Novinky
DB Schenker je už 30 let nerozlučným logistickým partnerem českého strojírenství
Logistická společnost DB Schenker letos slaví výročí 30 let působení na českém trhu. Klíčový hráč na evropském logistickém trhu za tu dobu nasbíral mnoho cenných zkušeností, mimo jiné i v segmentu strojírenských přeprav, které se zpravidla vyznačují vyššími nároky na rychlost, bezpečnost a mnohé specifické parametry.
Přepravy strojírenských celků nebo komponent do řady zemí světa realizuje DB Schenker prakticky všemi hlavními přepravními metodami – letecky, námořně, po silnici i železnici – a pokaždé s maximální mírou profesionality. Po celém světě pracuje 500 specialistů v divizi Global Project Industrial Solutions, která se zabývá projektovými přepravami výrobních linek, technologií, továren nebo turbín.
Z České republiky přepravuje DB Schenker stroje a technologie jak do vyspělých ekonomik, jako jsou Spojené státy, tak na rozvíjející se africké nebo asijské trhy. „Do Spojených států pravidelně vozíme produkty českého lehkého strojírenství nebo tuzemské technologie pro konstrukci výtahů. Zpět pak dovážíme třeba průmyslové roboty nebo přístroje do českých nemocnic,“ prozrazuje Pavel Trnka, manažer nadrozměrných přeprav DB Schenker.
Když nestačí Antonov, zajistíme ledoborec
Logistika pro strojírenství může znamenat jak přepravy menších přesných obráběcích strojů, tak mnohatunových nadrozměrných prvků. Právě v těchto přepravách klienti oceňují flexibilitu a individuální přístup. Ten se před několika lety vyplatil plzeňskému výrobci turbogenerátorů Brush SEM, u kterého si zákazník ze západoaustralského Perthu objednal 117 tun vážící elektrický generátor s úctyhodnými rozměry 8,8 × 3,5 × 3,2 metru. Podobný stroj by se do vzdálené destinace obvykle pohodlně přepravil námořní lodí, generátor však musel být na místě za méně než týden, a tak loď nepřicházela v úvahu.
Experti na speciální přepravy DB Schenker proto museli zajistit leteckou přepravu a ke všeobecnému nadšení českých fanoušků letectví nebylo v dané situaci jiné řešení než charterovat přepravu největším nákladním letounem světa – ukrajinským Antonovem An-225, známým pod komerčním názvem Mrija. Letoun musel na cestě do Austrálie třikrát doplňovat palivo, protože naložený uletí maximálně čtyři tisíce kilometrů. Mezipřistání byla naplánována v Turkmenistánu, Indii a naposledy v Indonésii. Po historicky prvním přistání tohoto letounu v Austrálii byl turbogenerátor přeložen na návěs a zbytek cesty do svého cíle v místní rafinerii absolvoval po silnici.
S výzvami při přepravách si DB Schenker umí poradit i v situacích, kdy náklad míří do těch nejodlehlejších koutů planety, kde si s ním cestou může zahrávat počasí a mnoho dalších vlivů. Náklad děčínského výrobce kryogenních skladovacích zařízení, firmy Chart Ferox, který tvořil více než sedmdesátitunový zásobník na zkapalněný zemní plyn, bylo zapotřebí dopravit až k polárnímu kruhu do finského přístavu Roytta v Botnickém zálivu. Vzhledem k destinaci byl náklad vypraven vodní cestou už z České republiky.
„Může to znít úsměvně, ale při této přepravě jsme byli doslova vydáni na milost a nemilost počasí, rok 2018 byl totiž na Labi ten nejsušší od roku 1937. Přeprava z výrobního závodu firmy do děčínského přístavu v Loubí proběhla bez komplikací. V přístavu si však musel náklad pro bezpečné pokračování v cestě tři měsíce počkat na dostatečnou výšku vodní hladiny v Labi,“ vysvětluje Pavel Trnka. Ani další fáze cesty nebyla jednoduchá. Bylo třeba najmout loď s potřebnou kvalifikací pro jízdu v ledech – Botnický záliv byl totiž v té době z velké části zamrzlý. Finální fáze přepravy do přístavu Roytta trvala zhruba týden a probíhala za asistence ledoborce.
Nadrozměrné zásilky čekají ve speciálním skladu
Samotné přepravy ale tvoří jen část celého logistického řetězce. Neméně důležité je kromě zkušeností a celosvětové pobočkové sítě i vhodné zázemí pro uskladnění velkých strojírenských celků. DB Schenker má pro tyto účely vlastní speciální sklad na okraji Hradce Králové, který je ideální pro skladování nadrozměrných a těžkých strojů a investičních celků. Díky čtyřem jeřábům o nosnostech 63 a 32 tun, podlaze se speciálními rošty s nosností až 13 t/m2 a velkým vratům umožňuje vjezd kamionů dovnitř na plochu skladu, což se velmi hodí při vykládce a nakládce těžkých břemen.
Aktuální trendy mění zažité pořádky
Strojírenství je nesmírně široký obor s celosvětovým přesahem do mnoha nejen průmyslových odvětví. Společenské trendy se proto nutně projeví i v jeho logistickém prostředí. „Napříč trhem je patrný sílící tlak na zelená řešení a udržitelnost. Z pohledu strojírenské logistiky proto nyní přepravujeme méně generátorů nebo turbín, které jsou často spojeny s provozy na fosilní paliva,“ vysvětluje Pavel Trnka.
Současná situace na přepravním trhu je navíc stále ovlivněna pomalu odeznívající pandemií. Přepravám chybí kapacity námořních lodí, které spolu s omezeními v asijských přístavech způsobují prodlevy v dodání. Zákazníci proto hledají alternativy například na železnici, která však na nárůst přeprav v takovém objemu není připravená.
Jako alternativa se proto zatím osvědčila až donedávna z logistického hlediska nepředstavitelná přímá kamionová linka z Číny do ČR, kterou DB Schenker pravidelně vypravuje. Pro řadu firem závislých na importu součástek nebo výrobních komponent je tak toto řešení velmi zajímavé. „Zvláštní doba si žádá nestandardní řešení. Vzhledem k vytížení obvyklých přepravních cest z Číny je na trhu o tuto alternativu velký zájem. Doufáme, že tato linka alespoň částečně usnadní toky zboží z celé jihovýchodní Asie do střední Evropy,“ dodává Pavel Trnka.