Novinky
Aero Vodochody předalo první dva letouny L-39 Skyfox Centru leteckého výcviku LOM Praha

Foto: Jan Čadil
Český letecký průmysl dosáhl důležitého milníku. Společnost AERO Vodochody AEROSPACE předala první dva cvičné proudové letouny L-39 Skyfox Centru leteckého výcviku státního podniku LOM Praha. Tento krok posune výcvik českých pilotů na novou úroveň a podpoří je v přípravě na moderní platformu F-35. Letoun L-39 Skyfox stanovuje nový standard v přípravě budoucích pilotů nejen pro Vzdušné síly Armády České republiky, ale i pro program NATO Flight Training Europe.
Skyfox otevírá nové možnosti výcviku
„Předání prvních dvou letounů je klíčovým momentem nejen pro Aero a LOM Praha, ale i pro celý český letecký sektor. Jsem rád, že máme k dispozici moderní výcvikovou platformu, která splňuje náročné požadavky současných vzdušných sil a umožňuje efektivní výcvik pilotů i přípravu na letouny páté generace. Oceňuji pozitivní hodnocení instruktorů Centra leteckého výcviku Pardubice, kteří vyzdvihují skvělé letové vlastnosti Skyfoxu a těším se na dodání dalších dvou letounů ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Smlouva navíc umožňuje, aby LOM Praha využil opci na nákup dalších čtyř letounů,“ uvedl Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aero.
Aero Vodochody, největší český výrobce letadel, brzy oslaví 106 let své existence. Již v loňském roce začaly vietnamské vzdušné síly jako první zákazník využívat dvanáct letounů L-39 Skyfox v plném provozu. Aero posiluje spolupráci i s klíčovými hráči leteckého průmyslu, jako jsou Airbus a Embraer.
Strategická spolupráce s Embraer a Airbus
„Během 15 let spolupráce s Airbusem jsme vyrobili více než 370 náběžných hran křídel pro letoun A220. Tyto 17metrové konstrukce, složené z 3 000 součástek, patří mezi nejpokročilejší části letounu. V loňském roce jsme zvýšili produkci o 80 procent na 100 sad ročně a plánujeme další růst na 160 párů do roku 2026, což znamená trojnásobek během tří let,“ říká Viktor Sotona. „Navíc nejsme jen výrobci, tuto náběžnou hranu křídla jsme v Aero vyvinuli.“
Aero také posílilo partnerství s brazilskou společností Embraer, se kterou spolupracuje od roku 2011. Aero vyrábí pro Embraer náběžné hrany křídel, dveře, nákladní rampy a části trupu pro transportní letoun C-390. „V říjnu loňského roku jsme podepsali dodatek smlouvy s Embraerem, který rozšiřuje naši účast na programu C-390 Millenium. Plánujeme zvýšit výrobu ze čtyř sad v roce 2024 na dvanáct sad ročně v dalších letech,“ dodává Viktor Sotona. Produkce Aero tak během pár let vzroste o 400 procent.
Vývoj letounu L-159 ALCA
V následujících měsících Aero dodá první letouny L-39 Skyfox také Maďarsku a pokračuje v obchodních jednáních s dalšími zákazníky. Současně probíhá další vývoj letounu L-159 ALCA, který slouží v české i irácké armádě a společnost Draken Europe je používá v rolích protivníků pro výcvik pilotů britské Royal Air Force na letounech F-35 a Eurofighter. Nejnovější verze tohoto letounu, která nabízí modernizované schopnosti, nese označení L-159 T2X.
autor: Radka Černá