EissmannNovým ředitelem české pobočky firmy Eissmann se loni v červnu stal Ing. František Plachý. Do funkce nastoupil v okamžiku, kdy podnik zaváděl nový výrobní program a odcházela řada kmenových zaměstnanců. Během půl roku se novému řediteli podařilo situaci stabilizovat, v roce 2018 však jeho i ostatní zaměstnance čekají úkoly, které závod připraví na velké zakázky pro rok příští. Více nám prozradil sám ing. Plachý.



 
Vaše společnost vyrábí interiérové díly do osobních vozů. Které to jsou? A kdo patří k vašim zákazníkům?
Specializujeme se na produkci interiérových dílů z pravé kůže, které jsou určené do kokpitů luxusních vozů. Naše produkty se objevují ve vozech BMW, Audi, Porsche, Škoda, Ford nebo, pro nás nejvýznamnějšího zákazníka, McLaren.
 
Vaše interiérové díly mají funkci spíše designovou, nebo i bezpečnostní?
Když jsem jmenoval Ford a McLaren, tak pro tyto automobilky vyrábíme celé přístrojové panely, které zahrnují i bezpečnostní prvky, např. airbagy (ty se ale nevyrábějí u nás). Funkce našich interiérových dílů tedy není pouze estetická.
 
Jaký je objem vaší výroby? Připravujete třeba její navýšení?
V loňském roce jsme plánovali obrat 55 milionů eur, který jsme nakonec překročili a dosáhli jsme 59 milionů eur. Na rok 2018 bychom rádi dosáhli obratu 62 milionů eur a vše nasvědčuje tomu, že minimálně v prvním kvartálu letošního roku opět stanovený objem výroby překročíme.
 
Objem výroby roste, jak se vám ale v současné situaci na trhu práce daří, co se zaměstnaneckých kapacit týče?
Je to velký problém, navíc tady u nás v západních Čechách, kde je hodně firem a zaměstnanost patří k nejnižším v celé republice. Navíc jsme blízko hranic s Německem, kde se, stejně jako my, potýkají s nedostatkem pracovních sil. Takže i německé firmy hledají zkušené pracovníky v Čechách, kterým nabízejí velmi zajímavé platové ohodnocení. My jsme schopni těmto mzdovým požadavkům konkurovat, ale je to pro nás velký problém. Nicméně dosud se nám dařilo zajistit dostatek zaměstnanců, a to za pomoci personálních agentur. Máme tu tak pracovníky nejrůznějších národností.
 
Mohl byste nám blíže popsat zaměstnaneckou politiku vaší firmy?
Pro některé společnosti je firemní politika formální záležitostí, my se ale snažíme jí žít. Záleží nám na dobré komunikaci se zaměstnanci, vysvětlování, reakce na jejich požadavky atd. Pro své lidi máme také nejrůznější benefity - loni, když jsem nastoupil do funkce, jsme např. zavedli příspěvek na dopravu (jeho výše se řídí podle vzdálenosti, z jaké pracovník dojíždí), což se setkalo s velmi pozitivním ohlasem. Dále máme benefitový program, který stále rozšiřujeme o další dodavatele služeb – novinkou, kterou v souvislosti s tím nyní připravujeme, je platební karta, díky které nebudou naši zaměstnanci muset nikde složitě převádět benefitové body na předplatné produktů, které si v rámci programu vyberou, ale budou moci u našich partnerů platit touto speciální kartou.

Ve firmě máme vlastní ordinaci a závodního lékaře, takže jedním z benefitů loni byla i vakcína proti chřipce. Od nového roku také máme novou kantýnu, již jsme loni kompletně zrekonstruovali, změnili jsme jejího provozovatele a nyní máme denně na výběr z 12 teplých jídel.

Protože chceme, aby naši pracovníci byli spokojení a chtěli u nás zůstat, zajímáme se o jejich názor. Minulý rok jsme například udělali dotazníkové šetření spokojenosti a na jeho základě jsme s kolegy z managementu pořádali setkání se zaměstnanci, během nichž jsme se dozvěděli i řadu dalších užitečných věcí, které v dotazníku nebyly. Díky tomu máme další plány na realizaci kroků ke zlepšení toho, na co nás zaměstnanci upozornili.
 
To by mohlo být inspirativní i pro řadu dalších firem…
Já doufám, že ano. Do Eissmanna jsem přišel z firmy, která se stala druhou nejlepší v soutěži Zaměstnavatel roku. V regionálních soutěžích tohoto typu jsme se takřka každoročně umisťovali do třetího místa, takže věřím, že opatření, která jsem tam se svým týmem realizoval, prospějí i firemní kultuře Eissmanna.

Když jsem loni v červnu nastoupil do své funkce, odešlo nám 25 kmenových zaměstnanců do Německa. Musel jsem proto začít rychle jednat a vytvořil jsem už zmíněný nový program, vysvětlil jsem zaměstnancům, jaké jsou mé plány, a poměr příchodů a odchodů se absolutně obrátil. Musím zaklepat, protože po půl roce samozřejmě nelze říct, že je tímto všechno vyřešené, ale jsem rád, že zatím k nám lidé více přicházejí, než odcházejí – výjimkou jsou samozřejmě agenturní zaměstnanci ze zahraničí. Ale jsou tu lidé, kteří to s prací u nás myslí vážně a se kterými do budoucna počítáme jako s kmenovými zaměstnanci.
 

Eissmann


Jak jste právě zmínil, do funkce ředitele společnosti jste nastoupil poměrně nedávno. Jaké jsou vaše manažerské priority kromě již zmíněné zaměstnanecké politiky?
Musel jsem samozřejmě s ohledem ke klientům a akcionářům nastavit určitou strategii. Přišel jsem v době, kdy společnost Eissmann procházela velkou změnou výrobního programu. Donedávna se soustředila na produkci menších kožených interiérových prvků, jako jsou třeba řadicí moduly. V současnosti vyrábíme i již zmíněné přístrojové panely, které sestávají ze spousty dílů, elektroniky, bezpečnostních prvků atd. Změna výrobního programu společnost trochu přibrzdila v rozvoji, takže jednou z mých priorit je provést firmu těmi změnami. Samozřejmě je zde řada dalších kroků, jako je standardizace atd.

Rok 2018 tedy pro nás bude rokem určité stabilizace a snahy navýšit zisk i za situace, v níž se právě nacházíme. Letos nás nečekají žádné nové zakázky, zato na jaře 2019 budeme mít tři opravdu obrovské zakázky, na které se musí podnik už letos po všech stránkách připravit – kupříkladu spustit nové linky, udělat předsériové díly určené k testování u zákazníků (těmi bude McLaren a Porsche). Dále nás letos čeká zavádění několika nových technologií, které ale nejsou nijak převratné, protože, jak jsem zmínil, pracujeme hlavně s kůží, a máme tedy vysoký podíl ruční práce (šití, potahování atp.) a možnosti automatizace jsou omezené. Využíváme však technologii pěnování, pro kterou budeme instalovat roboty. Zavádíme také tzv. digitální nesting, který bude sloužit k přípravě a vysekávání kožených částí.


 
Připravila Anna Burdová, Reportáže z průmyslu


Reklamní blok

image

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY
Více informací zde







image

Informační systém pro správu energetickýc komodit.
Více informací zde

image

SETKÁNÍ LÍDRŮ ČESKÉHO PRŮMYSLU A EXPORTU 2018
Více informací zde















image

17. ročník veletrhu FOR INDUSTRY
Více informací zde







image

MSV Nitra 2018
Více informací zde