Inzerce

„Asi“ do podnikání nepatří

9. října 2024
„Asi“ do podnikání nepatří

Foto: X Shift Gearboxes s.r.o.

Jen málokdo ví, že jedny z nejlepších převodovek do závodních automobilů na světě se vyrábějí na Moravě, přesněji řečeno v Chropyni, kde sídlí firma X Shift Gearboxes s.r.o.

Majitel a jednatel firmy František Macho je muž překypující energií a přímo ztělesňuje slovo „drive“. Drive se nepochybně pojí s jízdou dopředu, a když jej máte zařazený, pro zpátečku není prostor. Podnikatelský příběh Františka Macha je natolik strhující a inspirativní, že jakékoli otázky působí jako rušivý element. Nechme proto hovořit majitele firmy X Shift Gearboxes Františka Macha.

„Už ve třinácti jsem si skládal motorku. Od té doby se stal svět motorů mou celoživotní vášní. Rodiče měli svá zaměstnání a vůbec neměli o tomto oboru pojem, ale já jsem měl jasno. Už od střední školy se zabývám strojírenstvím, technologiemi a programováním. Stavěl jsem motorky, vyráběl jsem díly na jízdní kola – hřídelky, osičky, ozubená kola nebo kliky, protože za bývalého režimu se nedaly koupit – a myslím, že jsem se tím dost naučil. Proč převodovky? Tehdejší trh zel v tomto směru prázdnotou. Vyrobili jsme první převodovku pro Subaru, úspěšně jsme ji prodali a spokojeností prvního zákazníka to všechno začalo. Dnes prodáváme do víc než stovky států světa. 

Převodovky vyrábíme od roku 1999. Zpočátku výroba probíhala převážně v rámci kooperace, protože jsme neměli ani jeden stroj. Nasmlouvaní výrobci nám dodali součástky a my jsme z nich smontovali převodovku. O několik let později jsme koupili první stroje a s vervou se pustili do vlastní výroby některých dílů. Plně jsme si uvědomovali, že s nárůstem poptávky bude vyvíjen daleko větší tlak na produkci, a proto naše úsilí směřovalo k soběstačnosti a flexibilitě. Od té doby pravidelně přikupujeme novou výrobní techniku a dnes si sedmdesát procent dílů vyrábíme sami. Loni jsme koupili i měřicí zařízení pro měření a kontrolu jednotlivých částí převodovky. 

Je to specializace, které rozumí opravdu jen hrstka lidí. Sežeňte konstruktéra, který dokáže spočítat ozubení tak, aby nebylo hlučné, poruchové a nezlomilo se. Takoví by se u nás v republice dali spočítat na prstech jedné ruky. K výpočtu ozubení používáme software od nejlepší firmy na světě, KiSSsoft ze Švýcarska, stejně jako konstruktéři F1. V softwarech máme zainvestováno několik milionů a faktem je, že bez kvalitního softwaru dnes už nic nevyrobíte. Ne nadarmo naše převodovky šlapou jako švýcarské hodinky. 

Stejně jako švýcarské hodinky ani převodovku nevyrobíte lusknutím prstu. Prvním krokem je prostorový scan, díky němuž získáte základní tvar převodovky. Dalším krokem je pak žhavení mozkových závitů našich talentovaných konstruktérů, kteří slovo ‚nejde‘ nemají ve slovníku už od narození. Jako příklad uvedu konstrukci závodní převodovky pro Toyotu GR Yaris. Trvala sedm měsíců a dokončenou jsme ji měli za rok a půl. I když máme převodovku hotovou, dělají se optimalizace osových vzdáleností, počtu zubů a jiných parametrů podle disciplíny, výkonu, zrychlení – v úvahu musíme brát spoustu proměnných. I stejné typy vozů se stejným motorem mohou mít různý výkon. Jednoduché to určitě není, ale je to v rukou těch nejlepších z nejlepších.

Foto: X Shift Gearboxes s.r.o.

Děláme převodovky pro Subaru, Mitsubishi, Porsche, Toyotu a chystáme další dle celosvětově rostoucí poptávky. Monitorujeme trh a víme, jaké převodovky se prodávají, výroba jakých by mohla uspokojit vyvíjející se trend nebo naopak které mají nedostatky. Právě v případě těch nedostatků, což se může stát i těm nejlepším výrobcům, dokážeme diagnostikovat, proč převodovky praskají, a jsme schopní vyrobit lepší. Vždy jsem kluky nabádal k tomu, aby vyrobili nějakou převodovku. „Koupí to někdo?“ ptali se. „Když ji neuvidí, tak určitě ne,“ říkal jsem jim. Vyrobili jsme, představili na výstavě a následně prodali. Skvělá a čistá práce! Na veletrhy jezdíme pravidelně a například v Kolíně nad Rýnem o nás místní magazín napsal, že jsme udělali první závodní převodovku na světě právě pro Toyotu GR Yaris. To mě opravdu potěšilo. 

V roce 1999 jsme začínali s pár převodovkami a od té doby jenom rosteme. Z pouhé dvojice se náš tým rozrostl na současných dvaadvacet profesionálů. Největší skok paradoxně nastal za covidu, kdy jsme zaznamenali nárůst prodeje o třicet procent. Valnou většinu převodovek jsme exportovali do zahraničí, u nás jsme prodali cca jedno procento z celkové produkce. V současné době vyrábíme hypoidní soukolí na Toyotu, což nám zajišťuje celosvětovou exkluzivitu. Nikdo z našich konkurentů tento produkt nemůže nabídnout. Jednoduše řečeno – všem to praská. My naopak díky čtvrtstoletí zkušeností víme, jak na to. Držíme obrovský sklad, ale expanze firmy je natolik velká, že skladové zásoby musíme ještě navyšovat, abychom uspokojili zákazníky po celém světě.

Naše celosvětová dealerská síť je spletena z víc než čtyřiceti partnerů, přičemž výhradní zastoupení bylo uděleno třem klíčovým. Snažíme se kombinovat přímý prodej, který zajišťuje vyšší profitabilitu, s prodejem přes naše dealery, kteří se do značné míry podílejí na reklamě a viditelnosti brandu. 

Nikdy jsem se neostýchal investovat. Vyčíslení investic by bylo natolik výrazné, že by se jeden ptal, proč neinvestovat spíš do sebe? Ale tohle prostě není můj mindset. Já osobně jsem spokojený, dá se říct, že už všechno mám. Zde náleží velké poděkování mé ženě, která mě plně podporuje a zároveň se stará o finance firmy. Nedovolil bych si zapomenout ani na naše děti, které nám činí nesmírnou radost. V neposlední řadě je tu samozřejmě náš rozrůstající se tým, který je součástí pevných pilířů celé firmy. Tou pomyslnou třešničkou na dortu pro mě je, že můžu vidět, jak firma vzkvétá, s vědomím, že máme ve světě pevné postavení. Rozrůstáme se, dokončili jsme administrativní budovu, kam jsme se v létě přestěhovali, a uvažujeme o výstavbě nové haly. Po úspěšném zveřejnění produktových videí se vrhneme na další propagaci, natočíme nová produktová videa, videa z dílen i administrativní části, aby svět viděl, že nejsme nějací obyčejní garážníci. Pevně věřím, že se opět posuneme dál. Člověk musí přemýšlet optimisticky. Já jen velmi těžko snáším slovo asi. Asi to půjde – co to vlastně znamená? Buď to jde, anebo ne. Takové slovo do podnikání prostě nepatří. Rozvoj nelze zastavit. Proč? Protože když se zastavíte, ostatní vás převálcují. Musíte jít pořád dopředu.“ 

Ostatní