Rozhovory
Tatra Trucks: Jakkoliv složitá situace vždy představuje i příležitost pro pozitivní změny
Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS a.s. patří mezi české průmyslové firmy s nejdelší historií. O tom, jak se společnosti daří a jak vidí svou budoucnost, jsme diskutovali s Kamilem Košťálem, marketingovým ředitelem společnosti.
Jak se vyvíjí situace na automobilovém trhu v roce 2022?
Po ukončení covidových omezení, která měla za následek omezení nákupu nových vozidel, nastalo počátkem letošního roku u nákladních vozidel výrazné oživení. S výjimkou části Asie došlo k nárůstu objemu prodejů i objednávek na všech kontinentech. Ten byl ale velmi rychle zastaven situací na Ukrajině, ani ne proto, že by zákazníci nechtěli nakupovat, ale kvůli tomu, že řada dodavatelů i finálních výrobců odebírá z Ukrajiny, a celý dodavatelský řetězec se proto stal nestabilním. Prodlužují se dodací doby a ani ty potvrzené nejsou vždy dodrženy. Proto řada výrobců přestala potvrzovat objednávky na nová vozidla nebo nabízí velmi dlouhé dodací termíny. Nicméně tato situace se netýká Tatry, naše společnost měla na letošní rok vyšší plán prodejů než vloni a tento plán chceme nejen dodržet, ale věříme, že ho i překročíme.
Projeví se na výsledcích Tatry zvýšená poptávka po vojenských vozidlech?
Ano, jednáme o těchto projektech a připravujeme jejich realizaci. Posilování obrany ČR i dalších zemí EU bylo dlouho zanedbáváno a jsme rádi, že se nyní situace změnila. Lidé mají armádu spojenu s válečnými konflikty, málokdo si ale uvědomuje, jak moc armáda obyvatelům pomáhá v době míru, a to nejen při řešení přírodních či jiných katastrof. Je to obdobné jako u hasičů, i zde tvoří hašení požárů ani ne třetinu výjezdů většiny jednotek. Proto jsme rádi, že můžeme pomoct oběma složkám integrovaného záchranného systému zajistit moderní techniku. Podobně je tomu i v zahraničí, kde jsou vojenská i hasičská vozidla Tatra pořizována pro svou odolnost a schopnost jízdy i v nejtěžších terénech. Příkladem jsou dodávky logistických vozidel pro belgickou armádu, stejně jako dodávky hasičských vozidel pro německou armádu, popř. hasičské sbory operující v hornatých a zalesněných oblastech Braniborska.
Jak se ke snížené nabídce nových vozidel staví zákazníci?
Určitě tuto situaci nevítají. Pro svá podnikání vozidla potřebují, ta navíc mají svou životnost. V tom je jedna z velkých konkurenčních výhod Tatry, protože nevyrábí vozidla s životností pět až deset let jako konkurence, Tatry se kupují na patnáct až dvacet let. Vzhledem k tomu, že nová vozidla nejsou, je k dispozici i mnohem méně ojetých vozidel a jejich cena významně vzrostla. Pozitivně vnímají situaci snad jen servisy a společnosti prodávající náhradní díly, protože majitelé aut musí zvýšit investice do jejich údržby.
Co může výrobce udělat pro zlepšení situace?
V minulosti bylo zvykem, že výrobci nových vozidel nechávali veškeré starosti na dodavatelích, a pokud ti cokoliv nedodali, penalizovali je za zpoždění. Dnes už to tak není, výrobci osobních i nákladních aut si uvědomují, že pokud svým dodavatelům nepomohou, dostanou se do velkého rizika i oni sami. Výsledkem je mnohem užší spolupráce v rámci celého řetězce, přičemž výrobci vozidel využívají svého jména a pomáhají dodavatelům řešit jejich problémy, ať už se zajištěním vstupního materiálu, nebo s výrobními operacemi, které dodavatel neumí garantovat v požadované kapacitě. A vede to samozřejmě i k tomu, že část výroby, kde to jde, si mohou opět zajišťovat sami, popř. společně se svými dodavateli hledají alternativní subdodavatele. Naše společnost postupuje stejně.
Podnikání významně ovlivňuje i nárůst cen energií…
A ty se pak promítají i do cen vstupů, výrobků a služeb. Situace kolem dodávek plynu a ropy zvyšuje nejistotu a společnosti podnikající s těmito komoditami pak pro minimalizaci budoucích rizik zvyšují jejich ceny bez ohledu na to, zda to odpovídá jejich aktuálním pořizovacím cenám nebo ne. Tak to prostě je a firmy i jednotlivci se s tím musejí naučit žít. Výhodu mají ti, kteří již do moderních technologií, úspor energií, výroby vlastních energií apod. investovali. Ti, kdo tyto inovace dosud odkládali, by je měli v rámci možností co nejrychleji zrealizovat. Je velmi nepravděpodobné, že by se ceny vrátily na původní úroveň, a i kdyby ano, o to lepších ekonomických výsledků firmy dosáhnou. Je nutné vnímat stávající situaci jako impulz pro strukturální změny vedoucí ke skokovému zvýšení efektivity na všech frontách. Tatra dlouhodobě investuje do této oblasti, a to jak z pohledu úspor elektřiny, plynu, vody, tak z pohledu přípravy vlastních zdrojů energií.
