci jsou např. stavební suť, dřevní odpad, sklo, papír a lepenka, obalové plasty, elektronický odpad, elektrické kabely, domovní odpad, použitý textil, staré pneumatiky nebo kovový odpad (včetně plechovek a konzerv). Vhodné odpady ke spalování jako alternativní palivo jsou např. dřevní odpad, papír a lepenka, obalové plasty, domovní odpad, použitý textil, staré pneumatiky apod.
Drtiče a dopravníky
V drtičích dochází při drcení k jiskření a tření. Přeplnění drtiče může zapříčinit přehřátí a následný požár. Taktéž přehřátí způsobené třením drceného materiálu nebo poškozením ložiska drtiče, případně dopravníku může způsobit vznícení drceného materiálu. Tvrdé předměty v drceném materiálu jako kameny nebo kovové předměty způsobují jiskření. To jsou počáteční ohniska požáru a někdy i výbuchu. Dopravní systém pak přenáší jiskry a žhavé částice do dalších prostor. Včasnou detekcí požáru v kombinaci s automatickým hašením lze riziko vzniku požáru účinně eliminovat.
Detekce – Násypka drtiče je hlídána multisenzorovým IR hlásičem plamene, který detekuje zahoření v drtiči ①. Výpad z drtiče je hlídán IR hlásiči jisker, jež detekují jiskry a žhavé částice v materiálu vypadávající na vynášecí dopravník ②. Další detekce IR hlásiči jisker je osazena do výsypky z vynášecího dopravníku ③. Detekce přehřátí ložisek (a motoru, převodovky) je hlídána speciálními hlásiči teploty ④.
Hašení nízkotlakou vodní mlhou – Hašení/zaplavení drtiče ① se aktivuje od detekce ①. Hašení pod výsypkou drtiče ② se aktivuje od detekce ②, ohnisko uhasí a tím zabrání přenosu do další části linky. Při detekci většího ohniska přechází ústředna do druhého poplachového stupně a aktivuje i hasicí zařízení instalované do násypky drtiče (zaplavení drtiče), případně dodatečné hašení ④ nad dopravníkem. K zaplavení drtiče vodní mlhou dochází, jen pokud se drtí organické materiály. U materiálů, které se teplem taví nebo v reakci s vodou expandují, se zaplavení do násypky drtiče nepoužívá, drtič se musí vyprázdnit. Další hašení vodní mlhou na přesypu z vynášecího dopravníku ③ se aktivuje od detekce ③. Veškerá tato opatření jsou podniknuta ve zlomcích sekundy.
Systémy detekce a hašení jisker spadají do kategorie „stanovených výrobků“ podle nařízení vlády č. 178/1997 Sb. ve znění č. 215/2016 Sb. Systém GreCon je certifikován v PAVUS Praha – AO 216, č. certifikátu 216/C5 a/2021/0083.
Krejčí, INTE, s.r.o.