Inzerce

Čtyři důvody, proč studovat obor servisní technik domácích spotřebičů

5. března 2024
Čtyři důvody, proč studovat obor servisní technik domácích spotřebičů

Foto: www.naucimevastoopravit.cz

Důvodů, proč se stát servisním technikem domácích spotřebičů, je několik. Kromě vysoké poptávky po servisních technicích a široké škále kariérních možností je to také možnost spolupracovat po škole s předními výrobci.

Žáci základních škol letos podávali přihlášky na střední školy do 20. února. Přihlášky do druhého kola přijímacího řízení bude možné podávat do 24. května a stejně jako loni, kdy byl silný ročník, očekává se i letos velký zájem i v 2. kole. Úspěšní absolventi pak po tříletém a někteří po čtyřletém období zamíří na pracovní trh. Ten se v Česku dlouhodobě potýká s nedostatkem opravářů elektrospotřebičů.

Velké společnosti vyrábějící elektrospotřebiče se proto spojily se středními školami z různých koutů České republiky v projektu s názvem Naučíme vás to opravit, aby přesvědčily žáky devátých tříd pro přihlášku na středoškolské technické obory.

„Před pěti lety jsme odstartovali projekt, ve kterém spolupracují vybrané školy a partneři z řad výrobců domácích spotřebičů se studenty a zájemci o studium. Kombinace teoretických znalostí a praktických zkušeností, které si žáci ze studia odnesou, je vysoce ceněna zaměstnavateli v mnoha odvětvích a profesích. Spotřebičů přibývá v domácnostech i firmách, proto má tohle řemeslo velkou budoucnost,“ říká Radek Hacaperka, autor projektu a generální ředitel APPLiA CZ, který dále uvádí hlavní důvody, proč jít na elektro obory.

Stálá poptávka po servisních technicích

V každé české domácnosti je hned několik spotřebičů, které mohou jednou za čas vyžadovat opravu. Často může být na vině i špatná údržba, což je ale snadno řešitelná závada, kterou technik vyřeší na místě a spotřebič pak bez problémů slouží několik dalších let. „Žáky připravujeme na servis a opravy nejen běžných, ale i sofistikovaných zařízení. Žáci pracují na dílnách s moderními spotřebiči, které jim dodávají přímo výrobci. Mají tak možnost si vyzkoušet diagnostiku, rozborku i sborku spotřebiče a během praxe v servisech si své znalosti ověřit,“ říká Radek Hacaperka.

Široká škála karierních možností

Kvalifikovaní servisní pracovníci mají mnoho kariérních možností. Od práce pro výrobce elektrospotřebičů, přes hotely nebo restaurační zařízení až po možnost stát se OSVČ. Spolupráce studentů a výrobců elektrozařízení probíhá na zapojených školách již během studia. „Jedním z benefitů tohoto povolání, které žáci i servisní technici nejčastěji uvádějí, je rozmanitost. Většina z nich si nedokáže představit jednotvárnou práci v kanceláři a vítají možnost si sami organizovat pracovní dobu,“ uvádí Hacaperka.

Obnovitelnost je podporovaná evropskou legislativou

Dlouhodobé cíle EU a její směřování k cirkulární ekonomice nahrává budoucím servisním technikům elektrospotřebičů, kteří jsou žádanou a nedostatkovou profesí. Pravidla Evropské unie stanovují povinnosti výrobců zajistit držení zásob náhradních dílů po dobu až deseti let. Výrobci musí ke spotřebičům přibalit schéma oprav a nové spotřebiče navíc budou muset být vyrobeny tak, aby bylo možné prodávané zboží rozmontovat a znovu smontovat pomocí běžných nástrojů.

Rozmanitá a kreativní práce s reálným výsledkem

„Technici jsou stále v pohybu a na servisních výjezdech poznávají nové lidi. Servisní pracovníci jsou navíc pro své odborné znalosti u lidí často respektováni. Člověk rád vidí zkušeného technika, když se mu doma něco rozbije,“ dodává Hacaperka.

Partnerské školy projektu najdou zájemci v Praze, Hluboké nad Vltavou, Chomutově, Ostravě, Plzni, Třebíči a Kroměříži. Každá střední či odborná škola má vlastní učební nebo studijní obor, ze kterého vzejdou servisní technici pro domácí spotřebiče. Více informací se dozví zájemci na webových stránkách www.naucimevastoopravit.cz

 

 

Ostatní