Technologické změny určitě podporuje i nedostatek zaměstnanců.
Česká republika patří dlouhodobě k zemím s nejnižší nezaměstnaností v EU. Trh práce zde moc flexibilní není, což ještě umocnila různá podpůrná covidová opatření, kvůli nimž se lidem vyplatilo sedět doma, místo aby vyměnili zaměstnavatele za toho, který jejich kapacity i zkušenosti skutečně potřebuje. Největší problém pro firmy nicméně představuje nesoulad mezi tím, jaké kvalifikace potřebují, a tím, co trh práce umí nabídnout. Tatra vzhledem k zakázkové povaze výroby bude vždy do značné míry závislá na kvalifikovaných zaměstnancích, a to ve všech procesech. Proto se snažíme v rámci projektu „Tatra hledá 500“ najít minimálně 500 nových zaměstnanců jak pro naši společnost, tak pro sesterské společnosti v areálu firmy, a to na kvalifikované pozice, o něž je na trhu největší zájem. I díky jménu Tatra se nám povedlo během měsíce a půl získat téměř 200 nových zaměstnanců.
Čím si tento výsledek vysvětlujete?
Pro lidi je zajímavé, že jsme česká firma s českými majiteli. Máme vlastní produkt, který ovlivňujeme od výkresu až po finální výrobek. Ač vyrábíme auta, nejsme typická automobilka. Každé auto je vyráběno na zakázku, tzn. každé je trochu jiné. Proto nemáme žádné výrobní linky, lidé u nás nestojí u pásu, jejich práce je velmi pestrá. Pro nově nastupující zaměstnance máme připraven víceúrovňový systém zaškolení, odpovídající jejich výchozí kvalifikaci a usnadňující jejich začlenění. Nabízíme spoustu zajímavých aktivit, které jinde nenajdete – jízdy na polygonu, muzeum, Slovenskou strelu, sportovní i kulturní akce. Jsme konkurenceschopní i v oblasti odměňování a firemních benefitů, tzn. nabízíme tradici, jsme jiní než ostatní firmy, jednáme s lidmi s respektem. Tato kombinace je pro nové kolegy zajímavá. Proto věříme, že se nám povede cílového stavu dosáhnout.
Pokud nevyrábíte v linkách, dotýkají se Tatry aktivity spojené s průmyslem 4.0?
Hlavním smyslem filozofie průmyslu 4.0 je zvyšování úrovně dodavatelských služeb a efektivity podnikání, a to za pomoci digitálních technologií. Neexistuje jedno správné řešení, podle toho, jaká je povaha výroby, volíte konkrétní nástroje. Průmysl 4.0 se proto úzce dotýká i Tatry, pouze nemůžeme používat stejná řešení jako např. Škoda Auto nebo DAF. Řešíme digitalizaci, a to od vývoje přes technickou přípravu výroby, plánování, nákup a výrobu až po poprodejní servis. Nehledáme nástroje, jejichž cílem je automatizace toku zakázek firmou a eliminace lidského činitele, hledáme takové, které našim lidem umožní jednodušší řešení variant výrobků, popř. zvýší flexibilitu nákupu, plánování a řízení výroby apod. Stejně tak nebudujeme automatické linky, ale produktivní, na míru konstruovaná výrobní centra umožňující rychlou změnu sortimentu či vícestrojovou obsluhu.
Pro řadu výrobců představuje nová, bezemisní ekonomika hrozbu. Jak ji vnímáte vy?
Stejně jako u růstu cen ji bereme jako fakt. Na udržitelnost tlačí mladá generace, institucionální akcionáři velkých nadnárodních firem (např. investiční či penzijní fondy), stejně jako legislativa EU. Snažíme se na ni co nejlépe připravit. Naším cílem je vedle optimalizace naftového spalovacího motoru mít připravená řešení postavená na spalování vodíku, vozidla s vodíkovým článkem, hybridní vozidla i elektromobil s pomocným spalovacím motorem. Vzhledem k provozním podmínkám si nemyslíme, že se u těžkých terénních nákladních aut prosadí čisté elektromobily, vozidla by si musela vézt svou „elektrárnu“ s sebou. S novými vozidly bude souviset i nová infrastruktura umožňující jejich výrobu, stejně jako vlastní výrobu elektrické energie s pomocí fotovoltaiky, popř. výrobu, skladování a čerpání vodíku. Stejně důležité bude připravit na tuto budoucnost i náš tým, proto společně s investičními projekty plánujeme i projekty vzdělávací.
Je něco, co byste rád dodal na závěr?
Jakkoliv složitá situace vždy představuje i příležitost pro pozitivní změny. Tatra existuje již více než 170 let, a to proto, že se snaží tyto situace řešit jinak než její okolí. Pevně věříme, že nám ta jinakost, stejně jako respekt k tradici umožní s úspěchem projít i dnešním složitějším obdobím.