Inzerce

Asociace: Dvě třetiny firem není AI gramotných, cukrárna překonala banku

2. října 2024
Asociace: Dvě třetiny firem není AI gramotných, cukrárna překonala banku

Foto: Česká asociace umělé inteligence

Dvě třetiny českých firem, přesně 71 procent, vykazuje nízkou úroveň AI gramotnosti. U institucí veřejné správy je to 76 procent. Vyplývá to z výsledků Indexu připravenosti na AI od České asociace umělé inteligence, které byly představeny v rámci probíhající akce mesic.ai.

Výsledky ukazují i paradoxy. Například jedna cukrárna v krajském městě je na AI připravena ve všech parametrech lépe než nejmenovaná banka, a to včetně kvality dat. 

Testem připravenosti na umělou inteligenci letos prošlo více než 1000 českých organizací od startupů přes velké firmy až po orgány veřejné správy. Z dat vyplývá, že malé a střední podniky čelí větším výzvám v oblasti zavádění AI kvůli omezeným technickým zdrojům a nedostatku kvalifikovaných odborníků.

„Index ukázal řadu alarmujících dat. Firmy v Česku se musí zaměřit se na vzdělávání v oblasti AI. Bez ohledu na velikost, přibližně 83 procent organizací uvádí, že nemají dostatečné AI talenty v rámci svého týmu,“ říká Lukáš Benzl, ředitel České asociace umělé inteligence.

Není prostor pro experimentování s technologiemi

Přes 68 procent českých firem také uvedlo, že v rámci jejich firemní kultury chybí prostor pro experimentování s novými technologiemi, což brzdí rozvoj inovací a adopci AI. Zaměstnanci takových firem zároveň výrazně méně důvěřují výsledkům, které jim umělá inteligence poskytuje. 

Po prvních negativních zkušenostech většinou na další pokusy zanevřou. Mnoho firem taktéž nemá zavedené formální procesy pro kontrolu kvality a správu dat. To brzdí schopnost plně využívat potenciál AI.

I přes poměrně negativní výsledky je dobrou zprávou, že celkem 54 procent testovaných organizací již úspěšně identifikovalo konkrétní případy použití AI. 

„Nejčastěji mají české firmy zájem o automatizaci administrativních úkonů, vytěžování dokumentů, zlepšování zákaznické péče a využívání AI v marketingu nebo obchodu. Velká část trhu se nyní nachází ve vyčkávací fázi, kdy je největší zájem o případové studie týkající se generativní AI a byznysové výsledky pilotních AI projektů,“ uvádí Benzl.

Vedou firmy z IT a průmyslové společnosti

Mezi nejpřipravenější segment patří firmy z oblasti informačních technologií a činností. Přes 80 procent z nich již nějakým způsobem využívá nástroje umělé inteligence a pracuje na interních AI projektech. Na druhém místě jsou pak velké průmyslové společnosti. 

Organizace dle indexu také ve zvýšené míře vyjadřují obavy ohledně rizik spojených s implementací AI, zejména v oblasti etiky a řízení, což signalizuje potřebu jasných pravidel a kontrolních mechanismů.

Za půl roku se můžou zlepšit o polovinu, říjen je měsíc AI

„První výsledky celonárodního indexu připravenosti ukazují jednu důležitou věc. Třebaže o umělé inteligenci posloucháme prakticky pořád, reálná praxe a strategie organizacím stále často chybí. Očekáváme však, že by se průměrná připravenost napříč segmenty mohla do půl roku zlepšit až o 50 procent,“ predikuje budoucí vývoj Benzl.

Edukaci v oblasti AI podporuje i samotná asociace. Na celý říjen připravila v rámci mesic.ai přes 100 akcí o umělé inteligenci zdarma. Ty proběhnou v unikátním AI hubu na Rohanském nábřeží. Ústředním tématem je prohlubování dovedností pro pracovní prostředí v éře umělé inteligence.

Ostatní